هشدار رئیس کمیته مستقل وابسته به سازمان ملل در امور حقوق بشر درباره جنایات جنگی بیشتر در صورت ارسال سلاح برای تروریستها و نیرنگ این افراد برای مخدوش کردن وجهه نظام سوریه نزد افکار عمومی از مهمترین اخبار سوریه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه روسیاالیوم، پائولو پنرو رئیس کمیته مستقل وابسته به سازمان ملل در امور حقوق بشر گفت: نمی توان موضوع سلاح شیمیایی و استفاده ارتش سوریه از این سلاح را مورد تایید قرار داد.ما نمی توانیم طرف به کارگیرنده این مواد یا سلاح شیمیایی را مشخص کنیم.در حالی کشورهای غربی نظام سوریه را به استفاده سلاح شیمیایی متهم  می کنند که اطلاعاتی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: یکی از دردناکترین پدیده های کنونی در سوریه ناپدید شدن خانواده ها به شکل یکجا در برخی مناطق است.

پائولو ضمن مخالفت با گزینه نظامی درباره سوریه بر ضرورت توجه به رویکرد سیاسی و برگزاری نشست ژنو 2 برای حل بحران سوریه تاکید کرد.

وی افزود: ارسال سلاح برای طرفین درگیر در سوریه سبب جنایات جنگی بیشتر می شود.

از سوی دیگر روزنامه الحیات گزارش داد: فرماندهان گروه موسوم به ارتش آزاد فهرستی از سلاحهای مورد نیاز خود را همانند موشکهای ضد هوایی دوش پرتاب از نوع منپاد و موشکهای ضد زره، خمپاره و مهمات ارائه داده اند که برخی از این سفارش ها به دست آنها رسیده است و برخی دیگر نیز به هماهنگی گروههای مسلح نیاز دارد.

الحیات نوشت: مخالفان سوری از رسیدن موشکهای زمین به هوای 9K33- OSa علیه جنگنده ها و ضد موشکهای اسکاد از کشورهای اروپای شرقی خبر دادند.

از سوی دیگر خبرگزاری سوریه اعلام کرد: بشار اسد طی حکمی حقوق کارکنان دولتی و نظامیان را افزایش داد.

خبر دیگر اینکه روزنامه ایندیپندنت انگلیس با اشاره به تاثیر جنگ سوریه بر آثار باستانی این کشور آورده است: مراکز باستانی در سوریه در اثر جنگ داخلی ویران شده است که از جمله آنها می توان به منطق جبل قاسیون در نزدیکی دمشق که در آن غاری که گفته می شود هابیل در آن به دست قابیل کشته شده است وجود دارد و از قدیم مورد توجه گردشگران بوده است و نیز بازار قدیمی حلب، مسجد بنی امیه، مرقد حضرت رقیه(س) و نیز مرقد حضرت زینب(س) که درگیری در اطراف آن در جریان است می توان نام برد.

از سوی دیگر پایگاه بیروت الیوم اعلام کرد: منابع وابسته به مخالفان از احتمال افزایش اعدام ها در سوریه از سوی گروههای مسلح با هدف نسبت دادن آنها به نظام سوریه و حزب الله لبنان خبر دادند.

این پایگاه نوشت: رسانه های طرفدار مخالفان تمام تمرکز خود را برای تخریب نظام نزد افکار عمومی اروپایی و آمریکایی به کار بسته اند و از همین رو از تروریستها النصره و ارتش آزاد خواسته شده است تا می توانند بازداشت شدگان را سر ببرند و دست به اعدام های گسترده بزنند و سپس با تصویر برداری آن را به ارتش سوریه نسبت دهند.