شهرری - خبرگزاری مهر: مسئول واحد آموزش فرهنگسرای ولاء عنوان داشت: فرهنگسرای ولاء در نظر دارد دوره هایی را ویژه تربیت مربیگری مهد و پیش دبستان در این مرکز برگزار کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سمیه مهدکیا ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: در سالهای اخیر، مؤسسات با استقبال زیاد مخاطب کودک و نوجوان مواجه شدند، ولی به علت عدم وجود نیروهای صاحب صلاحیت و کار آزموده، نیروهایی که در این زمینه آموزشهای لازم را ندیده بودند مورد استفاده قرار گرفتند که منجر به بروز مشکلاتی شد که همین روند به ایجاد دوره های تربیت معلم  مهد و پیش دبستانی منجر شد.

وی عنوان داشت: امروزه به دلیل زندگی پیچیده انسانی، وجود مهدکودکها از الزامات یک جامعه به شمار می ‌رود که باید برای رسیدن به رویکرد اسلامی در راستای یادگیری آموزه‌ های دینی حرکت کند.

مهد کیا با تأکید بر ضرورت و تداوم ایجاد مهد کودکها در کشور ادامه داد: اولویت در نظام اسلامی بر اساس معارف دینی است که طبق آن، کودک باید در کنار پدر و مادر خود پرورش یابد، اما بر اساس زندگی پیچیده و مدنی انسان امروز، وجود مهدکودکها در کشور به شدت احساس می ‌شود.

پیش ‌دبستانی مانند پیش دانشگاهی باید جدی گرفته شود

وی بیان داشت: پیش ‌دبستانی نیز همانند پیش دانشگاهی باید جدی گرفته شود و همانطور که پیش ‌دانشگاهی با تمام امیدها و آرزوهایش از چرخه نظام آموزش خارج خواهد شد، بنابراین پیش دبستانی هم باید به اندازه پیش‌ دانشگاهی پربار و با اهمیت باشد.

مسئول واحد آموزش فرهنگسرای ولاء اضافه کرد: در همین راستا فرهنگسرای ولاء در نظر دارد دوره هایی را ویژه تربیت مربیگری مهد و پیش دبستان در این مرکز برگزار کند.

وی عنوان داشت: دوره های آموزش مربیان مهد و پیش دبستانی در قالب دو گروه آموزشی در مدت  170 ساعت انجام می شود، این دوره ها شامل 100 ساعت واحد روانشناسی و 70 ساعت طراحی هنری است، ضمناً در پایان دوره، مدرک مشترک سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جهاد دانشگاهی به کلیه کسانی که با موفقیت دوره ها را به پایان رسانده اند، اعطا می شود.

وی در خصوص طرح دوره های روانشناسی گفت: تعریف رشد، بررسی ویژگیهای رشد، شخصیت کودک، تأثیر خانواده بر شخصیت کودک، محیط و وراثت، ویژگیهای حسی و حرکتی از تولد تا هفت سالگی، بررسی رشد فیزیولوژیکی نوزادان، رشد شناختی از تولد تا هفت سالگی، نظریه شرطی کلاسیک پاولف، نظریه شرطی کنشگر اسکینر، نظریه فروید، نظریه رشد اجتماعی اریکسون، نظریه رشد اخلاقی کلبرگ، نظریه رشد بندورا، نظریه رشد شناختی پیاژه، بررسی کودکان استثنائی، بررسی کودکان خلاق، بررسی کودکان کم توان ذهنی(اتیسم و...)، بررسی مشکلات در کودکان همچون(دزدی، دروغگویی، خشونت و سایر اختلالات رفتاری)، تفسیر نقاشی کودکان، اسلام و رشد کودکان واختلالات یادگیری در کودکان از عناوین درسهای روانشناسی نامیده می شود.

یادگیری باعث تغییر در رفتار است

وی اضافه کرد: "نظریه شرطی سازی کلاسیک" برگرفته از رفتارگرایی است به این معنی که رفتار گرایان معتقدند که یادگیری باعث تغییر در رفتار است و آنان برای محیط و تأثیر محیط اهمیت بسیاری قائلند؛ در بیشتر کتابهای رفتارگرایان نقش خود کودک نادیده گرفته و بیشتر به تأثیر محیط پرداخته اند.

مهد کیا عنوان داشت: در این مکاتب کودک منفعل است و این محیط است که از کودک فرد مورد نظر را می سازد و نظریه شرطی سازی کلاسیک پاسخ گر یا پاولفی برگرفته از پژوهشهای دانشمند روسی پاولف است، کشف مهم پاولف این بود که بازتابهای طبیعی یا نخستین انسان یا حیوان را می توان به کمک شرطی کردن گسترش داد، پاولف به این رابطه ساده پی برد  که رابطه ای که بین محرک و پاسخ موجود است قابل گسترش است.

وی در خصوص خاموشی در رفتار پاسخ گر عنوان داشت: برای برطرف کردن شرایطی که کودک نسبت به آن شرطی شده باید محرک غیر شرطی را حذف کرد، رفتار شرطی ممکن است پس از مدتی دوباره باز گردد، شرطی شدن در سطوح بالاتر در انسان و حیوان اتفاق می افتد با این تفاوت که انسان تا هفت سطح و حیوان در سه سطح شرطی می شود.

مسئول آموزش فرهنگسرای ولاء با اشاره به دوره های هنری افزود: "آموزش روشهای قصه گویی و بازیهای متفاوت(برای پرورش هوش کودکان)"، "آموزش مفاهیم ریاضی، علوم، الفبا و اعداد"، "پازل، کارت پستال به همراه تکه چسبانی، استفاده از دوریختنی ها برای پرورش خلاقیت کودکان"، "کولاژ پارچه، حبوبات، کاشی شکسته، برگهای خشک"، " آشنایی هنرجویان با خمیر کاغذ واریگامی"، "آشنایی هنرجویان با نحوه آموزش اشکال هندسی،   رنگها، فصلها، میوه ها"، "مشاغل و مسائل مذهبی و..."، "آشنایی هنرجویان با دکوراسیون مهد کودک"، "آشنایی هنرجویان با نحوه برخورد صحیح با بعضی از ناهنجاریهای کودکان"، "آشنایی هنرجویان با انواع چاپها(سیب زمینی، سیب، انگشتی و...)" از عناوین دوره های هنری نامیده می شود.

وی در پایان تصریح کرد: علاقه مندان برای شرکت در این دوره ها می توانند به فرهنگسرای ولاء واقع در میدان نماز شهرری مراجعه کنند و یا با شماره تلفن 33764985 تماس بگیرند.