رئیس حزب سبزها در پارلمان آلمان که اخیرا در جمع معترضان ترک مورد هدف گاز اشک آور قرار گرفت با تاکید بر اینکه اردوغان ترکیه جدید را نمی فهمد و تعریف نادرستی از دموکراسی دارد گفت ترکها با خشونت از حقوق دموکراتیک خود انصراف نمی دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "کلایدیا روت " رئیس حزب سبزها در پارلمان آلمان که اخیرا در جمع معترضان ترکی بوده و مورد هدف گازهای اشک آور پلیس قرار گرفته است در گفتگو با نشریه "دی سایت" اظهار داشت که من به استانبول آمده بودم تا درباره شرایط اخیر در این شهر و در ترکیه و اینکه این وضعیت چه مفهومی برای روند دموکراسی در ترکیه دارد تحقیقاتی انجام دهم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه من برای دیدار با معترضان سبز در استانبول به جمع آنها پیوستم و پلیس بدون هیچ هشدار قبلی به جمع معترضان حمله کرده و از گاز اشک آور علیه آنها استفاده کرد به توضیح چگونگی حمله پلیس ترکیه با گاز اشک آور به سوی خود پرداخته و در پاسخ به این پرسش که این شرایط که شما خودتان آن را در ترکیه تجربه کردید از نظر سیاسی چه مفهومی برای این کشور و مناسبات آنکارا با برلین دارد به نقض حقوق بشر در این کشور از طرف دولت اشاره کرده و گفت: اردوغان و دولتش که این خشونت را علیه معترضان اعمال می کنند ترکیه نیستند بلکه ترکیه شامل انسانهایی هستند که در پارک گزی جمع شده اند و در بیشتر از هشتاد شهر این کشور به خیابانها آمده اند و دقیقا ارزشهای برابری مانند ما دارند.
وی افزود: معترضان خواهان برطرف شدن نیازهای اساسی خود شامل،آزادی مطبوعات، آزادی بیان، دموکراسی و شفافیت هستند. این ها انسانهایی مانند من و شما هستند. حالا درها به روی آنها بسته شده است. این موج اعتراضات در ترکیه حالا به حمایت خانواده های اروپایی نیاز دارد. آنچه که اردوغان نمی تواند یا نمی خواهد بفهمد این است که اینجا ترکیه جدید است.
این سیاستمدار آلمانی در بخش دیگری از این گفتگو با تاکید بر اینکه ما در جبهه این ترکیه جدید هستیم، همچنین از انتقاد سیاستمداران آلمانی از حزب چپ تا سوسیال مسیحی در پارلمان کشورش علیه حزب عدالت و توسعه و درخواست آنها برای پیشبرد مذاکرات با این کشور خبر داده و از تلاش آلمان برای حمایت از این جامعه غیر نظامی جدید خبر داد.
وی در بخش دیگری از این گفتگو با تاکید بر اینکه اردوغان تعریف نادستی از دموکراسی دارد همچنین گفت: چگونه اردوغان می گوید که اکثریت مردم من را انتخاب کرده اند و اجازه هیچ اعتراضی وجود ندارد؟ مسئله در این اعتراضات ارزشهای اساسی دموکراسی است که دولت اردوغان زیر پا گذاشته است.
وی در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد که در چنین شرایطی قطع مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا کار اشتباهی است. یک دور مذاکرات معتبر می تواند چهارچوب و حمایتی برای روند دموکراسی در این کشور باشد.
"روت" در بخش پایانی این گفتگو تصریح کرد که مردم ترکیه با باتوم و گاز اشک آور از حقوق دموکراتیک خود انصراف نمی دهند.