وزیر امور خارجه آلمان با رد گزینه نظامی برای حل مسئله سوریه تصریح کرد که ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا دستیابی به یک راهکار سیاسی در کنفرانس ژنو 2 امکانپذیر شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، "گویدو وستروله"، وزیر امور خارجه آلمان در  بخشی از گفتگو با "ولت آم زونتاگ" اظهار داشت که گفتن این جمله با توجه به رنج غیر قابل تصوری که در سوریه وجود دارد راحت نیست؛ اما راهکار دیپلماتیک در این کشور طول می کشد. ما همه کار انجام می دهیم تا در کنفرانس ژنو 2 دستیابی به یک راه حل سیاسی برای سوریه امکانپذیر شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با رد گزینه نظامی در سوریه اظهار داشت که مداخله نظامی به صلح پایدار در این کشور منجر نمی شود. ما باید به ابتکار عمل جدید آمریکا و روسیه یک شانس جدید بدهیم. البته امید برای موفقیت این کنفرانس سوریه(ژنو 2) با توجه به شرایط امروز خیلی زیاد نیست، اما این خطا است که ما همه تلاش خود را به کار نبریم.

وستروله در ادامه با تاکید بر اینکه هدف ما یک سیاست پایدار و ماندنی است در بخش دیگری از این گفتگو خاطر نشان کرد که ما یکی از بزرگترین کمک دهنده ها به سوریه برای غلبه بر هجوم پناهندگان هستیم.

وی در ادامه به از هم گسیختگی و اختلافات نیروهای مخالف سوری اشاره کرده و در عین حال از کمکها و حمایتهای آلمان از آنها خبر داده و گروههای تروریست و افراط گرا را هم مسئول به وجود آمدن چنین وضعیت وحشتناکی در سوریه دانست و خاطر نشان کرد: تلاش این گروههای افراطی برای جذب نیرو از همه دنیا عمیقا برای من نگران کننده است.

وستروله در ادامه با تاکید بر اینکه ما باید همه تلاش خود را به کار ببریم تا از تبدیل شدن درگیریهای سوریه به یک جنگ منطقه ای بزرگ جلوگیری کنیم، همچنین در بخش دیگری از این گفتگو به وقایع اخیر در ترکیه اشاره و اعتراضات گسترده در این کشور را یک آزمون سخت برای دولت ترکیه، اروپا و دنیا ارزیابی کرد.

وزیر امور خارجه آلمان در بخش دیگری از این گفتگو به شرایط در افغانستان اشاره کرد و گفت: شرایط در این کشور هنوز به ثبات نرسیده است و با این حال باید واگذاری قدرت به افغانها دنبال شود. ما نمی توانیم در طولانی مدت با دهها هزار نیرو در این کشور باقی بمانیم.