مشهد - خبرگزاري مهر: رئیس اداره حفاظت و مرمت سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از مرمت و بازسازي 468 نسخه خطی طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاري مهر، سیاوش مجذوب حسینی اظهار كرد: از 468 نسخه خطی ذکر شده، تعداد هفت نسخه بسیار نفیس مربوط به قرن پنجم و ششم هجری بوده است.

رئیس اداره حفاظت و مرمت سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بيان كرد: در میان این تعداد 62 جلد قرآن خطی نیز در کارگاه مرمت اسناد و نسخ خطی این اداره، مرمت و بازسازی شده است، که هفت نسخه مربوط به افرادشخصی بوده و مابقی قرآن‌های موجود در سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بوده است.

مجذوب در رابطه با مرمت قرآن‌های خطیِ شخصی گفت: به منظور حفظ این نسخِ ماندگار طی طرح "مرمت نور در ماه نزول نور" مرمت این قرآن‌ها به صورت کاملا رایگان انجام شده است.

وي بيان كرد: این قرآن‌ها طی مدت ماه مبارک رمضان و با هزینه‌ای بالغ بر40میلیون ریال مرمت و به صاحبانشان عودت داده شدند.

رئیس اداره حفاظت و مرمت سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار كرد: به علت بالا بودن هزینه‌های مرمت نسخ خطی، بسیاری از صاحبان این آثار ارزشمند، قادر به پرداخت چنین هزینه‌ برای مرمت و بازسازی نسخ خطی خود نیستند، لذا ارائه این طرح در دستور کار اداره حفاظت و مرمت قرار گرفت.

مجذوب بیان کرد: در راستای مرمت این نسخ خطی، برای پنج هزار و 206 برگ به هم چسبیده عملیات جداسازی صورت گرفته است.

وی افزود: علاوه بر مرمت این نسخ خطی تعداد 584 نسخه خطی در سال گذشته آفت زدایی شده‌اند.

رئیس اداره حفاظت ومرمت سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بيان كرد: برای هزار و 314 نسخه خطی، 299 نسخه چاپی و 422 شیئی عملیات گردگیری و پاکسازی صورت گرفته است، مازاد بر این موارد عملیات اسیدزدایی به صورت کامل بر روی یک هزار و758 برگ نسخه خطی و368 نسخه چاپ سنگی انجام شده است.