یک نشریه آلمانی در تحلیلی به بررسی عواقب تحویل سلاح به شورشیان سوری از طرف غربی ها پرداخته و با رد چنین اقدامی همچنین بر لزوم حضور ایران و بشار اسد در مذاکرات ژنو دو تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه "دی سایت" در تحلیلی با عنوان آیا غرب باید به شورشیان سوری سلاح تحویل دهد به بررسی این مسئله از نظر دو تن از تحلیلگران آلمانی پرداخته است.

"تئو سامر" یکی از نویسندگان این مقاله در بخشی از این تحلیل نوشته است که رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی قابل توجه اش درباره پایان پروژه جنگ علیه ترور اخیرا جملاتی را به کار بره است مبنی بر اینکه همه افرادی که با حرارت و شوق درباره تحویل سلاح به شورشیان سوری و یا مداخله نظامی در سوریه سخن می گویند باید کاملا دقیق فکر کنند.

اوباما همچنین تصریح کرد که اگر ما در افکار و عمل خود نظمی ایجاد نکنیم می توانیم در جنگهای بیشتری وارد شویم که نیازی به درگیر شدن در آنها نیست.

نویسنده این تحلیل در ادامه خاطر نشان کرد که قطعا آنچه در سوریه اتفاق می افتد بسیار وحشتناک است. یک حمام خون که تا به حال تقریبا صدهزار کشته به بار آورده است، شهرها و روستاهای خراب و حدود 1.2 میلیون پناهنده که به کشورهای همسایه فرار کرده اند.

در ادامه آمده است که در جبهه مقابل بشار اسد در سوریه یک گروه مخالف کاملا از هم گسیخته که دائما در مسیر افراط گرایی بیشتر پیشروی می کنند قرار دارد. این درگیریهای خونین هنوز مدتها می تواند به طول بیانجامد.

تحویل سلاح به شورشیان به ندرت بتواند در بهبود شرایط سوریه نقشی را ایفا کند.

اول از همه این تسلیحات می توانند در دستان افراد شرور قرار گیرد. بسیاری از مبارزان افراط گرا در ارتش آزاد سوریه نفوذ کرده اند. چه کسی می تواند تصور کند که می تواند پذیرندگان تسلیحات غربی را به درستی انتخاب کند؟

از طرفی تحویل سلاح به شورشیان سوری می تواند مسابقه تسلیحاتی در منطقه را تشدید کند.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است که بخصوص زمانی که تحویل سلاح به شورشیان سوری تغییرات اساسی در شرایط موجود ایجاد نکند بدون شک فریادها برای مداخله نظامی در سوریه و ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور بلند می شود و برخی ها از فرستاندن نیروهای زمینی به این کشور نیز ابایی ندارند.

در ادامه آمده است و این حقیقتی تلخ است که حتی اگر غرب موفق به سقوط بشار اسد شود درگیریها در سوریه همچنان ادامه خواهد داشت.

نویسنده دربخش دیگری از این تحلیل خاطر نشان کرد که یک پایان خوب برای درگیریهای سوریه به ندرت با سلاح بیشتر و اقدامات نظامی امکانپذیر است.

در شرایط فعلی تنها یک امید وجود دارد و آن اینکه یک دیپلماسی با صبر و حوصله به تدریج صلح در این کشور را به همراه آورد. شانس اینکه نتیجه کنفرانس ژنو دو با حضور روسیه و آمریکا بتواند به کشتارها و فجایع در سوریه پایان دهد نباید از دست برود. اما باید ایران و همچنین بشار اسد هم بر سر این میز مذاکره بنشینند.