ارومیه - خبرگزاری مهر: رئیس مرکز اورژانس و فوریتهای پزشکی علوم پزشکی آذربایجان غربی از وضعیت نا بسامان مراکز معاینه فنی و عدم توجه مسئولان و شهروندان به معاینه فنی خودروها انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا فروتنی ظهر دوشنبه در جلسه کارگروه مخاطرات زیست محیطی آذربایجان غربی ضمن تاکید بر لزوم توجه جدی به معاینه فنی خودروها و ارتباط مستقیم موضوع با سلامتی مردم، افزود: متاسفانه ضمن عدم توجه شهروندان به معاینات فنی خودروها وضعیت نابسامان مراکز معاینه فنی نیز غیر قابل قبول بوده که باید با برنامه ریزی دقیق و اصولی نسبت به رفع نواقص و ایجاد زیر ساختهای لازم اقدامات عملی جدی انجام شود.

وی بيماران قلب و عروق، سيستم اعصاب مركزی و بيماري هاي ريوي را به ترتيب بيشترين آمار مراجعات شهروندان به مراکز فوریتهای پزشکی بیمارستانها و مراکز درمانی اعلام و عنوان کرد: با توجه به افزايش روز افزون آلاينده های محیطی و نيز پديده ريزگردها در استان و تهديد سلامت افراد به ويژه بيماران قلبي و عروقي، كودكان و كهنسالان، بايد تدابيري براي تامين سلامت اين افراد در استان انديشيده تا در آينده شاهد بروز مشكل در اين زمينه نباشيم.

رئیس مرکز اورژانس و فوریتهای پزشکی علوم پزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه كارگروه مخاطرات زيست محيطي استان باید با ارائه طرحها و ايده هاي كم هزينه در اين راستا برنامه ریزی کند، ادامه داد: متاسفانه هم اکنون بر اساس آمار و اطلاعات موجود سن اميد به زندگي تحت تاثير مخاطرات زيست محيطي قرار گرفته و مشكلات اقتصادي فراواني را بر دولت تحميل مي كند.

وی منوكسيد كربن، ذرات معلق، ازن و دی اكسيد گوگرد را از مهمترين آلاينده هاي هواي آذربايجان غربي به ويژه در اروميه دانست و یادآور شد: نيازمند تدابيري عملي و كارساز براي جلوگيري از آلودگي بيش از حد هواي استان هستيم.

ریزگردها حاوی مواد سمی و فلزات سنگین هستند

معاون نظارت و پايش حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي نیز در این کارگروه با اعلام اینکه در حال حاضر آلودگي هوا با دی اکسید کربن بویژه در چهار راه ها و برخي از مناطق اروميه به بیش از حد استاندارد رسیده، گفت: از 8 ايستگاه سنجش آلودگي هوا 4 ايستگاه در اروميه و بقيه در بوكان، سردشت و سلماس راه اندازی شده اند.

پرویز آراسته اظهار داشت: کیفیت پائین بنزین و گازوئیل مصرفی و عامل ريزگردها از مهمترين عوامل آلاينده هواي استان است. ریزگردها تا اندازه ۱۰ ميكرون دارای مضرات کم و در صورت ورود ذرات 5.2 ميكرونی بسيار خطرناك می شود.

وي ادامه داد: متاسفانه برخي از ريزگردهاي ورودي به كشور حاوي مواد سمي و فلزات سنگين بوده كه ريزگردهاي ورودي به آذربايجان غربي بر اساس بررسي و آزمايش هاي انجام شده فاقد هيدروكربنهاي نفتي و سموم هستند.