همزمان با برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت امیرحسین فردی، شب خاطره‌ای به یاد او و پس از برگزاری این مراسم در مسجد جواد الائمه (ع) برگزار و کتاب شناختنامه وی نیز توزیع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم گرامیداشت چهلمین روز درگذشت مرحوم امیرحسین فردی، نویسنده و مدیر سابق مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری از سوی شورای نویسندگان مسجد جواد الائمه (ع) روز دوشنبه 20 خرداد در محل این مسجد برگزار می‌شود.

در این مراسم که از ساعت 16 تا 18 برگزار خواهد شد، حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون وزیر آموزش و پرورش و  رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به سخنرانی خواهد پرداخت.

در این مراسم کتاب زندگینامه امیرحسین فردی، نوشته علیرضا متولی و شناختنامه امیرحسین فردی که به تازگی در دست تالیف و انتشار قرار گرفته است، توزیع خواهد شد.

کتاب زندگینامه امیرحسین فردی، حاصل نگاهی متفاوت از سوی علیرضا متولی به زندگی این نویسنده از تولد تا فوت وی است. متولی برای تالیف این کتاب با سفر به زادگاه مرحوم فردی به اطلاعات تازه‌ای درباره زندگی وی دست پیدا کرده و آن را با نثری متفاوت در این کتاب درج کرده است.

شناختنامه مرحوم فردی نیز به کوشش شورای نویسندگان مسجد جواد الائمه و در بیش از 480 صفحه تدوین شده است.

در بخش نخست این اثر که با عنوان «آستانه» در این کتاب قرار گرفته است به زندگینامه , معرفی فعالیت‌های مرحوم فردی اشاره شده است. در بخش دوم از آن نیز گفتگوهایی با محمد متین‌فرد، محمد شریعت بهادری، هادی علی‌اکبری، فرج‌الله سلحشور، حاج حسین معینی، محمدرضا تخت کشیان و مصطفی آجرلو به چشم می‌خورد.

فصل سوم از این اثر با نام «خاطره‌ها» نیز آثاری از خسرو باباخانی، فضل الله خالقیان، محمد مهدوی شجاعی، جمشید رمضانی، سیدکمال شهابلو، علی فرخی، سوسن طاقدیس، قاسم نقي‌زاده، مهدی فیضی، محمدرضا کاتب و رضا نصیری درج شده است.

فصل چهارم از این شناختنامه نیز یادداشت‌هایی از اصغر آبخضر، حسین امینی پویا، گل‌علی بابایی، نبي‌الله بابایی‌نژاد، کریم بابایی، بهزاد بهزادپور، علی تاج‌الدینی، جعفر توزنده جانی، علی اصغر جعفریان، محمدحسن حسینی، تهمینه حدادی، مصطفی خرامان، جلال ذکایی، رضا رمضانی، حمید ریاضی، ابراهیم زاهدی مطلق، مریم فردی، عارف فردی، جواد کامور بخشایش، رسول فلاح‌پور، حجت‌الاسلام بهرام محمدیان، ناصر نادری، محمد ناصری، اصغر نقی‌زاده و ... دیده می‌شود.

فصل پنجم از این اثر به بررسی کارنامه ادبی 33 ساله فردی و فصل پایانی نیز به تصاویری از وی اختصاص یافته است.

مراسم شب خاطره مرحوم فردی پس از پایان مراسم چهلمین روز درگذشت و از ساعت 18:30 در محل مسجد جواد الائمه (ع) برگزار خواهد شد. در این مراسم فیلم مستندی از مهرداد غفارزاده با عنوان «من هستم کنارتان» درباره مرحوم فردی پخش خواهد شد. همچنین نمایش اسلاید با عنوان «امیر‌خان سلام» از تصاویر برجای مانده از مرحوم فردی از دیگر برنامه‌های این مراسم خواهد بود.

مسجد جواد الائمه (ع) در خیابان قزوین، خیابان خیابان شهید جواد سبحانی، خیابان شهید برادران فلاح (13 متری حاجیان) واقع شده است.

شورای نویسندگان مسجد جواد الائمه و خانواده مرحوم فردی همچنین صبح امروز جمعه 17 خرداد با حضور بر مزار وی یاد او را گرامی داشتند. در این مراسم چهره‌هایی چون محمد ناصری، ناصر نادری، گلعلی بابایی، علیرضا متولی، محمد مهدوی شجاعی، محمدعلی قربانی، حبیب یوسف‌زاده، ابراهیم زاهدی مطلق و ... حضور داشتند.

امیر‌حسین فردی پنجم اردیبهشت ماه سال جاری بر اثر عارضه قلبی درگذشت.