اهواز - خبرگزاری مهر: مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان از مرگ 15 راس گوزن زرد در منطقه حفاظت شده کرخه بر اثر نیش نوعی مگس خبرداد.

به گزارش مهر، احمدرضا لاهیجان زاده شامگاه یکشنبه در جلسه ستاد حوادث غیرمترقبه اظهار کرد: یک بیماری که در اثر نیش مگسی به نام «میاز» است در بین حیوانات وحشی در پارک ملی حفاظت شده کرخه در شهرستان شوش شیوع پیدا کرده، باعث مرگ تعدای از گوزن های زرد دراین مناطق شده است.

وی افزود: برای جلوگیری ازشیوع این بیماری واگیر دار در بین حیوانات وحشی واقع در مناطق حفاظت شده، گروهی از کارشناسان از مرکز کشور برای رسیدگی به منطقه اعزام شده اند و همچنین یک اکیپ 10 نفره متشکل از دامپزشکان منطقه و مرکز نیز در این منطقه حضور دارند.

لاهیجان زاده با بیان اینکه تاکنون چندین میلیون تومان برای تهیه دارو برای درمان حیوانات آلوده پرداخت شده است، تصریح کرد: داروهای مورد نیاز برای درمان این بیماری بسیار کمیاب است و برای پیدا کردن این دارو ها تلاش زیادی شده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان خوزستان درخصوص تلفات این بیماری اظهار کرد: تا کنون 15مورد تلفات در گونه جانوری گوزن زرد داشتیم که البته یک مورد از مرگ یک خرگوش در آن منطقه نیز گزارش شده است.

لاهیجان زاده با تاکید بر این امر که تاکنون هیچ گزارشی از شیوع این بیماری در بین دامهای اهلی روستاهای همجوار ارائه نشده است، گفت: پارک جنگلی کرخه فاصله زیادی با مناطق مسکونی اطراف دارد و ما هیچ گزارشی در این خصوص دریافت نکرده ایم ضمن اینکه برای جلوگیری از سرایت این بیماری، اجساد این حیوانات جمع آوری و سپس سوزانده می شوند.

وی، علت افزایش این مگس ها را خشکسالی مناطق جنگلی حفاظت شده در اثر آبگیری سد کرخه دانست و گفت: برای جلوگیری از شیوع این بیماری باید پمپهای آبی را در کنار سد کرخه برای زیر آب رفتن بعضی از مناطق جنگلی که در گذشته زیستگاه این حشرات بوده است تهیه و به کار گرفته شود.

لاهیجان زاده افزود: «میاز» نوعی مگس است که بر روی بافت بدن حیوانات وحشی می نشیند و هزاران تخم برروی بدن میزبان وارد می کند که وقوع این فرایند درمدت سه روز باعث مرگ جانور میزبان  می شود.

در همین زمینه معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست کشور نیز گفته بود، در حال حاضر به دليل تراكم پوشش گياهي و گريزپا و پنهان كار بودن اين گونه و عدم  امكان زنده گيري و دسترسي آسان به نمونه هاي آسب دیده شرايط در زيستگاه مساعد ارزيابي نمي‌شود و با اینکه  محيط بانان با استفاده از هر ترفند و وسيله‌اي در تلاش براي ياري رساندن به گوزن‌ها هستند ولي به دليل هجوم گسترده مگس‌ها و زمان كوتاه تخم گذاري و مرگ در كنار شرايط خاص زيستگاه مشكلاتي بر سر راه امداد رساني به وجود آمده است.

احمدعلي كيخا همچنین از برپايي كومه هايي برروي آبشخورها خبر داد و افزود: اميدواريم بتوانيم گوزن‌ها را در زمان نوشيدن آب زنده گيري كنيم چرا كه در حال حاضر به دليل تراكم پوشش گياهي حتي استفاده از سلاح‌هاي بيهوشي نيزميسر نيست. پس از زنده گيري ضمن انگل زدايي از حيوانات مبتلا نسبت به تزريق داروهاي ضد انگل كه هم نوزاد مگس‌ها  هم كنه‌ها را از بين مي‌برد اقدام خواهد شد.