یک کارشناس مسائل بین المللی با اظهار اینکه موضوعی در سیاست خارجی که اثر خاصی در وضع داخلی ایران دارد بحث تکنولوژی هسته ای و تحریم هاست، بیان کرد: آرای اکثریت مردمی که به حسن روحانی رای دادند، تلاشی برای تغییر وضع موجود و خروج از تنگناها در عرصه اقتصادی و معاشی است.

داود هرمیداس باوند در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اولویت کاری سیاست خارجی در دولت جدید گفت: در این خصوص رییس جمهور جدید می بایست گام هایی را برای اعتماد سازی و پیدا کردن مکانیزم ها جهت رسیدن به نوعی تفاهم انجام دهد.

وی با بیان اینکه ده سال استراتژی اصولگرایان تحت عنوان استراتژاتژی تهاجمی مبتنی بر مقاومت و نگاه به شرق نه تنها بازده نداشته بلکه پیامدهای نگران کننده ای سیاسی و اقتصادی درپی داشته است، گفت:حتی برخی از اصولگرایان از جمله آقای ولایتی  نسبت به این عدم موفقیت شدیدا انتقاد داشتند.

مسائل منطقه اولویت دوم سیاست خارجی دولت جدید است

هرمیداس باوند با اظهار اینکه مسائل منطقه ای اولویت های بعدی دولت جدید است، تاکید کرد: مسائل منطقه مثل مسئله سوریه و مسئله رابطه با کشورهای عربی مشکلاتی است که آقای روحانی باید برای آن راه حلی بیابد.

وی با بیان اینکه کشورهای عربی تلاش دارند تاثیر گذاری شیعی را کم کنند، در خصوص مساله سوریه اظهار کرد: هر چند آقای روحانی  گفته اند حل این مساله در گرو تصمیمی است که مردم سوریه می گیرند، ولی کشورهای منطقه و فرا منطقه ای مطرح هستند و برای این موضوع نیز می بایست چاره اندیشی شود.

روحانی نیاز به اختیارات گسترده دارد

این کارشناس مسائل بین المللی یا تاکید بر اینکه رییس جمهور جدید می بایست برای برطرف کردن تحریم های شورای امنیت و تحریم های یکجانبه مضاعف که به صورت یکجانبه از سوی آمریکا و اروپا اعمال شده، تلاش کند گفت: هرگونه تفاهم در مورد پرونده هسته ای حتی اگر نسبی باشد اثر مثبتی بر وضعیت داخلی ایران دارد.

هرمیداس باوند با تاکید بر اینکه نکته مهم دیگری که می تواند گره گشای اصلی حل مسائل کشور باشد، موضوع مذاکره دوجانبه با آمریکاست، اظهار کرد: مادامی که موفق نشویم مسائل خود را با آمریکا حل کنیم با ادامه مشکلات مواجه خواهیم بود و این کشور می تواند با ادامه استفاده ابزاری خود، حتی کشورهای شرقی را هم با خود همراه کند.  

وی با بیان اینکه پذیرش مذاکرات دو جانبه بر اساس منافع متقابل می تواند سرآغاز منافع خوبی برای طرفین باشد، اظهار کرد: البته روحانی نیاز برای پیشبرد امور نیاز به اختیارات گسترده دارد و ایشان وقتی موفق می شود که به وی این اختیارات تفویض شود.