یک کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به تلاش نخست وزیر ترکیه برای بی اعتبار نشان دادن اعتراضات و رفتارهای متناقض وی در قبال معترضان تصریح کرد که آلمان باید برای بازگرداندن این کشور به مسیر دموکراسی تلاش کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "یاسر آیدین" از کارشناسان موسسه علم و سیاست برلین در گفتگو با "تاگس سایتونگ" به مسئله اعتراضات در ترکیه پرداخته و درباره رفتارهای متناقض اردوغان در قبال معترضان اظهار داشت: من نگرانم که اینها تاکتیکهایی تنها برای منحرف کردن اذهان باشد.

وی درباره سخنان اردوغان مبنی بر گفتگو با معترضان اظهار داشت: اردوغان نگفته است که وی با چه کسی می خواهد گفتگو کند. اگر وی واقعا برای در پیش گرفتن مذاکرات جدیت دارد باید با نمایندگان معترضان در میدان تقسیم که ماههاست علیه پروژه ساختاری دولت در پارک گزی اعتراض می کنند دیدار کند.

این کارشناس مسائل ترکیه در ادامه خاطر نشان کرد که اردوغان یک روند جبهه گیری و رویارویی با معترضان را در پیش گرفته است. وی تلاش می کند این اعتراضات را بی اعتبار نشان دهد.

وی افزود، من از عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه انتظار دارم که مخالفت بیشتری با اردوغان انجام دهد.

آیدین در پاسخ به این پرسش که آلمان چگونه می تواند به این مسئله واکنش نشان دهد گفت: آلمان یک شریک تجاری مهم ترکیه است و می تواند بر این کشور اعمال نفوذ کند، دولت آلمان باید این مسئله را برای اردوغان آشکار کند که ترکیه باید به مسیر دموکراسی باز گردد. از سال 2011 دولت اروغان رفتارهای استبدادی و دیکتاتوری روزافزونی را در پیش گرفته است.

وی افزود: اگر اردوغان سبک سیاسی خود را اصلاح نکند اعتراضات گسترش خواهد یافت. سال آینده انتخابات محلی در این کشور برگزار می شود و در آنجا حزب عدالت توسعه می تواند حساب پس دهد. اعتبار اردوغان (در جریان اعتراضات) آسیب دیده است.