"جان کری" از زمانی که وزیر امور خارجه آمریکا شده چند وعده در مورد بحران های مختلف جهانی را داده وعده های که تحقق آن ها سخت و حتی غیر ممکن است.

به گزارش خبرگزاری مهرف هاآرتض در گزارش خود می نویسد : چهار ماه از حضور جان کری در سمت وزیر خارجه آمریکا می گذرد. وی وعده های بزرگی را داده و اکنون باید آنها را محقق کند.

در زمینه خاورمیانه وی امیدها برای ایجاد یک روند تاریخی برای پایان دادن شش دهه مناقشه فلسطینیان با اسرائیل را داده است. علاوه بر آن کری در مورد سوریه نیز وعده داده که "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه را از طریق همکاری با روسیه مجبورو به کناره گیری از قدرت می کند.

کری همچنین در مورد کره شمالی نیز سخن گفته و عنوان داشته که آمریکا با صرف نظر از استقرار سیستم موشکی خود در اقیانوس آرام برای مقابله با چین می تواند به حل موضوع هسته ای کره شمالی کمک کند . وی حتی از احتمال برگزاری مذاکرات مستقیم میان "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، و "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی، سخن گفته است.

در ادامه این گزارش آمده، کری از زمانی که در پست وزارت خارجه، جایگزین هیلاری کلینتون شد، وعده های مختلفی را در مورد متحدین و مخالفین آمریکا داده که این وعده ها نگرانی هایی را برای تیم سیاست گذاری باراک اوباما بوجود آورده اند.

این در حالی است که کری فقط چهار سال فرصت برای تحقق این وعده ها فرصت دارد و به گفته مقامات وزارت خارجه آمریکا، کری نیمی از این مدت زمان را یا در هوا و یا بر روی زمین در حال مسافرت از کشوری به کشور دیگر خواهد گذراند. به همین دلیل کاخ سفید خود را از وعده های کری در مورد کره شمالی جدا کرده و بعد از دیدار اوباما با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه که در نشست جی هشت در بلفاست انجام شد، کاخ سفید در مورد برنامه های کری برای سوریه نیز تا حدودی از وی فاصله گرفت.

نبرد تنها در میدان جنگ

هاآرتض در ادامه به موضوع صلح خاورمیانه و تلاش های کری برای به نتیجه رساندن آن اشاره کرده و می نویسد: در مورد صلح خاورمیانه کری اعتبار خود را روی میز گذاشته است. وی که از داخل نشدن در یکی از بدترین مناقشات جهان خودداری کرده تا کنون چهار بار به منطقه سفر و با مقامات تشکیلات خودگردان و اسرائیل دیدار کرده و این در حالی است که اوباما و کلینتون دو سال از دوره اول ریاست جمهوری را صرف پرداختن به موضوع صلح خاورمیانه کرده بودند.

کری در این راه روی به مذاکره رو در رو با "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان و "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی آورده و کسی از جریان مذاکرات وی با این افراد اطلاعی در دست ندارد و همین موضوع علاوه بر آنکه با انتقاد شدید روزنامه های محلی و منطقه ای مواجه شده واکنش منفی مقامات رژیم صهیونیستی را نیز دربر داشته است چون کری با هیچ کس حتی امریکائی هایی که سابقه حضور در روند صلح خاورمیانه را دارند در مورد جرئیات مذاکرات خود با مقامات اسرائیلی و فلسطینی، سخن نگفته است.

کری در ماه گذشته در اردن از احیای طرح چهار میلیارد دلاری آمریکا برای خاورمیانه خبر داد و مقامات آمریکایی برای اطلاع از جرئیات این طرح با دفتر "تونی بلر" نماینده کمیته چهار جانبه در خاورمیانه نامه نگاری کردند اما دفتر بلر نیز پاسخی در این رابطه نداده است.