ارومیه - خبرگزاری مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: با توجه به افزایش 2 درجه ای دمای هوا طی امسال پیش بینی می شود میزان تبخیر آب سطح دریاچه ارومیه تا 60 درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن عباس نژاد ظهر شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست با اشاره به افزایش 2 درجه ای دمای هوای منطقه طی امسال، ادامه داد:  با توجه به افزایش دمای هوا، پیش بینی ها حاکی از افزایش 60 درصدی میزان تبخیر آب سطح دریاچه ارومیه طی امسال است.

وی از عدم تحقق پیش بینی بارندگی های بهاره در حوزه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر سطح آب دریاچه 1271.4 متر از سطح آب های آزاد بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۸ سانتیمتر پایین است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: همچنین به علت عدم تحقق بارندگی ها، اجرای طرح انتقال آب و علوفه به جزایر دریاچه برای تامین نیازهای حیات وحش موجود شامل گوزن زرد و قوچ و میش از ۱۰ روز گذشته آغاز و اجرای آن ادامه دارد.

عباس نژاد با اعلام اینکه هم اکنون ۱۰ هزار لیتر آب و چهار تن علوفه به زیستگاه های گوزن زرد و قوچ و میش در جزایر دریاچه ارومیه برای جلوگیری از بروز برخی مشکلات منتقل شده، ادامه داد: تامین نیازهای حیات وحش جزایر دریاچه ارومیه به عنوان تالاب بین المللی ضروری است.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت مراكز پایش در واحدهای صنعتی آذربایجان غربی، اعلام کرد: ۱۳ آزمایشگاه معتمد در استان فعال و امسال نیز به سه آزمایشگاه جدید مجوز فعالیت داده شده است. هم اكنون ۱۶ واحد صنعتی در استان پایش آنلاین شده و فعالیت در راستای افزایش این واحدها در سطح استان ادامه دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در حال حاضر واحدهای صنعتی آلاینده در استان با ۳۰ درصد كاهش به ۱۰۰ واحد رسیده، عنوان کرد: با توجه به کمبود نیروی انسانی و مشکلات زیاد برای تامین منابع و امکانات خواستار همکاری همه مسئولان حوزه های ذیربط هستیم.