ایلام - خبرگزاری مهر: معاون توانبخشی بهزیستی ایلام از تشکیل بانک اطلاعات سالمندان در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شهریار مهردادی در نشست شورای سالمندان در محل اداره کل بهزیستی ایلام گفت: این بانک طراحی و به ادارات عضو این شورا ابلاغ شده و در آن اطلاعات کلیه سالمندان بالای ۶۰سال اعم از  تعداد و کلیه نیازهای سالمندان در حوزه های اجتماعی و اقتصادی در آن جمع آوری خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به نبود آمار دقیق از جمعیت سالمندان استان راه اندازی این بانک برای برنامه ریزی و ارایه خدمات به این قشر در دستور کار جدی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: با توجه به وجود سالمندان در هر استان برنامه ریزی برای ارایه خدماتی نظیر بیمه مکمل، غنی سازی اوقات فراغت، تامین مسکن و غیره این قشر در دستور کار جدی قرار دارد.

مهردادی بیان داشت: متاسفانه بین ۲۰تا ۳۰درصد سالمندان استان فاقد برنامه مدون برای اوقات فراغت بوده و ۸۰درصد نیز از بیمه مکمل محروم هستند.

وی ابراز امیدواری کرد با تشکیل بانک اطلاعاتی سالمندان تحول عظیمی در ارایه خدمت به این قشر فراهم شود.

وی ابراز امیدواری کرد تا پایان نیمه نخست امسال بانک اطلاعاتی سالمندان راه اندازی و خدمات آن به سالمندان اجرایی شود.

آغاز اجرای طرح خدمات مالی خرد در ایلام

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام از اغاز اجرای طرح  خدمات مالی خرد با هدف توانمدسازی و بهبود معیشت افراد کم درآمد این استان خبر داد.

نسرین شهبازی در خصوص این طرح گفت: خدمات مالی خرد شامل خدماتی بوده که از طریق ارایه کنندگان رسمی یا غیر رسمی، دولتی و یا غیر دولتی در جامعه به بخشی از گروه های هدف به عنوان مشتریان این خدمات اراهه می شود

وی خدمات این طرح را شامل پس انداز، اعتبار، بیمه های خرد، وام و انتقال وجه عنوان کرد.

وی بیان داشت: خدمات اجرایی، فنی و ظرفیت سازی لازم در این طرح توسط موسسه بین المللی توسعه خدمات مالی خرد(تاک) از طریق برون سپاری به بخش های غیر دولتی از جمله کلینیک های مددکاری اجتماعی، موسسات غیر دولتی محلی و غیره توسط بانک کشاورزی انجام می شود.

شهبازی افزود: در این طرح پس از تشکیل گروه و جمع آوری اولین پس انداز اعضا و راه اندازی صندوق مالی در بانک به نام گروه خودیار حساب افتتاح می شود.

وی ادامه داد: در مرحله بعدی بانک گروه را بر اساس سرمایه اجتماعی ارتقا داده و سواد و عملکرد مالی و اجرایی مورد ارزیابی و اعتبار سنجی قرار می دهد که در نهایت بر اساس نتیجه اعتبار سنجی بانک بدون اخذ سپرده وثیقه و ضامن به گروه با نرخ سود بانکی معمول وام می دهد و گروه نیز بر اساس طرحهای کسب و کار تایید شده اعضا وام بانکی را بین آنان توزیع می کند.

معاون اجتماعی بهزیستی کاهش فقر نسبی، توسعه عدالت اجتمای از طریق فراهم ساختن زمینه دسترسی گروهههای آسیب پذیر اقتصادی و کم درآمد فاقد ضامن و وثیقه به تسهیلات بانکی، ارتقا سرمایه اجتماعی در جامعه، ایجاد و توسعه کسبو کارهای کوچک، کمک به کاهش نرخ بیکاری، افزایش نرخ مشارکت گروه هدف در بازار کار، کمک به ارتقا سطح پس انداز ملی و اعتلا کرامت انسانی افراد را از ویژگیهای این طرح برشمرد.
 
وی بیان داشت: عمده مشتریان این طرح افراد کم درآمد و آسیب پذیر اقتصادی نظیر زنان سرپرست خانوار، دختران جوان تحت پوشش در مناطق محروم شهری و روستایی، جوانان بیکار جویای کار، صاحبان کسب و کارهای خرد و کوچک و اقشار کم درآمد بوده که نیاز به این خدمات دارند.
 
معاون اجتماعی بهزیستی ایلام راهبرد اصلی این طرح را تعمیم تدریجی بانکداری پیوندی از طریق تشکیل و توسعه گروه های خودیار مالی و پیوند آنان با بانک است.

وی گفت: پیش بینی می شود با اجرای این طرح ۳۰۰گروه خودیار در استان تشکیل و از خدمات آن بهره مند شوند.