پس از عضویت کشورهای بزرگ گازخیز جهان همچون ایران، روسیه و قطر در اوپک گاز، کشور پرو هم با در اختیار داشتن تنها 334 میلیارد مترمکعب گاز هم برای عضو در مجمع کشورهای صادرکننده گاز اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، براساس آخرین گزارش رسمی برتیش پترولیوم تا پایان سال 2012 میلادی، ایران با در اختیار داشتن 33.6 تریلیون مترمکعب و روسیه با 32.9 تریلیون مترمکعب به ترتیب اولین و دومین دارنده بزرگ ذخایر گاز طبیعی جهان شده‌اند.

این دو کشور در کنار قطر به عنوان تروئیکای گازی جهان از موسسان راه‌اندازی مجمع کشورهای صادرکننده گاز بودند که در مجموع بیش از نیمی از ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارند.

علاوه بر این، سه غول گازی، کشورهایی همچون الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و عمان در سال ١٣٩٠ به عضویت "جی.یی.سی.اف" درآمده اند.

با این وجود، اخیرا کشور پرو هم آمادگی خود را برای پیوستن به جمع کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز اعلام کرده اما نکته قابل توجه آن است که براساس آخرین گزارش برتیش پترولیوم، حجم ذخایر گاز طبیعی ایران حدود 334 میلیارد مترمکعب بوده که ردیف سی و هشتیمن کشور گاز خیز جهان قرار دارد.

در همین حال، اچ یی جولیو فلوریان سفیر پرو در قطر در دیدار با لئونید بوخانوفسکی، دبیر کل جی.یی.سی.اف بر علاقه مندی کشورش برای پیوستن به این مجمع تاکید کرده و گفته است: دولت پرو در حال مطالعه و بررسی همه گزینه هاست.

این مقام دولت لیما همچنین با تایید دریافت ابلاغیه جی.یی.سی.اف که بر مقررات مطابق با دستور العمل های تعیین شده این مجمع اشاره دارد، اظهار کرد: درخواست رسمی مقام های پروی برای حضور در رویدادهای پیش روی جی.یی.سی.اف به ویژه نشست فوق‌العاده وزارتی ٢٩ ژوئن (٨ تیر) و نشست اول ژوئیه (١٠ تیر) سران این مجمع در مسکو به زودی ارسال خواهد شد.

به گزارش مهر، دومین اجلاس سران کشورهای عض مجمع کشورهای صادرکننده گاز قرار است روز اول ژوئیه (١٠تیرماه) به میزبانی مسکو برگزار شود.

اعضای مجمع صادرکنندگان گاز ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٧٠ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند. هلند، قزاقستان و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند که عراق نیز به تازگی به این جمع پیوسته است.