راهپیمایی ترکهای سوئیس در حمایت از معترضان شهرهای ترکیه و خسارت 28 میلیارد یورویی اعتراضات، از جمله تحولات ترکیه به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سوانسیش مینوتن، ترک های ساکن شهر بازل سوئیس نیز حمایت خود را از اعتراضات مردم ترکیه اعلام کردند. برگزار کنندگان راهپیمایی در حمایت از معترضان ترکیه، هدف از این اقدام را اعمال فشار به دولت "رجب طیب اردوغان" در خارج از مرزهای این کشور عنوان کردند.

بر این اساس شهروندان ترک ساکن مناطق مختلف سوئیس در این تجمع که با حمایت اتحادیه های کارگری سوئیس برگزار می شود، حضور دارند. در این حرکت اعتراضی علاوه بر ترکها، دیگر اقلیت های ترکیه از جمله کردها، علوی ها و سنی ها شرکت کرده اند.

خبر دیگر این که اعتراضات اخیر در شهرهای ترکیه خسارات زیادی به بار آورده است. این خسارات بر اثر درگیری های خشونت بار معترضان با پلیس، تخریب اموال عمومی و غارت مراکز تجاری به جا مانده است.

با ادامه اعتراضات در ترکیه "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر این کشور برگزاری فوری نشست مقامات حزب حاکم عدالت و توسعه را خواستار شد. در همین حال "حسین جلیک" مشاور اردوغان گفت اعتراضات اخیر ارتباطی با مسائل محیط زیست ندارد چرا که طرح در نظر گرفته شده در "گزی پارک" به فضای سبز آن آسیبی نمی زند.

به گفته وی دولت ترکیه به خواسته های دمکراتیک توجه دارد اما اعتراضات روزهای اخیر تنها موجب وارد آمدن خسارات و ویرانی به میزان 28 میلیارد یورو شده است. جلیک در ادامه اظهارات خود از برخورد خشونت بار پلیس با معترضان دفاع کرد و گفت این اقدام واکنشی در برابر سنگ پراکنی و درگیر شدن معترضان با نیروهای پلیس بوده است.

اعتراضات استانبول که به عنوان بدترین بحران سیاسی اردوغان ظرف 10 سال گذشته از آن یاد می شود، در ابتدا به صورت صلح آمیز و در مخالفت با تخریب یک پارک آغاز شد اما سرکوب این تجمع از سوی پلیس موجب کشیده شدن آن به شهرهای دیگر و تغییر ماهیت آن به حرکتی ضد دولتی شد.