يزد - خبرگزاري مهر: جلسه نقد رمان "فصل کبوتر" با حضور حسین فتاحی، نویسنده صاحب نام یزدی و صاحب این اثر، در يزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان يزد، شامگاه پنجشنبه در مراسم نقد و بررسي اين كتاب با اشاره به اهتمام اداره كل كتابخانه هاي استان يزد براي برگزاری جلسات نقد کتاب اظهار داشت: پس از برگزاری نخستین جلسه نقد کتاب در اواخر سال گذشته، این برنامه دومین نشست نقد کتب نویسندگان برجسته کشوری است که با حضور پدیدآورندگان این آثار برگزار می‌شود.

محمدحسين پارساييان افزود: مقرر شده است تا پایان سال جاری با همکاری حوزه هنری استان یزد، پنج نشست تخصصی نقد کتاب دیگر در استان برگزار کنیم.

وي بيان كرد: تلاش مي‌كنيم نشست‌های بعدی در فضای کتابخانه‌ها یا محیط‌های دیگر فرهنگی استان برگزار شود.

در ادامه این جلسه، جمعی از نویسندگان جوان و علاقه‌مندان به آثار ادبی به بیان نظرات و نقدهای خود در مورد کتاب "فصل کبوتر" پرداختند.

حسین فتاحی، نویسنده کتاب فصل کبوتر نیز با ابراز خرسندی از اینکه این رمان در بوته نقد جمعی از نویسندگان و فرهیختگان یزدی قرار گرفته است، گفت: کار نویسنده با چاپ کتاب تمام می‌شود و پس از آن نوبت به نقادی و نکته سنجی مخاطب و خواننده می‌رسد و حق دارد که به نقد جدی اثر بپردازد یا با توجه به برداشت خود از کتاب، اظهار نظر کند.

وی ادامه داد: داستان‌ها به لحاظ نگاه نویسنده به وقایع و شخصیت‌ها به سه دسته ماجرامحور، شخصیت‌محور و موقعیت‌محور تقسیم می‌شود که رمان فصل کبوتر از این منظر، یک داستان موقعیت‌محور است.

این نویسنده برجسته کشوری افزود: و محور اصلی این رمان، انقلاب است و به همین خاطر، سعی شده است جزئیات زندگی شخصیت‌ها و میزان اثرگذاری آنها در کانون اصلی توجه قرار نگیرد.

وی در خصوص نامگذاری این اثر نیز گفت: کبوتر، نماد آزادی است و فصلِ کبوتر نیز بیان کننده آغاز زمان آزادی و آزادگی است که به طور مستقیم به دوران انقلاب اسلامی و مبارزات مردم برای پیروزی نهضت اشاره دارد.

فتاحی با اشاره به اثر مثبت یا منفی جلد کتب ادبی در ایجاد کشش در خواننده گفت: طرح جلد کتاب‌های داستانی و رمان‌ها در حالی که نباید موضوع و خط سیر داستان را برای خواننده برملا کند، باید بتواند مخاطب را به مطالعه اثر دعوت کند.

در پایان این نشست ادبی از حسین فتاحی، نویسنده و مترجم برجسته کشوری با اهدای لوح سپاس، تقدیر شد.

گفتنی است، حسين فتاحي متولد ١٣٣٦ يزد و داراي مدرك كارشناسي در رشته حسابداري است.

وی در سه حوزه تأليف، ترجمه و بازنويسي آثار كلاسيك فارسي براي كودكان و نوجوانان آثار متعددي منتشر كرده كه "آتش در خرمن" و "پسران جزيره" در زمينه ادبيات پايداري است و "عشق سال‌هاي جنگ" رمان معروف ديگر او از سوي نشر قدياني تاكنون شش بار تجديد چاپ شده است.