کتاب «جلال حکمت و عرفان (یادنامه استاد علامه سیدجلال‌الدین آشتیانی)» شرح گوشه‌ای از تلاش‌های علمی و فکری این فیلسوف فرزانه را در مقاله‌هایی چند به تصویر کشیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید جلال‌الدین آشتیانی از ستارگان فروزان آسمان دانش و فرهنگ اسلامی و ایرانی است که جلوه جلال معرفت او از مرزهای جغرافیایی این مرز و بوم فراتر رفته و افق‌های سرزمین‌های دیگر را نیز روشن کرده است.

این اندیشور سترگ که وارث دانش و اندیشه حکیمان و متألهان بزرگی چون بو علی‌ سینا، ملاصدرا و محی‌ الدین عربی است نه تنها احیاگر و مصحح آثار آنان، بلکه شارح منتقد و مدافع معتقد جریان تفکر عقلی و اشراقی تاریخ اسلام بوده و با جدیت تمام با تحجر فکری به مبارزه پرداخته و به پیشرفت فکر و فرهنگ اسلامی، کمک شایانی کرده است.

اثر حاضر، شرح گوشه‌ای از تلاش‌های علمی و فکری این فیلسوف فرزانه را در مقاله‌هایی چند به تصویر کشیده است.

کتاب «جلال حکمت و عرفان (یادنامه استاد علامه سیدجلال‌الدین آشتیانی)» به کوشش محمد جواد صاحبی به بهای 160000 ریال به همت بوستان کتاب قم منتشر شد.

سید جلال‌الدین آشتیانی (زاده ۱۳۰۴ خورشیدی، آشتیان، در گذشته ۳ فروردین ۱۳۸۴، مشهد) استاد فلسفه اسلامی که دارای آثاری در فلسفه و عرفان اسلامی است. او در حوزه تحصیلات دینی در درس خارج فقه و اصول میرزاحسن موسوی بجنوردی شرکت جست و سالها در محضر علامه رفیعی قزوینی و آیت الله خمینی و علامه طباطبایی به تحصیل علوم عقلی و نقلی پرداخت.

از آثار وی می‌توان، به هستی از نظر فلسفه و عرفان، تفسیر سوره فاتحة الکتاب را نام برد. در حوزه عرفان نظری نیز می‌توان تعلیق و تصحیح و مقدمه بر «رسائل قیصری» (با حواشی عارف محقق آقا محمد رضای قمشه‌ای)، تصحیح و تعلیق شرح جندی بر فصوص الحکم ابن عربی را نام برد. ترجمه کتاب شریف انوار جلیه مدرس زنوزی از کارها دیگر ایشان است که از طرف انتشارات امیرکبیر بارها تجدد چاپ شده است.