خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: بگومگوی اردوغان و اتحادیه اروپا درباره نحوه برخورد با معترضین به تیتر یک رسانه های چاپ ترکیه و غربی تبدیل شد. 

با وجود محکومیت تظاهرات ضد دولتی در ترکیه از سوی رجب طیب اردوغان، رسانه های خبری از ادامه تظاهرات در این کشور خبر می دهند.

رسانه های خبری همچنین از درگیری معترضین با پلیس ضد شورش در ترکیه خبر دادند. اعتراضات گسترده مردمی علیه سیاست های دولت ترکیه تا کنون دهها مجروح به جا گذاشته که تا کنون سه نفر آنها از شدت جراحات جان باخته اند.

بی بی سی نیز در این رابطه به نقل از یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا در استانبول می نویسد: ترکیه باید درباره استفاده از اقدامات خشونت بار توسط پلیس تحقیق کند.

استفان فیول کمیسیونر گسترش اتحادیه اروپا در اظهاراتی بر بررسی دقیق و آغاز تحقیقات شفاف و سریع درباره چگونگی برخورد پلیس با معترضین تاکید کرده است.

این درحالیست که اردوغان در واکنش به این اظهارات گفت: تظاهرات مشابهی همچون ترکیه در اروپا برگزار می شود که با اقدامات خشونت بار بیشتری سرکوب می شود.

با وجود تاکید اردوغان بر لزوم پایان دادن به تظاهرات ضد دولتی در ترکیه، رسانه های خبری گزارش دادند که صدها نفر از معترضین هنوز در کمپ هایی که در میدان تقسیم استانبول برپا شده است، حضور داشته و از ادامه تظاهرات خبر می دهند.

اردوغان اروپا را به بکارگیری استانداردهای دوگانه در قبال معترضین متهم کرد و اعلام کرد آمریکا و اتحادیه چنین شیوه ای را برای متفرق کردن جمعیت معترضین بکار می برند.

وی به استفاده از گاز اشک آور و ماشین آب پاش علیه معترضین در آمریکا و حتی بازداشت و کشته شدن معترضین اشاره کرد و تاکید کرد: تظاهرات در اروپا و آمریکا به مراتب بدتر سرکوب می شود.

نخست وزیر ترکیه با اشاره به تظاهرات ضد دولتی در یونان، فرانسه، انگلیس، آلمان و یونان اعلام کرد: دولت من به مطالبات دموکراتیک مردم احترام می گذارد اما نمی تواند تروریسم، خشونت و خرابکاری را تحمل کند.

این درحالیست که نگرانی ها در زمینه حقوق بشر و همچنین قبرس از مباحث مهم و موانع اصلی بر سر عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا عنوان شده است.

در همین حال عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه در گفتگو با خبرنگاران با اشتباه خواندن اقدامات خشونت بار علیه معترضین درست در زمان ادامه تظاهرات ضد دولتی تاکید کرد که این کار تنها باعث بدتر شدن اوضاع و تشدید ناآرامی ها می شود.

از زمان آغاز مذاکرات برای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا در سال 2005، بیش از 70 درصد ترک ها موافقت خود را برای پیوستن به این اتحادیه ابراز کرده بودند، اما آخرین نظرسنجی ها هم اکنون از حمایت تنها 30 درصد مردم این کشور از این موضوع حکایت دارد.