شانزدهمین مراسم فیلم شانگهای با حضور چهره‌های بزرگی مانند تام هوپر و الیور استون و با انتخاب ماموران اجرایی پکن، بزرگترین مراسم در طی تاریخ این فستیوال است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، زمانی که فستیوال بین المللی فیلم شانگهای بازار فیلم خود را در ماه ژوئن سال 2008 راه اندازی کرد، همه منتقدان درباره انتخاب زمان برگزاری این مراسم آن هم آنقدر نزدیک به مراسم کن سوال هایی را مطرح کردند. اما امروز، به دلیل شرکت کمپانی های داخلی چینی در ترویج صنعت فیلم روبه رشد این کشور، اهمیت شانگهای در صنعت فیلم چین بسیار بالاتر رفته و نباید دست کم گرفته شود.

و اما اتفاق‌های مهم جشنواره امسال از این قرار است:

معرفی آخرین فیلم‌های چینی

فستیوال شامل اعلامیه‌ها و پیش‌نمایش‌های زیادی از بزرگترین کمپانی های فیلم چین از جمله برادران هووائی می‌شود که حضور در فستیوال کن را کنسل کردند و حال می خواهند آثارشان را در این مراسم اعلام کنند. نزدیک‌ترین رقیب آنها گروه فیلم بونا، فیلم اکشن "شکست ناپذیر" از دانته لام را در قسمت مسابقه جام طلایی دارد.

کمپانی له ویزیون که اخیرا ژانگ ییمو را به عنوان کارگردان هنری اش استخدام کرده نیز برنامه های جدیدش را در راستای ترویج استعدادهای جدید در صنعت فیلم اعلام می کند. حال که تهیه کنندگان چینی اطلاعات بیشتری کسب کرده اند می دانند که فستیوال مکان مهمی برای کسب توجه عموم قبل از شروع فصل نمایش فیلم های پرفروش است.

مسابقه برای جام طلایی

با وجود اینکه فستیوال شانگهای هنوز هم نسبت به فستیوال های درجه یک رقیب، تازه‌کارتر به نظر می رسد، مراسم رقابتی امسال از سال‌های گذشته تنوع بیشتری دارد. فیلم های داخلی که برای جایزه جام طلایی رقابت می کنند دربرگیرنده فیلم هایی چون درام بسکتبالی شروود هو به نام "فوق العاده"، فیلم هنری "عشق آخر مورگان" از کانادا، درام هنرهای رزمی "مشت های افسانه" از کره و فیلم حماسی تاریخی "من تو هستم" از بلغارستان می شود.

هوپر و استون

تام هوپر کارگردان فیلم "بینوایان" به عنوان رییس هیات داوران جام طلایی حضور دارد و الیور استون هم در مراسم حضور خواهد داشت تا جایزه دستاوردهای خارق العاده را دریافت و یک کلاس ویژه برگزار کند.

استون به هالیوود ریپورتر گفت: من در اولین فستیوال فیلم شانگهای در سال 1993 به عنوان داور حضور داشتم و حتی یک آپارتمان هم در پکن دارم. یکی از سودهای رفتن من به شانگهای این خواهد بود که می توانم کات جدید سه ساعت و بیست دقیقه فیلم "اسکندر" و یک ساعت از "تاریخ گفته نشده ایالات متحده آمریکا" را درباره بمب نشان دهم.

استون چند سال در چین برای پیشرفت صنعت فیلم کار کرد، اما فقط یک فیلم کوتاه برای المپیک پکن فیلمبرداری کرد. با این حال او هنوز می گوید امکانش وجود دارد که فیلمی را در چین کارگردانی کند.

نمایش فیلم‌های صامت

یکی از برنامه های مهم در جشنواره امسال نمایش فیلم های صامت آلفرد هیچکاک در بین سال های 1925 و 1929 است. این فستیوال بخش دیگری با نام "ستایشی از استادان" دارد که تا به حال در آن آثاری از آکیرا کوروساوا و کریستوف کیشلوفسکی به نمایش درآمده است.

بازاریابی پروژه

یکی از موضوع های مورد قبول همگان این است که مشکل مسئولان اجرایی فیلم چین کمبود سرمایه نیست، بلکه کمبود استعداد است. بازاریابی ها، فستیوال شانگهای را تبدیل به مکانی ایده آل برای پیدا کردن فیلمسازان و تهیه کنندگان جدید می کند. این پروژه نتایجی را هم دربر داشته و فیلمسازان جوانی بوده اند که کارهایشان در همین فستیوال شناخته شدند که هان جی (که با فیلم "سلام! آقای درخت" در لوکارنو حضور یافت) و کوان لینگ (که با فیلم "فراموش کردن شناخت تو" که امسال در برلین به نمایش درآمد) از جمله آنها هستند.

از طریق انجمن ها و پروژه های بازاریابی که همکاری های بین فرهنگی ایجاد می کنند، می توان از تمام بازار به عنوان مکانی پرورشی برای صنعت فیلمسازی استفاده کرد.

شانزدهمین جشنواره فیلم شانگهای از 16 تا 19 ژوئن(26 تا 29 خرداد) برگزار می شود.