وي در پاسخ به اينكه مدتي است كه تلويزيون به ساخت مجموعه هاي آپارتماني روي آورده است و اين نوع مجموعه از بودجه اي اندك و ساختاري نه چندان قوي بهره مي برند كه از شكل كم و بيش مشخصي برخوردارند و همين مساله آنها را به سمتي سوق داده است كه اگر نگوييم كليشه سازي، نوعي الگوي مشخص توليد را دنبال مي كند كه براي بيننده تكراري شده است و به نظر مي رسد ساخت اين نوع آثار در تلويزيون به خاطر كم هزينه تر تمام شدن سريال ها است، توضيح داد: اميدوارم سريال هاي طنز شبانه در رده مجموعه هاي آپارتماني قرار نداده باشيد. چون اين نوع آثار در اين گونه تلويزيوني نمي گنجد. به عقيده من ، اتفاقا" تعداد سريال هاي تلويزيوني كم است. غير از سريال " همسايه ها " كه حدود 5 سال قبل ساخته شد و مجموعه " من يك مستاجرم " كه طي چند ماه اخير پخش شده است من مجموعه آپارتماني ديگري در خاطر ندارد.
اين تهيه كننده خاطر نشان كرد: سريال هاي آپارتماني در جهان يك ژانر يا گونه تلويزيوني است كه هيچ ربطي به بودجه ندارد. اين ژانر از تعريف مشخصي برخوردار است و الزامات خود را طلب مي كند. يعني ما وقتي صحبت از يك اثر تاريخي همانند امام علي (ع) صحبت مي كنيم، اين ژانر ويژگي هاي خاص خود را دارد كه لوكيشن ها، طراحي صحنه و ... مشخصي دارد كه به مساله بودجه هم مربوط نمي شود. در حال حاضر در تمامي تلويزيون هاي جهان نيز سريال هاي آپارتماني ساخته مي شود كه مجموعه " فرند " ( Friend ) يكي از نمونه هاي موفق و مشهور اين نوع آثار است كه حدود 10 سالي است توليد و پخش مي شود و طرفداران زيادي در جهان دارد. اين سريال را كمپاني وارنر مي سازد و نمي توان به اين مساله اشاره كرد كه اين كمپاني به خاطر كمبود مسايل مالي مجبور به توليد اين نوع سريال شده است. اما اين اثر نيز از ويژگي هاي خاص خود بهره مي برد. روابط ميان آدم ها، فضاي فعاليت، نوع ديالوگ ها و ساير عناصر بصري و شنيداري در چنين آثاري مشترك است.
اوجي در پاسخ به اينكه سريال هاي خانوادگي و آپارتماني ايراني از نوع روايت مشترك استفاده مي كنند با وقايع شبيه به هم كه اين مساله در طولاني مدت باعث نوعي تكرار در آثار تلويزيوني شده است، اظهار داشت: به نظر من به تعداد افراد كره زمين اتفاق وجود دارد. ما نمي توانيم توي خيابان راه برويم و با ديدن دو ساختمان 5 طبقه بگوييم كه اين دو شبيه هم هستند و نبايد اين گونه باشد. به عقيده من شباهت اين گونه آثار به يكديگر اشكال نيست. روابط انساني و اتفاقاتي كه براي آنها مي افتد در همه جا كم و بيش شبيه هم هستند و اين مساله را نمي توان تعبير به تكرار كرد و ملاك قرار داد. براي نمونه در مجموعه " همسايه ها " ما زير متن طنز داشتيم . يعني ماجراها با نگاهي طنازانه اتفاق مي افتاد، در حالي كه اينجا ما با يك پديده اجتماعي و مساله انساني مواجه هستيم. عده اي اقدام به پيش خريد يك خانه مي كنند و به دلايل مختلف با پلمپ خانه خود مواجه مي شوند و مجبور به خوابيدن كنار خيابان مي شوند. به همين دليل در اين سريال نگاه ما شكل جدي تر و اجتماعي تري دارد. در قسمت هاي بعد سعي مي كنيم تا نگاهمان سامان يافته تر شود و بازتاب آن را در خانواده هاي ساكن اين آپارتمان را مي بينيم.
تهيه كننده مجموعه تلويزيوني " شبي از شبها " درباره اينكه شكل و ساختار سريال هاي آپارتماني موفق دنيا با آثار تلويزيوني ما متفاوت است و آنها با استفاده از ريتمي تند و قطع هاي سريع حتي گفت و گوي چند دقيقه اي دو شخصيت را جذاب مي كنند. از طرف ديگر، استفاده گسترده از نماهاي بسته صورت بازيگران و نماهاي متوسط شخصيت ها در صحنه هاي مختلف باعث تحرك و زيبايي بصري سريال مي شود، اما از اين شيوه ها در ساخت سريال هاي آپارتماني ايراني بهره گيري نمي شود، اظهار نظر كرد: در شرايطي كه ما كار مي كنيم به دلايل مختلف امكان استفاده از نماهاي بسته بازيگران به خصوص شخصيت هاي زن وجود ندارد. اما از نظر اينكه ما از دو دوربين يا قطع هاي پشت سر هم استفاده كنيم، مساله بودجه و هزينه هاي توليد به ميان مي آيد. البته بحث فقط به مجموعه ما مربوط نمي شود. بلكه مساله اينجاست كه اين نوع سريال ها از رديف بودجه اي مشخصي برخوردارند كه به سريال ما هم تعلق مي گيرد، اما محدود بودن اين بودجه دست و پاي ما را مي بندد.
وي ادامه داد: در همين سريال " فرند " كه به آن اشاره كرده بود من پشت صحنه آن را هم ديده ام. براي يك بخش 20 دقيقه اي نزديك به 12 نويسنده فعاليت مي كنند و كه در تمامي صحنه ها سر فيلمبرداري حضور دارند و بازيگران كلمه به كلمه فيلمنامه را بيان مي كنند. مساله اينجاست كه براي چنين سريالي هزينه مي شود و نتيجه هزينه كردن هم خود را نشان مي دهد. در حالي كه بايد ديد چه امكانات و بودجه اي در اختيار مجيد اوجي قرار گرفته شده است و در نهايت چه انتظاري از او وجود دارد. وقتي ما را براي نقد و بررسي " مشق عشق " به برنامه نقد يك دعوت كردند من به آنها گفتم كه بايد هر اثري را در ظرف خودش مورد بررسي قرار دارد. " مشق عشق " سريالي بود كه به سفارش گروه خانواده شاخته شده بود و قرار بود بعد ازظهرها از شبكه يك سيما پخش شود. نه سريالي كه براي ساعت 10 شب شبكه يك سيما در نظر گرفته شده باشد و بودجه اي به همان ميزان در اختيارش قرار بگيرد. با اين همه سريال بسيار پر طرفدار بود، اما هيچ كس با ما تماس نگرفت كه خسته نباشيد يا تشكري از ما كند. بودجه اي كه من براي ساخت سريال " سفر سبز " 4 سال پيش دريافت كرده بودم، دو برابر و نيم بودجه اي است كه من امسال براي ساخت " شبي از شبها " گرفته ام. بايد منصفانه نگاه كرد كه داده ها چه بوده و در پايان انتظارها را بر اساس داده ها منطبق كرد.
اين تهيه كننده تاكيد كرد: در تلويزيون هايي كه سريال هاي خانوادگي و آپارتماني موفق تهيه و توليد مي شود، حمايت همه جانبه اي از تمامي گروه هاي اجتماعي وجود دارد. در حالي كه من مدتي پيش در يكي از روزنامه ها خواندم كه پيش از پخش سريال " شبي از شبها " روزنامه نگاري نوشته بود كه دوباره تلويزيون به سراغ موضوع هاي نخ نما رفته است. به راستي چگونه مي توان درباره موضوع و داستان سريالي كه هنوز پخش نشده است، به اين صورت قضاوت كرد. از سويي ديگر، شرايط ساخت اين نوع سريال ها به گونه اي است كه بايد روزانه بين 8 تا 10 دقيقه مفيد توليد شود و بودجه اي كه در نظر گرفته شده است، كفاف همين ميزان توليد را مي دهد. در حالي كه اگر قرار باشد به جاي يك دوربين از دو دوربين استفاده شود يا به جاي 8 دقيقه روزي 4 دقيقه ضبط شود بدون ترديد كيفيت كار به مراتب بالاتر مي رود اما در عين حال بودجه اي دو برابر مي طلبد كه تهيه كننده قادر به تامين آن نخواهد بود. اما با اين وجود من همواره در سريال هايي كه تهيه كنندگي آن را داشته ام از عوامل حرفه اي همانند عبدالله اسكندري استفاده كرده ام يا تصويربرداراني چون پور امين و محمود كلايه را به كار گرفته ام كه از بهترين هاي تلويزيون هستند يا در مورد ديگر عوامل نيز اين حساسيت ها را اعمال كرده ام.
اوجي درباره شيوه انتخاب بازيگران و عدم بروز توانايي هاي بازيگران مسلطي چون گوهر خير انديش و سعيد پور صميمي در اين سريال توضيح داد: انتخاب بازيگران بر اساس تبادل نظر بين نويسندگان و كارگردان به وجود آمد. چون زماني كه نويسندگان اين كار متن را به نگارش در مي آوردند، درباره اينكه شخصيت ها داستان با چه بازيگراني هماهنگي بيشتري دارد بين فيلمنامه نويسان اثر و كارگردان تبادل نظر و بررسي وجود داشت. از طرف ديگر، شخصيت هاي اين داستان كاركترهايي ساده هستند كه در اطراف ما زندگي مي كنند و هيچ ابهام يا پيچيدگي خاصي در رفتار و عملكردشان وجود ندارد. در مورد بازي گوهر خير انديش هم بايد صبر كرد تا شخصيت وي در قصه رشد بيشتري پيدا كند و بيننده بتوان با اين كاركتر نزديكي و انس بيشتري پيدا كند.
تهيه كننده " شبي از شبها " درباره اينكه طراحي صحنه و لباس اين سريال ويژگي چنداني از خصوصيات شخصيت ها را نشان نمي دهد و از نظر بصري براي بيننده جذابيت چنداني ندارد، اظهار داشت: تفاوتي كه در چنين سريالي نسبت به " مشق عشق " وجود دارد، تفاوت در معماري است. در اين سريال ما 4 آپارتمان هم شكل با معماري مشابه داريم كه اين مساله روي طراحي صحنه تاثير مي گذارد. از طرف ديگر، خانه اين افراد به دليل مشكلاتي كه در زندگي و به دست آوردن خانه داشته اند، در عمل خالي است و هنوز وسايلي در آن چيده نشده است. حيات خانه هم هنوز سامان نيافته است. اين اتفاقات و تغيير فضاهاي هر خانه در قسمت هاي بعدي اتفاق مي افتد. حتي در قسمت هاي پاياني حياط خانه به خوبي سبز و گلكاري مي شود و از جلوه بسيار خوبي به خانه مي دهد. اما در حال حاضر به دليل شرايط مالي خانواده ها اين شباهت ميان آنها ناگزير است.
وي درباره اينكه ضرورت موجود در قصه امكان دارد كه بيننده را خسته كند و او را تا انتهاي سريال همراه نسازد، يادآور شد: به عقيده من مخاطب به خاطر در و ديوار خانه جذب سريال نمي شود و فضاي لازم براي ايجاد جذابيت را بازيگران و روابط بين آدم ها به وجود مي آورد و آنهايي كه جذب اين سريال شده اند، به همين مسايل توجه كرده اند. اگر هم نگاه بيننده تا اين اندازه تخصصي باشد كه بايد در انتظار ساير قسمت هاي سريال بشيند.
لازم به ذكر است مجموعه تلويزيوني " شبي از شبها " به كارگرداني رضا كريمي سعي دارد درباره نياز قشرهاي مختلف جامعه به يكديگر براي به دست آوردن زندگي بهتر را بيان كند. داستان اين سريال كه به وسيله حسين پاكدل به نگارش درآمده است، زندگي افرادي را روايت مي كند كه با وجود مشكلاتي كه در تامين معاش دارند، موفق به خريد خانه اي كوچك در حاشيه شهر مي شوند. اما با وجود خانه دار شدن به خاطر كمبود درآمد، مسايلي برايشان به وجود مي آيد كه اتفاقات اين مجموعه را رقم مي زند.
در اين سريال سعيد پور صميمي، گوهر خيرانديش، حميد رضا پگاه، علي قربان زاده، فردوس كاوياني، نگين صدق گويا، محمود جعفري، فلورا سام، سپند امير سليماني، سعيد امير سليماني ، نسترن سالار و طرلان پروانه به ايفاي نقش مي پردازند. همچنين مديريت تصويربرداري اين مجموعه برعهده شاپور پور امين قرار دارد و عبدالله اسكندري به عنوان طراح گريم در آن فعاليت مي كند.
اين سريال كه در قالب 26 قسمت 45 دقيقه اي آماده شده، به سفارش شبكه سه سيما شده و از همين شبكه در حال پخش است.