رئیس جمهوری سوریه در گفتگو با یک روزنامه آلمانی با تاکید بر اینکه بدون شک ما تروریستها را در کشورمان نابود خواهیم کرد تصریح کرد که اتفاقات این روزهای سوریه بهار عربی نیست.


به گزارش خبرگزاری مهر، "بشار اسد"، رئیس جمهوری سوریه در گفتگو با روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه" درباره شرایط کشورش اظهار داشت: ما در یک جنگ معمولی قرار نداریم. این یک جنگ یک ارتش علیه ارتش دیگری نیست. ارتش ما خود را مقابل بسیاری باندها و گروهها می بیند.

وی همچنین افزود: ما شک نداریم که تروریستها را در سرزمینمان کاملا نابود خواهیم کرد. مسئله ما خرابی ها و ویرانی هایی است که در کشور ایجاد شده است.

اسد در پاسخ به این پرسش که آیا همه شورشیها در کشور شما تروریست هستند گفت: آیا در کشور شما اجازه داده می شود که افراد سلاح حمل کنند و انسانهای بی گناه را بکشند، شهروندان را ترور کنند و خرابی به بار آورند؟ در همه کشورهای جهان هر کسی که سلاح حمل می کند و غیر از نیروهای پلیس و ارتش است و می خواهد انسانها را بکشد تروریست نامیده می شود. انسانهایی که در سوریه سلاح حمل می کنند دقیقا همین کار را انجام می دهند. ما بین تروریستها و مخالفانی که یک برنامه سیاسی دارند تفاوت قائلیم. اما کشتن و ذبح کردن انسانها تروریم است.

وی در پاسخ به این پرسش که این جنگ چه مدت به طول می انجامد گفت: از اولین روزهای درگیری این پرسش مطرح بود و پاسخ من این بود که بحران می تواند تا مدتها به طول بیانجامد. فاکتورهای خارجی در این درگیریها آشکار است. یک بحران داخلی یا سرانجام حل می شود و یا به یک درگیری شهروندی می انجامد. نه این و نه آن در کشور ما اتفاق نیافتاده است. دلیل آن فاکتورها و عوامل بیگانه هستند که تلاش می کنند بحران را از نظر سیاسی و نظامی طولانی تر کنند.

اسد در ادامه گفت: از زمان شروع بحران و مدتها قبل از آن ما اصلاحات در کشور را آغاز کردیم. شاید غرب این را می داند شاید هم نه. آنچه که کشورهای غربی نمی خواهند ببینند این است که در اولین هفته های اعتراضات در بین نیروهای پلیس ما کشته های زیادی وجود داشت. چطور یک اعتراض صلح آمیز می تواند به کشتار پلیس منجر شود؟

رئیس جمهوری سوریه در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که به نظر شما نظم منطقه ای در آِینده چگونه به نظر می رسد گفت: اگر ما سناریوی مخرب جدایی سوریه را کنار بگذاریم، من به یک سناریوی مثبت دیگری معتقدم. اولین چالش ما ایجاد امنیت و پایداری ودومی بازسازی دوباره است. اما بزرگترین و مهمترین چالش رویارویی با افراط گرایان است. بنابراین مشخص است که در برخی جوامع منطقه گرایش در مسیر افراط گرایی و دور شدن از میانه رویی و اعتدال بخصوص در زمینه های مذهبی شکل گرفته است.

وی در ادامه همچنین با تاکید بر لزوم در پیش گرفتن اصلاحات خاطر نشان کرد: مهمترین مسئله این است که دیگران را بپذیریم.اگر ما به این مسئله توجه نکنیم هیچ دموکراسی به وجود نخواهد آمد، حتی اگر ما بهترین قانون اساسی و بهترین قوانین را داشته باشیم.

وی همچنین تاکید کرد که طرح دولت سکولار ما این است که هر کسی در کشور ما حق دارد مذهب دلخواهی داشته باشد اما هیچ کس حق ندارد بر اساس مذهب و کیش و نژاد خود رفتارهای متعصبانه با دیگر گروهها داشته باشد.

اسد همچنین افزود: در یک بهار عربی هیچ خونریزی و کشتار و افراط گرایی وجود ندارد، مدرسه ها خراب نمی شوند ،بچه ها از رفتن به مدرسه منع نمی شوند ، زنان در پوشیدن لباسهای مد نظر خود منع نمی شوند. آنچه که در سوریه این روزها اتفاق می افتد بهار عربی نیست. ببینید شما چه اتفاقاتی در سوریه می افتد،کشتن ،سر بریدن انسانها ،قطعه قطعه کردن بدن آنها و در بعضی موارد خوردن بدن آنها.
ادامه دارد