رئیس پیشین پارلمان اروپا با تاکید بر اینکه خشونت پلیس ترکیه علیه معترضان غیر قابل قبول است گشودن بخش جدیدی از مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در شرایط فعلی را سیگنالی غلط ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "هانس گرت پوترینگ"، رئیس پیشین پارلمان اروپا که اخیرا ریاست موسسه "کونارد ادنایر" که بیش از هشتاد دفتر در حدود 100 کشور دنیا دارد را برعهده گرفته است در گفتگو با روزنامه "هامبورگر ابند بلات" درباره کشور کرواسی که اول جولای به اتحادیه اروپا می پیوندد اظهار داشت: کرواسی، یونان نیست اما پیشرفتهای اقتصادی درخشانی هم که مد نظر ما بوده را ندارد. این کشور هنوز یک روند اصلاحات سخت را در پیش رو دارد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت که ما باید بعد از پذیرش کرواسی در اتحادیه اروپا، به طور موقت از گسترش این اتحادیه دست نگه داریم. نباید اتحادیه اروپا را به سمت مرگ سوق و گسترش دهیم.

"پوترینگ" با تاکید بر اینکه یک دوره زمانی حدود ده ساله برای ورود دیگر کشورهای بالکان به اتحادیه اروپا باید در نظر گرفته شود، همچنین گفت: ما باید از تجربیات ورود بلغارستان و رومانی به اتحادیه اروپا درس بگیریم. این دو کشور خیلی زود عضو اتحادیه اروپا شدند. این خطا نباید بار دیگر تکرار شود.

رئیس سابق پارلمان اروپایی همچنین گفت: باید کمیسیون اروپایی را کوچک کنیم، این کمیسیون خیلی بزرگ است. من متاسفم که دولتهای اروپایی نمی توانند این وضعیت را با یک تصمیم هماهنگ تغییر بدهند. 15 کمیسر در اروپا کافی است. کمیسیون اروپایی باید بیشتر خود را به ساختارهای دولتهای ملی نزدیک کند.

وی افزود: کمیسیون باید به یک دولت اروپایی واقعی تبدیل شود. رئیس کمیسیون باید به عنوان رئیس دولت آینده اروپایی برای انسانها ملموس تر و مشخص تر باشد.

وی درباره گشودن بخش جدیدی از مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا هم گفت: اتحادیه اروپا از نظر سیاسی، فرهنگی و مالی برای پذیرش ترکیه تحت فشار است. حالا به این کشور وعده گشودن بخش جدیدی از مذاکرات داده شده است. البته در پایان می تواند یه نه به ترکیه گفته شود. پلیس این کشور سختگیریهای غیر قابل قبولی علیه شهروندان خود اعمال می کند.

وی افزود: لفاظی های سیاسی دولت هم کاملا نامعقول است. دولت اردوغان باید بپذیرد که معترضان تروریست نیستند و موضع اروپا در قبال این مسئله دخالت در امور داخلی این کشور محسوب نمی شود. کسی که می خواهد به این جامعه ارزشی تعلق داشته باشد باید به قواعد بازی پایبند باشد. ما نمی توانیم به گونه ای عمل کنیم که انگار هیچ اتفاقی نیافتاده است. گشودن بخش جدیدی از مذاکرات عضویت ترکیه در اروپا در شرایط فعلی یک سیگنال غلط است.