دو روز از عزمیت "ادوارد اسنودن" افشا کننده اسناد محرمانه جاسوسی آمریکا، به روسیه می گذرد اما با این وجود تا شب گذشته اطلاع دقیقی از محل حضور این مامور سابق سازمان سیا در دست نبود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، بعدازظهر روز گذشته یکی از مقامات شرکت هوایی "ایروفلوت" در روسیه اعلام کرده بود که اسنودن با پروازی مسکو را به مقصد هاوانا ترک می کند اما عصر دیروز دوشنبه زمانی که پرواز مسکو هاوانا در پایتخت کوبا به زمین نشست اثری از اسنودن در آن نبود و خدمه پرواز نیز از این موضوع اظهار بی اطلاعی کردند.

اما "جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید که ساعاتی بعد از بلند شدن هواپیما از فرودگاه مسکو سخن می گفت در این رابطه اظهار داشت : ما فکر می کنیم که اسنودن هنوز در روسیه است.

از سوی دیگر مقامات وزارت خارجه آمریکا در حال رایزنی با همتایان روس خود هستند تا شابد بتوانند در مورد استرداد اسنودن با مسکو به توافق برسند.

در همین رابطه "جولیان آسانژ" بنیانگذار سایت ویکی لیکس که وی نیز از سوی کشورهای غربی به دلیل افشای پرونده های محرمانه تحت تعقیب است در این رابطه اعلام کرد: اسنودن در حال عزیمت به اکوادور است و هم اکنون در شرایط خوبی به سر می برد. وی به محل دقیق این مامور سابق سیا اشاره ای نکرد.

اکوادور نظیر کوبا و ونزوئلا عضو اتحادیه آلبا است. این اتحادیه مجموعه ای از حکومت های چپ گرای آمریکای لاتین است که دارای رویکرد ضد امپریالیستی هستند و در یک سال گذشته نیز آسانژ در سفارت اکوادور در لندن حضور داشته است.

ادوارد اسنودن مامور اسبق سازمان سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) متهم است که اسناد محرمانه جاوسی آمریکا از کشورهای مختلف جهان را در اختیار روزنامه گاردین قرار داده است وی تا روز یکشنبه در هنگ کنگ حضور داشت و در این روز به دلیل فشارهای آمریکا بر مقامات هنگ کنگ برای استرداد او، به روسیه عزیمت کرد.