برای دهمین بار طی سال‌های اخیر مجمع انتخاباتی فدراسیون کاراته روز سه شنبه برگزار می‌شود تا تکلیف رياست این فدراسیون مشخص شود. این در حالی است که کاراته به عنوان یکی از رشته‌های مدال‌آور می‌تواند با ثبات مدیریت به موفقیت ورزش ایران کمک کند اما ظاهرا این امر برای مسئولان و تصمیم گیرندگان ورزش اهمیت چندانی ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، کاراته ایران در طول چند سال اخیر با سلیقه‌های متفاوتی اداره شده است که حاکی از حضور نفرات مختلف در راس این فدراسیون بوده است. اینکه از عمر قانون برگزاری مجامع انتخاباتی فدراسیون‌ها بیش از 20 سال نمی گذرد ولی کاراته 10 مجمع را تجربه کرد نمی تواند آمار جالبی باشد.
 
کاراته ایران در بخش فنی به دستاوردهای خوبی طی سالهای اخیر دست پیدا کرده که حضور موفق در مسابقات قهرمانی جهان و کسب عناوین معتبر در رقابتهای قاره‌ای و تورنمنت‌های طراز اول بخشی از آن است. ولی در این بین بی ثباتی مدیریت ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره کاراته وارد ساخته است.
 
اینکه هر ساله یک نفر در مجامع بین المللی خود را رئیس فدراسیون کاراته ایران معرفی کند نمی تواند چهره خوشایندی برای این کاراته غنی شده ترسیم کند. از دست دادن کرسی نایب رئیسی اتحادیه آسیا و ریاست کاراته غرب را باید از تبعات این بی ثباتی عنوان داشت.
 
اینکه چه چیزی باعث شده تا روسای کاراته خیلی زود با مسئولان وزارت ورزش به مشکل برخورد کنند بدون شک از یک سو به عملکرد و برنامه های آنها مربوط شده و از سوی دیگر به نرسیدن اهالی این رشته به یک اتفاق نظر در مورد تبعیت از رئیس وقت که ایجاد شکاف در بین آنها و بروز انتقادات پی درپی در مطبوعات و رسانه مربوط می شود.
 
در واقع بعد از ناظریان که نزدیک به 15 سال سکان هدایت کاراته را برعهده داشت و سمندر(سرپرست فعلی) که در دوره اول حضور خود سه سال در راس کاراته بود، عالمی، کتیرایی، آهی، پناهی و فرجی از سال 83 تا 91 به عنوان سرپرست یا رئیس در کاراته حضور داشته اند.
 
روز سه شنبه قرار است برای دهمین بار اعضای مجمع کاراته در آکادمی ملی المپیک گردهم آیند تا رئیس جدید این فدراسیون را از بین علیرضا سمندر، محمد علی زمانی، مجید باغدارنیا و محمد باتوانی انتخاب کنند.
 
در بین این سه مدعی، محمدعلی زمانی که در برهه‌ای مسئولیت ریاست کاراته را قبل از ناظریان برعهده داشته و با تمام روسای قبلی هم در بخش لیگ و مسابقات همکاری کرده و یک پای ثابت همه انتخابات کاراته است.
 
اما علیرضا سمندر که مسئول یکی از سبک های کاراته است، دارای دان هشت و سابقه طولانی در این رشته است، وی سال 79 به عنوان دبیر وارد فدراسیون شد و در سالهای 81 و 83 به عنوان نایب رئیس و رئیس به فعالیت خود ادامه داد. سرپرست فعلی فدراسیون سال 86 از سمت خود کنار رفت و بعد از 5 سال، ششم دیماه 91 به عنوان سرپرست به محل کار سابق خود بازگشت.
 
مجید باغدارنیا یکی از اهالی باسابقه کاراته که مسئولیت یکی از سبک‌های را برعهده داشته و محمد باتوانی یکی از کاتاروهای عنوان دار، دیگر مدعیان نشستن پشست صندلی ریاست در فدراسیون کاراته می‌باشند.
 
به هرحال امیدواریم دهمین مجمع و انتخاب رئیس جدید پایانی باشد بر بی ثباتی در راس مدیریت این فدراسیون، هر چند این امکان وجود دارد که پس از برگزاری انتخابات رياست جمهوری و آمدن وزیری جدید در راس ورزش کشور، دوباره شاهد تغییرات باشیم ولی یکپارچگی اهالی این رشته می تواند مانع بروز همین تغییرات احتمالی باشد.