وزیر امور خارجه پیشین آلمان در سخنانی رفتار سرکوبگرانه اردوغان با معترضان را یک خطای بزرگ توصیف کرد و درباره خطر انزوای ترکیه در اروپا هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از "هامبورگر ابند بلات"، "یوشکا فیشر"، وزیر امور خارجه پیشین آلمان در نشستی که در هامبورگ برگزار شد به شد از خشونت نیروهای پلیس ترکیه با معترضان انتقاد کرد و درباره انزوای این کشور در اروپا هشدار داد.

وی اظهار داشت: ترکیه تاریخچه موفقیت بزرگ سیاست گسترش اتحادیه اروپا است. با نامزد شدن این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا تازه اصلاحات در ترکیه آغاز شد. در این زمینه نخست وزیر ترکیه و حزبش خدمات بزرگی انجام دادند.

فیشر همچنین گفت: ترکیه از نظر اقتصادی و همچنین سیاسی امنیتی اهمیت دارد. این کشور در مسیر گسترش مدرنیته قدم گذاشته است.

وزیر امور خارجه پیشین آلمان در عین حال رفتارهای سرکوبگرانه پلیس ترکیه علیه معترضان را به شدت محکوم و تصریح کرد که من اعتقاد دارم که اردوغان خطای بزرگی را مرتکب شده است.

وی افزود: در چنین شرایطی که در مرزهای ترکیه، سوریه درگیر جنگهای شهروندی قرار گرفته و این کشور در معرض تهدید ناپایداری قرار دارد، اردوغان عملیات پلیس بی اندازه خشونت بار را علیه معترضان به کار می برد.

فیشر همچنین با تاکید بر اینکه اردوغان واکنش کاملا نادرستی را در قبال معترضان دارد در عین حال تصریح کرد که با این همه به اعتقاد من این یک خطای استراتژیک دیگر است که ترکیه را در چنین شرایطی تنها بگذاریم. البته این به مفهوم این نیست که ما بر دولت مشروع و متعادل در ترکیه تاکید نداشته باشیم.

وی در ادامه همچنین معترضان را نسل اردوغان دانست که علیه وی به پا خاسته اند.


وی شرایط امروز در ترکیه را با شرایط  اعتراضات فرانسه در ماه می 1968 قابل قیاس دانسته و در بخش دیگری از سخنانش، معترضان جوان در ترکیه را بهترین نتیجه ای دانست که روند مدرنیزه در این کشور با خود به همراه آورده است و آنها را یک نسل جوان و با اعتماد به نفس دانست که نمی خواهند از بالا دستور بگیرند و می خواهند آزاد زندگی گنند.