اردبیل – خبرگزاری مهر: مدیر سینما قدس شهرستان اردبیل تصریح کرد: بازسازی سینماهای استان نیازمند اعتباراتی است که از سوی دستگاههای مسئول حمایت نمی شود.

ساسان ابی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: به دلیل مشکلات مالی سینماها توان تجدید امکانات خود را ندارند و مسئولان نیز حمایت نمی کنند.

وی با بیان اینکه قدمت صندلی های سینما قدس به نیم قرن می رسد، اضافه کرد: با فروش روانه 10 بلیط به صورت میانگین نمی توان امکانات سخت افزاری سینما را تغییر داد.

ابی زاده متذکر شد: به دلیل مشکلات مالی علاوه بر اینکه نمی توان امکانات را توسعه داد، سینما قادر به تبلیغ امکانات موجود خود نیز نیست.

به گفته مدیر سینما قدس شهرستان اردبیل به عنوان مثال کافی نت و محل بازی های یارانه ای و فروش محصولات سمعی، بصری از جمله خدمات فرهنگی سینما است که بسیاری از شهروندان اطلاعی از آن ندارند.

مضمون فیلمها حتی در عنوان تکراری است

عضو هیئت رئیسه انجمن سینما داران ایران در خصوص رونق اندک سینماهای استان، تصریح کرد: این معضل محدود به مرزهای اردبیل نبوده و در بین 330 سینمای دایر کشور مشاهده می شود.

وی تاکید کرد: مهمترین دلیل آن تکراری بودن محتوا و مضمون فیلمها است بطوریکه با فروش یک فیلم برخی کارگردانها سوژه را تکرار می کنند.

ابی زاده معتقد است تا زمانی که فیلم تکراری روی گیشه سینما دیده شود، مخاطب سینما محدود خواهد شد.

عمر اکران فیلم به سه ماه کاهش بافته است

وی اضافه کرد: در حال حاضر تنها مخاطبان سینما دوست به سینما مراجعه می کنند و سوء تدبیر در مدیریت شبکه پخش خانگی فیلم ضربه مهلکی به بدنه سینما وارد کرده است.

مدیر سینما قدس تاکید کرد: پیش از این عمر اکران هر فیلم در پروانه نمایش دو سال بود که در حال حاضر با توزیع فیلم پس از دو ماه از آغاز اکران سینمایی در شبکه خانگی، عمر اکران عملا به حداکثر تا سه ماه کاهش یافته است.

ابی زاده با یادآوری مذاکرات مکرر با مسئولان سینمایی کشور در این خصوص، اضافه کرد: نتیجه صحبتها قانع کننده نبود و تنها وعده ای که داده شد، مدت زمان اکران سه ماهه فیلم بود.

وی افزود: با بررسی مشکلات سینماهای کشور به عینه مشاهده می شود که در صورت رفع این معضل می توان تا 80 درصد احیای سینماها را شاهد بود.

صفهای اکران فیلم خارجی تا میدان شریعتی

به گفته عضو هیئت رئیسه انجمن سینما داران ایران دیگر مشکل رونق اندک سینما عدم اکران فیلمهای خارجی است.

وی تصریح کرد: تنها نهاد متولی واردات، ترجمه و عرضه فیلمهای خارجی بنیاد سینمایی فارابی بود که در سالهای اخیر عملا قادر به فعالیت نیست.

ابی زاده با بیان اینکه استدلال مسئولان سینمایی در ممناعت از اکران فیلم خارجی، حمایت از تولید داخل است، اضافه کرد: این در حالی است که پیش از این نیز تولید داخل وجود داشت و این دو به موازات هم نیاز مخاطب را تامین می کرد.

وی صفهای طولانی اکران فیلم خارجی تا میدان شریعتی را یادآور شد و افزود: در دوران اکران فیلمهای مقبول مخاطب فروش روزانه تا چهار هزار بلیط را شاهد بودیم.

مدیر سینما قدس تاکید کرد: با وجود اینکه عوارض و مالیات فیلمهای خارجی به مراتب بیشتر از ایرانی بود، اما تمامی سینماها راغب به اکران فیلم خارجی بودند.

تعطیلی خانه سینما اختلاف مدیریتی بود

ابی زاده با تاکید به جایگاه حمایتی تشکلهای صنفی ادامه داد: یک تشکل صنفی از سینماداران می تواند مشکلات مربوط به فعالان این حوزه را مورد بررسی قرار داده و راهکار لازم را ارائه کند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین این تشکلها خانه سینما بود، تاکید کرد: خانه سینما زمینه تعامل فعالان سینما را فراهم کرده بود.

عضو هیئت رئیسه انجمن سینما داران ایران معتقد است تعطیلی خانه سینما به دلیل سوتفاهم و اختلاف مدیریتی مسئولان سینمایی کشور و مسئولان این خانه است.

وی تاکید کرد: در صورت آغاز به کار مجدد این تشکل می توان بسیاری از مشکلات سینمایی کشور را از طریق این نهاد صنفی و فرهنگی پیگیری کرد.