کرمانشاه - خبرگزاری مهر: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از اجرای طرح توسعه بازار سنتی، تکیه معاون الملک و تکیه بیگلربیگی در آینده ای نزدیک خبرداد.

به گزارش خبرنگار مهر، جلیل رحیمی صدر عصر سه شنبه در کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری که در محل سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه و با حضور اعضای ذیربط  برگزار شد با اشاره به ظرفیت های موجود تاریخی و گردشگری منحصر به فرد بازار سنتی کرمانشاه گفت: بازار کرمانشاه که در بخش مرکزی این شهر قرار داشته و در سال یک هزار و 268 هجری قمری به دستورعماد الدوله ساخته شده که بیش از 200 سال قدمت دارد.

وی با اشاره به بخش های مختلف بازار اعم از راسته ها،گذرها و... گفت: بازار سنتی کرمانشاه با توجه به این ظرفیت ها از جمله فعالترین مراکز تجاری  غرب کشور است.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه، از ساماندهی این بازار در آینده ای نزدیک خبرداد و گفت: با حمایت های صورت گرفته از طرف استاندار کرمانشاه قرار بر این شده که بخشی از اعتبارات سال 92 به امر بازسازی و مرمت این بازار تخصیص یابد.

رحیمی، باب بیان اینکه مرمت این بازار از ضروریات است گفت: اجرای  این طرح از جمله ضروریات بوده و که در جلسات کارگروه میراث به تصویب رسیده و طبق آن در دست اجرا قرار می گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه، چارسوق ها و مرمت بخش هایی از سقف را از جمله بخش های مورد نظر در بحث سامکاندهی بازار سنتی عنوان کرد.

رحیمی هم چنین از بازسازی و مرمت تکیه معاون الملک و بیگلربیگی خبرداد و گفت: تکیه معاون الملک را یکی از زیباترین و کامل ترین  تکایا در ایران و جهان است که 5 هزار متر مربع مساحت دارد.

وی اعتبارات مورد نیاز برای مرمت آن را رقمی معادل 28 میلیارد و 400 میلیون ریال عنوان کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه هم چنین  از بازسازی تکیه بیگلر بیگی خبرداد و گفت: این تکیه از جمله بناهای تاریخی ساخته شده در زمان قاجار است و از جمله تکایای منحصر به فرد از نظر آینه کاری است.

وی اعتبارات مورد نیاز برای مرمت تکیه بیگلر بیگی را 150 میلیون تومان جهت تعمیرات داخلی و یک میلیارد و 600 میلیون تومان برای تملک چهار باب مغازه مجاور تکیه جهت توسعه آن اعلام کرد.

بهره گیری از مطالعات در بازسازی و مرمت بازار و تکایای تاریخی کرمانشاه

معاون برنامه ريزي استانداري كرمانشاه نیز در این جلسه بر بهره گیری از مطالعات در بازسازی و مرمت بازار و تکایای تاریخی کرمانشاه تاکید کرد.

بابك دلفاني بر باسازی و مرمت بازار سنتی تاکید و گفت: گفت: كار بازسازي بازار سنتي كرمانشاه يك ضرورت بوده و اين موضوع مورد تاكيد استاندار نیز است.

وی از تخصیص اعتباراتی برای بهسازی و مرمت بازار تاریخی و سنتی کرمانشاه خبرداد و گفت: این اعتبارات براي اجراي اين طرح در نظر گرفته شده است تا بازار سنتي كرمانشاه از چهره زيباتر و آبرومندانه تري برخوردار شود.

دلفانی خطاب به مسئولین شهرداری کرمانشاه خواستار ممانعت از ساخت و سازهای غیرمجاز شد.

معاون برنامه ریزی استانداری کرمانشاه هم چنین بر اجرای صحیح بهسازی تکیه معاون الملک و بیگلربیگی براساس مطالعات دقیق تاکید کرد و خواستار تسریع در عملیات اجرایی این تکایا شد.

دلفانی خاطرنشان کرد: تکیه معاون الملک و بیگلربیگی از جمله تکایای مهم منحصربه فرد و جاذبه های تاریخی بوده و نباید به این سادگی مورد فرسایش قرار گیرد.

معاون برنامه ریزی استانداری کرمانشاه در پایان افزود:  این تکایا می توانند باعث جذب گردشگران زیادی شوند و بازسازی و مرمت آنها به این مسئله کمک شایانی می کند.