برنامه‌های کلی شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان، توسط دبیر این جشنواره در نشست خبری آن تشریح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان پیش از ظهر امروز چهارشنبه 5 تیر با حضور سیدصادق رضایی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حمید نوایی لواسانی، دبیر این جشنواره در مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

نوایی لواسانی در ابتدای این برنامه درباره شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان گفت: پیش از این جشنواره کتاب کودک به صورت دوسالانه برگزار می‌شد که با طرح دیدگاه‌های مدیرعامل کانون در اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره در دی ماه سال گذشته و از طرفی به دلیل رشد کمی و کیفی آثار حوزه ادبیات کودک و نوجوان، قرار بر این شد که جشنواره به صورت سالانه و همزمان با 18 تیر سالروز ادبیات کودک و نوجوان کشور برگزار شود.

وی افزود: اهمیت این روز کار را برای ما مشکل کرد و سعی کردیم با برنامه‌ریزی وسیع به سراغ آن برویم. جشنواره امسال با هدف تقدیر از کتاب‌های برگزیده سال 91، بررسی مسائل حوزه نشر، تعامل کانون با ناشران و بررسی وضعیت کتاب و کتابخوانی از 15 تا 18 تیر برگزار می‌شود. برنامه‌های خاصی برای روزهای مشخص شده، در دو بخش اصلی و جنبی در نظر گرفته شده است. در بخش جنبی، برای اولین بار نمایشگاهی از کتاب‌های برگزیده 5 سال گذشته برگزار خواهد شد.

دبیر شانزدهمین جشنواره کتاب کودک گفت: به این ترتیب فراخوانی منتشر و کتاب‌های ناشران مختلف جمع‌‌آوری شد. هدف از این نمایشگاه، اطلاع‌رسانی و دستیابی آسان گروه‌های هدف یعنی خانواده‌ها، اولیا، مربی‌ها و کتابخانه‌های عمومی برای خرید مناسب از ناشران است. در این نمایشگاه محدودیتی وجود ندارد و تمام کتاب‌هایی که در جشنواره‌های داخلی و خارجی برگزیده‌ شده‌اند، در معرض دید قرار می‌گیرند. به علاوه در بخش جنبی جشنواره، غرفه دیدار با نویسندگان و صاحبان اثر را خواهیم داشت و تصویرگر آثار هر نویسنده هم در کنار او در این غرفه‌ حضور خواهد داشت. غرفه‌های دیگری هم درباره کتاب و کتابخوانی برای آموزش پدر و مادرها خواهیم داشت.

نوایی لواسانی ادامه داد: برگزاری نشست‌های تخصصی در بازه زمانی صبح تا عصر، از دیگر برنامه‌های بخش جنبی این دوره جشنواره خواهد بود که با حضور پژوهشگران، صاحب‌نظران و علاقه‌مندان به حوزه ادبیات کودک و نوجوان برگزار می‌شوند. یکی از این نشست‌ها، بزرگداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان به بهانه بزرگداشت روز درگذشت مهدی آذریزدی نویسنده شهیر و فقید ادبیات کودک و نوجوان است که زوایای پنهان زیادی در شخصیتش وجود دارد. ارائه پژوهشی درباره 30 سال ادبیات داستانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تاثیر آن در هویت‌یابی نوجوانان نیز از دیگر برنامه‌های جنبی این جشنواره است.

این نویسنده همچنین گفت: درباره افق‌های تازه در بازرگانی کانون هم از ناشران مختلف دعوت می‌کنیم تا با کانون بحث و گفتگو کنند. گزارشی هم از وضعیت ناشران کودک و نوجوان در سال 91، در این جشنواره منتشر خواهد شد. برای زنده‌یاد آذریزدی غرفه خوبی خواهیم داشت و دستاوردهای این چهره در حوزه ادبیات کودک و نوجوان بررسی و معرفی خواهد شد.

وی در پایان گفت: بخش اصلی جشنواره هم روز 18 تیر برگزار شده و در آن از کتاب‌های برتر سال 91 تقدیر خواهد شد. تقدیر از کتاب‌ها هم در حوزه‌های اصلی متون مختلف ادبی، تصویرگری، گرافیک، صفحه‌آرایی، کتاب‌سازی و جلد خواهد بود. امسال 56 اثر تقدیر و برگزیده خواهند شد. در جوایز امسال هم جایزه‌ای به نام «مداد پرنده» خواهیم داشت که تنها یک کتاب حایز دریافت آن شده است. علاوه بر شایستگان تقدیر، جوایز تلاش و ویژه هم خواهیم داشت.