گرگان - خبرگزاری مهر: عضو هيئت علمي دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان گفت: قارچ‌ها براي رفع آلايندگي‌هاي زيست محيطي خليج فارس(زيست پالايي) مورد استفاده قرار می گیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، دكتر كامران رهنما صبح یکشنبه در نشست علمی دانشگا علوم کشاورزی گرگان افزود: زيست پالايي روشي است كه با كمك قارچ‌ها و از طريق ميكروارگانيسيم‌ها، آلودگي‌هاي زيست محيطي مناطق مختلف دريايي رفع و با استفاده از اين روش عرصه‌هاي آبي كشور پاكسازي مي‌شوند. 
 
دانشيار گروه گياه پزشكي دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان اظهار داشت: خليج فارس به عنوان يك پهنه آبي كه روزانه كشتي‌هاي نفتكش زيادي در آن تردد مي‌كند از آلودگي بالاي نفتي برخوردار است، از اين رو روش زيست پالايي مي‌تواند در پاكسازي خليح فارس بسيار موثر باشد. 
 
دكتر رهنما گفت:در حال حاضر براي پاكسازي نفتي خليج فارس از روش‌هاي مختلفي استفاده مي‌شود اما بهترين روش زيست پالايي است زيرا اين روش يك روش بيولوژيكي سالم است كه اگر توسعه يابد مي‌توان با كمك مديريت تلفيقي همراه با ساير روش‌ها از تخريب محيط زيست خليج فارس جلوگيري كرد.
 
وي با تأكيد بر شناسايي 300 گونه قارچ در كشور گفت: هم اكنون بر روي قارچ‌ها مطالعات زيادي انجام شده است و برخي گونه‌هاي قارچي مانند قارچ‌هاي پني سيليوم، آسپرجلوس و كلادسپريوم نمونه‌هايي هستند كه مي‌توانند در بحث زيست پالايي نقش به سزايي داشته باشند.
 
رهنما گفت: همچنين مرجان‌هايي كه در خليج فارس زندگي مي‌كنند داراي قارچ‌هايي هستند كه در پالايش پهنه آبي نقش به سزايي دارند اما برخي از آنها مضر هستند. بنابراين با مطالعه مي‌توان قارچ‌هاي مفيد را شناسايي و براي پاكسازي محيط آلوده مورد استفاده قرار داد.
 
به گفته وي، برخي از اين قارچ‌ها داراي آنزيم‌هايي هستند كه مي‌توانند آلودگي‌هاي نفتي را به طور طبيعي در خود حل كنند و از بين ببرند.هر كدام از اين قارچ‌ها با توجه به نوع و كاركردشان، نقش خاصي در از بين بردن آلودگي‌ها ايفا مي‌كنند از اين رو عملكرد قارچ‌ها بين ۲۰ تا ۵۰ درصد متفاوت است.
 
دانشيار گروه گياه پزشكي دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان درپايان يادآور شد: علم قارچ شناسي در كشور ايران بسيار گسترده است و مي‌توان با تشكيل گروهي از محققان و فعالان زيست محيطي، به نتايج مطلوبي در زمينه استفاده از قارچ‌ها و جداسازي آنها براي پاكسازي مناطق آلوده دريايي دست يافت.