سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در واكنش به تحركات منتهي به گشايش دفتر طالبان در دوحه قطر اعلام کرد: جمهوري اسلامي ايران همانگونه كه بارها اعلام داشته، معتقد است بحران افغانستان راه حل نظامي ندارد و تنها راه حل مناسب رويكرد مذاكراتي است و خرسنديم كه جامعه جهاني اگر چه با تاخير به ناكارآمدي رويكرد نظامي اذعان کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر،  سيد عباس عراقچي تصريح كرد: ايران از هر مذاكره اي بين گروه هاي مختلف افغاني كه در چارچوب منافع ملت افغانستان با محوريت دولت آن كشور و در تطابق حقوق اقوام مختلف افغاني و مفاد قانون اساسي افغانستان باشد، حمايت ميكند و معتقد است ملت افغانستان براي گفتگوهاي آشتي ملي نياز به قيم ندارد.

وي افزود: به اعتقاد ما همانگونه كه مداخلات نظامي خارجي كمكي به حل بحران در افغانستان نكرد، مذاكرات تحميلي با محوريت بيگانگان و بدون لحاظ منافع و مصالح ملي افغانستان و خواست و حضور نمايندگان مردم اين كشور راه به جايي نخواهد برد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه گفت: ما با تروريسم و فعاليتهاي تروريستي و نيز مقابله كور با آن كه منجر به كشتار غير نظاميان به ويژه زنان و كودكان ميشود، مخالفيم و معتقديم منطقه از ظرفيتهاي بالايي براي كمك به حل بحران افغانستان برخوردار است و متاسفانه از اين ظرفيتها چنانچه بايد استفاده نشده است.