یاسوج – خبرگزاری مهر: در دهمین قسمت از سریال آتش سوزی جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری، 30هکتار از جنگل‌های منطقه حفاظت شده "دیل" طعمه حریق شدند اما هنوز مسئولان از خواب بیدار نشده‌اند تا راهی برای نجات جنگل‌ها پیدا کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، در استانی که 20 درصد جنگل‌های زاگرس و هشت درصد جنگلهای کشور را در مساحت یک درصدی خود دارد، هر روز سریال تراژدیک آتش سوزی جنگل‌ها اکران می‌شود.

انگار این عزای جنگلها پایانی ندارد. آنهم در روزهایی که گردو غبار عربی راه را بر تنفس درختان بسته و آفت سوسک بلوط خوار دیگر جانی برای جنگل‌های کهگیلویه وبویراحمد باقی نگذاشته است.

در هفت سال گذشته بیش از 750 مورد آتش سوزی در جنگل‌های این استان به وقوع پیوسته و طی آن پنج هزار و 500هکتار از جنگلها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد طعمه حریق شده‌اند.

روز گذشته نیز نوبت به جنگل‌های منطقه حفاظت شده دیل و آرو در شهرستان گچساران رسید تا از کیلومترها دورتر سوختن شاخه‌ها و برگ‌های نورسته و تنه های هزار ساله را دید و صدای ضجه آنان را شنید.

آتش در میانه‌های کوه دیل زبانه می‌کشید و در میان درختان و مراتع آن می‌پیچید و زنده زنده بلوطها را می‌سوزاند و داغ بر دل طبیعت و دوستداران محیط زیست می‌گذاشت.

اطفای حریق با دستان خالی در ارتفاعات 2800متری

آتش سوزی روز گذشته این جنگلها بازهم در ارتفاعات کوه‌های صعب العبور زاگرس به وقوع پیوست  و 30هکتار از این جنگلها طعمه حریق شدند.

این بار نیز همچون گذشته نیروهای حفاظت منابع طبیعی با دستان خالی و کمترین امکانات اولیه، ساعت‌ها شیب تند کوه دیل را درنوردیدند تا به محل آتش‌سوزی برسند و با شاخ و برگ درختان آتش را خاموش کنند.

مدیرکل منابع طبیعی استان به خبرنگار مهر گفت: در همان ساعات اولیه آتش سوزی، نیروهای اداره منابع طبیعی و آبخیزداری به همراه نیروهای مردمی و انتظامی، محیط زیست و هلال احمر برای خاموش کردن آتش سوزی به منطقه اعزام شدند و حریق را خاموش کردند.

محمدرضا جهان‌آرا افزود: این آتش سوزی در ارتفاعات 2800متری این کوه به وقوع پیوست.

وی بیان کرد: اغلب آتش سوزی‌ها در جنگل‌های این استان در ارتفاعات صعب‌العبور رخ می‌دهد و تا نیروهای اطفای حریق به محل برسند، بخش زیادی از جنگل طعمه حریق شده و خسارت زیادی ایجاد می‌کند.

جهان‌آرا اظهار داشت: این استان کوهستانی است و 53 درصد مساحت آن را شیب‌های بالای 27 درصد تشکیل می‌دهد و امکان تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین در آنها وجود ندارد براین اساس اطفای حریق به سختی انجام می‌شود.

ذخیره گاه ژنتیکی زاگرس بدون بالگرد

وی عنوان کرد: اگر این زمان را به حداقل برسانیم و به جای چهار ساعت ظرف 10دقیقه در محل حاضر شویم، می‌توانیم مانع گسترش آتش‌سوزی شویم و خسارت را تا حد زیادی کاهش دهیم.

وی نیاز به بالگرد برای حفاظت از جنگلهای این استان را ضروری دانست و گفت: 90درصد مساحت کهگیلویه و بویراحمد را عرصه های جنگل و مرتع تشکیل می‌دهد و بالگرد می‌تواند نیروها را در اسرع وقت به محل آتش سوزی برساند و خسارتها را کاهش دهد.

وی بیان داشت: نیروهای ما تا ارتفاعات بالا روند، انرژی خود را از دست می‌دهند و دیگر توانی برای خاموش کردن آتش ندارند.

مدیرکل منابع طبیعی استان همچنین گفت: بیش از یک میلیون هکتار جنگل در این استان وجود دارد که حفاظت از آنها نیازمند تامین امکانات و ابزار جدید و به روز است.

وی افزود: با توجه به اینکه جنگلهای این استان ذخیره گاه ژنتیکی زاگرس هستند، حفاظت از آنها از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است.

خسارت آتش سوزی ها قابل جبران نیست

وی با بیان اینکه جنگلهای این استان در مناطق خشک و نیمه خشک قرار دارند و پراکنش بارندگی نیز مناسب نیست، اظهار داشت: امسال به دلیل بارندگی زیاد پوشش گیاهی جنگلها افزایش یافته که این خطر آتش سوزی را بیشتر کرده است.

جهان آرا گفت: آتش‌سوزی طی سال‌های گذشته خسارت زیادی به جنگلها زده که جبران آن امکان‌پذیر نیست.

وی همچنین خواستار همکاری صداوسیما در هنگام بروز آتش سوزی در جنگلها شد و گفت: رادیو و تلویزیون استان می توانند با اعلام آتش سوزی، از مردم برای کمک در اطفای حریق دعوت کنند.

10مورد آتش سوزی در70هکتار جنگل طی سال جاری

مدیرکل منابع طبیعی استان گفت: از ابتدای امسال تاکنون 10مورد آتش سوزی در جنگلهای استان بوقوع پیوسته است که در این آتش سوزیها 70هکتار از جنگلهای استان طعمه حریق شده‌اند.

وی افزود: گسترده‌ترین آتش سوزی مربوط به جنگلهای ممبی و دیل هرکدام با 30هکتار بوده است.

جهان آرا با بیان اینکه قرار بود پایگاه هوایی حفاظت از جنگل ها در این استان ایجاد شود، گفت: هنوز هیچ خبری از راه اندازی این پایگاه نیست.

مدیرکل منابع طبیعی استان همچنین علت اغلب آتش سوزی‌ها در جنگلهای این استان را سهل‌انگاری عنوان کرد و گفت: برخی کشاورزان زمین‌های زراعی خود را آتش می‌زنند که به دلیل همجواری این اراضی با جنگل، آتش به جنگل سرایت می‌کند.

وی با بیان اینکه خسارت هرگونه آتش سوزی عمد و غیرعمد از عاملان آن گرفته می‌شود، تصریح کرد: برخی افرادی که در آتش‌سوزی جنگلها نقش داشته‌اند، دستگیر و روانه زندان شده‌اند.

مصوبات حفاظت از جنگلها اجرایی نشدند

به گفته کارشناسان، ارزش اقتصادی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد شامل جنگل و مرتع بیش از 362 میلیاردتومان در سال است که اکنون نه تنها این ثروت خدادادی قدر دانسته نمی‌شود بلکه در آتش بی توجهی‌ها می سوزد.

با این حال مصوباتی استانی همچون مصوبه "اختصاص اعتبار یک میلیارد تومان برای اطفای حریق در جنگل ها " و "اعطای مجوز برای ایجاد سازمان اطفای حریق جنگلها با انجام آموزش و تامین تجهیزات در استانهای دارای جنگل" همه بر زمین مانده‌اند.

مدتی قبل نیز سه استان فارس، کرمانشاه و گلستان به عنوان استانهای پایلوت برای راه اندازی مرکز اطفای حریق انتخاب شدند که در این راستا استان فارس به عنوان مرکز اطفای حریق در جنوب درنظر گرفته شد اما همچنان این مسئله مسکوت مانده است.

............

گزارش شریف اسلامی