مشهد – خبرگزاری مهر: تحلیلگر ارشد مسائل منطقه شامات گفت: نتیجه جنگ القصیر معادله را تغییر داد و اکنون وضعیت به نفع نظام سوریه است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود اسداللهی، سه شنبه شب در سلسله نشست های تبیینی، تحلیلی جبهه فرهنگ انقلاب در قرارگاه فرهنگی ولی امر، اظهار کرد: حجم دخالت جهانی بر ضد رژیم سوریه سنگین است اما با این حال وضعیت به نفع نظام سوریه است زیرا نتیجه جنگ القصیر معادله را تغییر داد.

وی ادامه داد: 8 ماه پیش توازن قوا به نفع مخالفان سوری بود و هیچ افقی در برابر نظام بشار اسد قرار نداشت اما در حال حاضر با شکست مخالفان در القصیر معادله تغییر کرده است.

اسداللهی افزود: مخالفان بشار اسد گمان می کردند که القصیر برای آنها همانند استالین گراد برای روسیه است و از سویی برای آنان محال بود که دولت سوریه این منطقه را به تصرف خود درآورد.

سیاست های دوگانه آمریکا

تحلیلگر ارشد مسائل منطقه شامات بیان کرد: امروز این منطقه بسیار حیاتی از چنگ مخالفان خارج شده و وضعیت به نفع نظام سوریه است.

وی با اشاره به سیاست های دوگانه آمریکا، تاکید کرد: رسانه های جهان غرب معتقدند ایران در حالی آمریکا را به داشتن سیاست ها و معیارهای دوگانه متهم می کند که خود نیز دارای سیاست های کاملا دوگانه است.

وی ادامه داد: غربی ها مدعی هستند که ایران در جریان موج بیداری اسلامی از شکل گیری انقلاب در لیبی، مصر و تونس حمایت کرد اما از انقلاب مردم سوریه حمایت نکرد و علیه آن موضع گیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه در داخل کشور نیز نسبت به حمایت از سوریه شبهه هایی مطرح می شود که البته این موضوع قابل بحث است، افزود: برخی از افراد در داخل کشور نیز معتقدند که بشار اسد مردم بی گناه را می کشد و دولت ایران به جای حمایت از مردم سوریه از بشار اسد حمایت می کند اما باید بدانیم که این کشور تنها نظامی است که در میان کشورهای عربی به لحاظ سیاست خارجی مطابق سیاستهای غرب عمل نکرده است.

وی گفت: سوریه در بعد سیاست خارجی بسیار خوب عمل کرده است و در دوران پیروزی انقلاب اسلامی در ردیف نخستین هم پیمانان ایران قرار گرفت و در جنگ هشت ساله نگذاشت نقشه صدام پیاده سازی شود زیرا او می خواست نشان دهد که جنگ میان اعراب و ایران است اما سوریه اجازه این کار را نداد.

تحلیل نظام از بعد سیاست داخلی و سیاست خارجی

تحلیلگر ارشد مسائل منطقه شامات بیان کرد: در زمان جنگ نظام اسلامی تحریم بود بنابراین در این مرحله سوریه سلاح های نظامی را از سایر کشورها خریداری می کرد و نیازهای ایران را در این عرصه برآورده می ساخت.

اسداللهی یادآور شد: هنگامی که قرار است ماهیت یک نظام بررسی شود باید ابتدا سیاست داخلی و سیاست خارجی را در کنار هم مورد بررسی قرار داد چرا که نمی شود در جریان تحلیل و بحث در خصوص یک نظام تنها به سیاست داخلی آن پرداخت.

وی تصریح کرد: 22 کشور عربی در جهان وجود دارد و این کشورها تا پیش از بیداری اسلامی نظام هایی مردمی نداشتند و رژیم های امنیتی و پلیسی را بر کشور خود حاکم کرده بودند طوری که اکنون با عوض شدن این دولت ها اصل نظام فرونپاشیده و تنها راس نظام عوض شده است.

وی با بیان اینکه تمامی نظام های جهان عرب غیر مردمی است و نظام سوریه نیز در این موضوع مستثنا نبود، افزود: حمایت نظام اسلامی از دولت سوریه به دلیل سیاست داخلی این کشور نیست بلکه این حمایت ناشی از سیاست خارجی سوریه است.

ایران بر انجام اصلاحات ریشه ای در کشور سوریه تاکید دارد

وی بیان کرد: سیاست داخلی سوریه به دلیل وجود نظام تک حزبی مورد تائید نظام اسلامی نیست و در این راستا سید حسن نصرالله نیز همواره به صراحت اعلام کرده که اصلاحات در نظام سوریه ضروری است.

تحلیلگر ارشد مسائل منطقه شامات تصریح کرد: ایران بر انجام اصلاحات ریشه ای در این کشور تاکید دارد و معتقد است که انتخابات در سوریه باید آزاد و تعداد احزاب گسترش یابد.

وی با اشاره به فشارهایی که بر سوریه وارد می شود، گفت: سوریه امروز فشارهای زیادی را از ناحیه کشورهای غربی متحمل می شود زیرا همانند سایر کشورهای عربی در بعد سیاست خارجی عمل نمی کند و هرگز از جوامع غربی الگو نمی پذیرد.

اسداللهی ادامه داد: غربی ها به دلیل عدم پیروی سوریه از آنان، بشاراسد را دیکتاتور می نامند در حالی که به طور مثال عربستان یک کشور کاملا دیکتاتوری است زیرا در این نظام خانم ها حق رانندگی و دخالت در مسائل کشور را ندارند اما غربی ها به دلیل اینکه این رژیم منافع و نفت آنان را تامین می کند در برابر اقدامات این کشور و سایر رژیم های مشابه سکوت می کنند.  

وی بیان کرد: جوامع غربی حاضرند از رژیم های عقب مانده حمایت کنند اما از سوریه به دلیل روحیه استکبارستیزی حمایت نکنند.

سیاست های خارجی سوریه خاری در چشم مستکبران

تحلیلگر ارشد مسائل منطقه شامات با بیان اینکه سیاست های سوریه موجب شد تا محور مقاوت ایجاد شود، گفت: در جنگ 33 روزه، 22 روزه و 8 روز به دلیل نقش بارز سوریه پیروزی های عظیمی نصیب محور مقاومت شد و بی تردید اگر حمایت های سوریه نبود مقاومت فلسطین از بین می رفت.

وی عنوان کرد: سیاست های خارجی سوریه خاری بود در چشم مستکبران بنابراین آنان به این نتیجه رسیدند تا حلقه سوریه را از بین ببرند و ارتباط ایران با عراق، لبنان و فلسطین را قطع و با این حرکت از سیاست های سوریه انتقام بگیرند.

وی تصریح کرد: هم اکنون کشورهایی در مورد دولت سوریه سخن می گویند که خود بویی از دموکراسی نبرده اند طوری که حتی اجازه نمی دهند بشار اسد به اصلاحات در کشور بپردازد.

وی با تاکید بر اینکه ایران به دلیل سیاست خارجی مترقی از سوریه حمایت می کند، عنوان کرد: اصلاحات در سوریه باید به صورت مسالمت آمیز انجام شود و بشار اسد پذیرفته تا در زمینه سیاست داخلی اصلاحاتی را در دستور کار قرار دهد و در این زمینه تضمین نیز داده است.

وی سپس با اشاره به وجود اقلیت ها در سوریه، گفت: در کشور سوریه 70 درصد مردم سنی و 30 درصد مسیحی، کرد، درزی و اسماعیلی هستند و در این رابطه در زمان حافظ اسد، او علیرغم وجود اقلیت ها ثبات را در سوریه حاکم کرد و به اقلیت ها فهماند باید باهم متحد باشند.

تحلیلگر ارشد مسائل منطقه شامات افزود: حافظ اسد ائتلاف اقلیت ها را تشکیل داد تا در این کشور توازن برقرار شود و این سیاست را بشار اسد نیز دنبال کرد طوری که در حال حاضر اقلیت ها از حکومت راضی هستند.

مخالفین سوریه رهبری ندارند

وی افزود: یکی از مشکلات جهان غرب این است که مسیحیان سوریه از حامیان بشار اسد هستند و نتوانستند در این زمینه اتهامی به سوریه بزنند و در چنین شرایطی 30 درصد از جامعه با نظام سوریه است.

وی تاکید کرد: از میان 70 درصد از سنی های سوریه نیز  20 درصد به دلیل سیاست گذاریهای بشار اسد و تغییر اقتصاد دولتی به اقتصاد باز، ایجاد سرمایه گذاری خارجی و شریک کردن اهل سنت در منافع اقتصادی نظام  طرفدار بشار اسد شدند.

وی با بیان مطلب فوق افزود: بنابراین اکنون 20 درصد از سنی ها در کنار 30 درصد از اقلیت های سوریه 50 درصد از طرفدار نظام بشار اسد را تشکیل می دهند.

اسداللهی با بیان اینکه طبقه متوسط موتور انقلاب هستند، اظهار کرد: در سوریه طبقه متوسط طرفدار نظام هستند و دانشجویان نیز در هیچ تحرکی شرکت نکردند که این امر نشان می دهد نبرد در سوریه داخلی نیست بلکه یک جنگ خارجی است.

تحلیلگر ارشد مسائل منطقه شامات تصریح کرد: در حال حاضر مخالفین سوریه نتوانسته اند رهبری داشته باشند چرا که اعتراض بر علیه رژیم از روستاها شروع شده و روستاها نمی توانند انقلاب را به پیش ببرند.

جنگ در سوریه یک نبرد خارجی است

وی با اشاره به اینکه انقلاب سوریه با انقلاب بحرین قابل مقایسه نیست، گفت: در بحرین 70 درصد شیعه هستند و انقلابیون از روز نخست تاکنون دست به صلاح نبرده اند و می خواهد انقلاب خود را مسالمت آمیز به پیش ببرند.

وی تصریح کرد: اکنون جهان غرب، القاعده و سلفی ها متحد شده اند تا سوریه را نابود کنند و در این راستا از تمامی کمک های تسلیحاتی و مالی استفاده می کنند تا هر طور شده این نظام را سرنگون کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از یک سال است که تظاهراتی در سوریه انجام نشده و این امر موجب شده از میان 50 درصد مخالفان، 20 درصد دست از مخالفت با رژیم بشار اسد بردارند چرا که جنایت های زیادی را از سوی مخالفان حکومت مشاهد کردند.

تحلیلگر ارشد مسائل منطقه شامات تاکید کرد: در گزارش ناتو آمده است که 70 درصد مردم سوریه یا طرفدار نظام هستند یا ترجیح می دهند نظام را به دست بیگانگان نسپارند.

وی با بیان اینکه جنگ در سوریه نبردی مسلحانه است، افزود: جنگ در سوریه یک نبرد خارجی است که با حضور عناصر اطلاعاتی غرب، القاعده و سلفی ها شکل گرفته است.

اسداللهی در خصوص وضعیت سوریه، ادامه داد: تا 8 ماه پیش توازن قوا به نفع مخالفان بود و هیچ افقی در برابر نظام بشار اسد قرار نداشت اما در حال حاضر با شکست مخالفان در القصیر معادله تغییر کرده است.

وی افزود: مخالفان گمان می کردند که القصیر برایشان همانند استالین گراد برای روسیه بوده و محال است که نظام، این منطقه را بگیرد اما امروز این منطقه بسیار حیاتی از چنگ مخالفان خارج شده است.

خطر سقوط دمشق وجود ندارد

وی در خصوص حلب نیز یادآور شد: در حلب، شرق در دست مخالفان و غرب در دست دولت سوریه است و فرودگاه دمشق نیز در قسمت شرقی قرار دارد و نقل و انتقال نیرو از این مکان صورت می پذیرد بنابراین در ابتدا نظام باید فرودگاه را نجات دهد و بعد حلب را پاکسازی کند.

تحلیلگر ارشد مسائل منطقه شامات با تاکید بر اینکه خطر سقوط دمشق وجود ندارد، تصریح کرد: چالش نظامی در سوریه تمام خواهد شد اما چالش امنیتی در این کشور تمام نمی شود چرا که وضعیت این کشور اگر بسیار موفق عمل کند شبیه عراق خواهد شد.

وی بیان کرد: دولت های چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی که در صحنه اقتصادی قدرتمند بوده طرفدار سوریه هستند و این امر نشان می دهد که جبهه قوی از سوریه حمایت می کند اما این کشورها به لحاظ رسانه ای قدرت مقابله با رسانه های عرب و غرب را ندارند.

سوریه تنها نیست

اسداللهی عنوان کرد: کشورهای غربی درصدد بودند تا مجوز دخالت نظامی در سوریه را بگیرند و مانند ماجرای لیبی عمل کنند اما این بار روسیه و چین وتوی دوگانه کردند و مقابل این موضوع ایستادند و از سویی نظام اسلامی نیز به صورت همه جانبه از سوریه حمایت کرد.

وی با بیان این مطلب که سوریه تنها نیست، اظهار کرد: حجم دخالت جهانی بر علیه این رژیم سنگین است اما با این حال وضعیت اکنون به نفع نظام سوریه است زیرا نتیجه جنگ القصیر معادله را عوض کرد.

تحلیلگر ارشد مسائل منطقه شامات تاکید کرد: آمریکا به هیچ وجه در جنگ سوریه وارد نخواهد شد چرا که در جنگ های گذشته هزینه بسیار زیادی را بدون هیچ نتیجه ای پرداخت کرده است.