تهرانی درباره منتفی شدن اجرای نمایش "سیندرلا" در مرداد و شهریورماه سال جاری در سالن اصلی تئاتر شهر و جایگزینی نمایشی از بهزاد فراهانی برای اجرا در این مقطع زمانی به خبرنگار مهر گفت: نمیخواستم این موضوع را رسانهای کنم. چون امیدوارم این دوستان خودشان مسئله را یک طوری حل کنند. اما چون روابط عمومی تئاترشهر صراحتاً از اجرای من اسم برده ناچارم به چند نکته اشاره کنم. اجرای "سیندرلا" از بهمن ماه سال گذشته جدی شد. پیشنهاد من تالار وحدت بود. بعد از مشورتی که با آقای محمدرضا الوند رئیس شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر داشتم ایشان "سیندرلا" را به آقای صادق موسوی رئیس تئاتر شهر پیشنهاد کرد. آقای موسوی هم قرار شد که بررسی کند. من آن زمان هیچ اقدامی نکردم. فقط گفتم اگر قرار باشد که سال 92 اجرایی داشته باشم، لازم است که تا پایان 91 جواب قطعی را به من بدهند. خب من هزار جور کار و زندگی دارم. برنامه هر سالام از سال قبل بسته است. تقریباً هفته آخر اسفند آقای الوند خبر داد که اجرا قطعی شده است. همان اسفند 91 طی جلسهای که با آقای موسوی داشتم اجرای "سیندرلا" در تابستان قطعی شد. دست کم در قول و قرار شفاهی.
من که نمیخواستم سهم آقای فراهانی را تصرف کنم
این کارگردان شناخته شده عرصه تئاتر یادآور شد: اصلاً حرفی از اگر و شاید نبود. من که آقای فراهانی را ندیدم. آقایان الوند و موسوی گفتند که ایشان نمیآید. در همین حد هم لازم نبود به من بگویند. ما که قرار نیست سالن همدیگر را اشغال کنیم یا خدای نکرده من بخواهم سهم آقای فراهانی را تصرف کنم. ما با مدیر سالن طرفیم. گفتند ایشان نمیآید. از سر صمیمیت هم این خبر را به من دادند. آقای موسوی هم گفت متن و مدارک لازم را بلافاصله بعد از تعطیلات نوروز بدهید که مراحل اداری هر چه زودتر طی شود تا قرارداد زودتر بسته شود. اصلاً من که در طول همه این سالها از هیچ مدیری درخواست جلسه نکردهام؛ این ملاقات را به پیشنهاد آقای الوند رفتم؛ که پاسخ قطعی را از دهان رئیس تئاتر شهر بشنوم. که ایشان هم گفت حل است. تقویم نگاه کردیم، شروع اجرا شد بعد از شبهای احیا. یازده مرداد. با این حال اگرچه طراحی و تمرینات را شروع کرده بودیم؛ تا اردیبهشت 92 هیچ خبر و تبلیغی در مورد اجرای سیندرلا نداشتیم.
کارگردان نمایش "سیندرلا" با اشاره به اختصاص پیدا کردن سالن اصلی از مرداد تا آبانماه سال جاری به اجرای این نمایش و اثری از همایون غنیزاده افزود: اردیبهشت ماه سال جاری جلسه بعدی را با آقای موسوی داشتیم. در همان جلسه ایشان طی تماسی تلفنی به آقای همایون غنی زاده گفت که سالن اصلی تئاترشهر مرداد، شهریور، مهر و آبان در اختیار جلال تهرانی و همایون غنیزاده است و شما بیایید اجراهای خود را در طول این چهار ماه خودتان با هم هماهنگ کنید. هر کدام هر چند تا اجرا که میخواهید هر متنی که میخواهید. من مطمئنم که آقای موسوی این پیشنهادها را در کمال حسننیت مطرح کرده است، مطمئنم که از سر لطف و صمیمیت بوده است. اما حالا چه شده که همایون افتاده ته سال، ما هم همه این چند ماه را خوداشتغالی داشتهایم! نمیدانم.
تهرانی در ادامه به انتشار اخبار اجرای "سیندرلا" اشاره کرد و گفت: خود شما دو روز بعد از آن جلسه به من زنگ زدید و گفتید که خبر اجرای "سیندرلا" را از روابط عمومی تئاتر شهر گرفتهاید. صحبت آن روز من با شما اولین گفتگوی رسانهای درباره "سیندرلا" بود. بعد از آن هم میدانید که خبرش همه جا هست. چون با تماس شما مطمئن شدم که سیندرلا در برنامه تئاتر شهر قرار گرفته است. چون با وجود اعتمادی که به حرفهای صریح آقای صادق موسوی کرده بودم، به این شکل مدیریتهای موازی در این سالهای اخیر هرگز اعتماد کامل نداشتهام. ما سالهاست که شوکه نمیشویم. اما این به این معنی نیست که خراج هم نمیدهیم.
هنوز هر روز تمرین میکنیم
این هنرمند تئاتر که تمرینات نمایش "سیندرلا" را بر اساس گفتگو و وعدهای رییس مجموعه تئاتر شهر آغاز کرده بود، یادآور شد: سه ماه است که طراحی و تمرین "سیندرلا" را شروع کرده ایم. هر روز تمرین میکنیم. سفرهایمان را جا به جا کردهایم. حتی همایش تابستان مکتب تهران را بر اساس اجرای نمایش "سیندرلا" برنامه ریزی کرده ایم و قرار بر این است که هنرجویان بخشهای مختلف همایش تابستان، در تمرینات و طراحیهای "سیندرلا" حضور و مشارکت داشته باشند. چه طور ممکن است ما تنها روی اگر و شاید؛ سال 92 را برنامهریزی کرده باشیم؟ مگر هر یک از ما چقدر عمر میکنیم؟
وی تأکید کرد: در همه این مدت هم صحبتهایی در مورد آقای فراهانی با ما کردهاند. از روی صمیمیت حرف هایی زدهاند. اما نه به این معنی که "سیندرلا" باید تا یک ماه مانده به روز اجرا، منتظر تصمیم ایشان بماند. مگر در تئاتر چنین چیزی میشود؟ خود این دوستان یک ماه و نیم قبل، در حضور خانمها گلاب آدینه، پریدخت عابدیننژاد، آقای محمد امیر یاراحمدی، آقای شهاب حسینپور و خود من؛ اجرای "بیوههای غمگین سالار جنگ" را به دلیل تداخلش با "سیندرلا" و بازی خانم گلاب آدینه در هر دو اجرا؛ به سختی از تیرماه 92 به آذرماه 92 منتقل کردهاند. که همه ما هم بابت این کار سخت ممنونشان شدیم. آیا این کار ایشان معنایی جز قطعی بودن اجرای "سیندرلا" در تاریخ مقرر میدهد؟
مگر برنامه سالن اصلی را میشود تا یک ماه و ده روز پیش از تاریخ اجرا معلق نگه داشت؟
تهرانی با نامناسب دانستن وضعیت پیش آمده برای اجراهای سالن اصلی تئاتر شهر تصریح کرد: چه میدانم وقتی ما نیستیم در بارهمان چهطوری حرف میزنند! مگر برنامه سالن اصلی را میشود تا یک ماه و ده روز پیش از تاریخ اجرا معلق نگه داشت؟ یعنی مدیریتِ سالن اصلیِ تئاتر شهرِ پایتختِ یک مملکت از بهمن 91 تا تیر 92 – پنج ماه! – به بهانه تصمیمگیری یک گروه، یک گروه دیگر را بلاتکلیف میگذارد؟ یعنی این کاریست که ایشان کردهاند؟ به صراحت هم اعلام میکنند؟ یعنی برای یک گروه آنقدر احترام قائل بوده اند که تا یک ماه مانده به روز اجرا منتظر تصمیمش ماندهاند؟ برای هر کدام از این دو گروه؛ فقط حفظ کردن دیالوگها دو ماه طول میکشد آخر!
وی ادامه داد: به نظرم باید حرفهای آقای فراهانی را هم شنید. در شرایطی که هنوز نام نمایشنامهشان را هم روابط عمومی تئاتر شهر نمیداند که بالاخره کدام است. نقداً امیدوارم که بتوانند در این فرصت کوتاه اجرای آبرومندی برپا کنند؛ صمیمانه برایشان آرزوی موفقیت و عمر باعزت میکنم. امیدوارم مثل همیشه بدرخشند.
کارگردان نمایشهای "تک سلولیها"، "به صدای زمین گوش کن" و "مخزن" در پایان تأکید کرد: در مورد "سیندرلا" هم امیدوارم این مسأله از سوی مجموعه تئاترشهر، شورای حمایت از تولید آثار نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی و یا از سوی آقای قادر آشنا؛ رییس مرکز هنرهای نمایشی حل شود. فعلاً به این که اگر حل نشود، چه میکنم، فکر نکردهام. "سیندرلا" برای من شروع شده است. اگر من را در طول این سالها شناخته باشید؛ میدانید که وقتی شروع شده؛ یعنی که به انجامش نیز خواهد رسید.
به گزارش مهر، برنامهریزی مدیریت تئاتر شهر برای اجرای آثار نمایشی در سالن اصلی در سال جاری مشکلاتی را به همراه داشت که این مشکلات باعث تغییر زمان اجرای نمایشی از همایون غنیزاده و بلاتکلیفی اجرای نمایش جلال تهرانی و علی پویان شد که قرار بود پیش از این در این سالن آثار خود را اجرا کنند. این در حالی است که غنیزاده و تهرانی تأکید دارند که از زمستان سال گذشته نوبت اجرایی در سالن اصلی برای آنها مشخص شده بود.