مشهد - خبرگزاري مهر: مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي گفت: در راستاي حفاظت و صيانت از ميراث فرهنگي 2 اثر تاريخي اين شهرستان به تملك اداره ميراث، صنايع دستي و گردشگري بجستان درآمد.

به گزارش خبرگزاري مهر، فريدون فعالي اظهار كرد: كاروانسراهاي خار فيروزي و آهنگ در اجراي ماده سوم قانون اساسنامه ميراث فرهنگي پس از طي مراحل قانوني در فهرست آ ثار ملي كشور به ثبت رسيده و بر همين اساس حفاظت، نگهداري و حراست از آثار مذكور از وظايف و تكاليف قانوني ميراث فرهنگي كشور است.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي بيان كرد: 2 اثر مذكور از آثار به جا مانده از اواخر صفويه و اوايل قاجاريه هستند كه به عنوان رباط بين راهي با دارا بودن ارزشهاي تاريخي و فرهنگي و با وجود ثبت در فهرست ميراث ميراث ملي ايران وضعيت مالكيت آن نامشخص بود.

فعالي افزود : بر همين اساس با پيگيري هاي صورت گرفته و طي مراحل قانوني اين آثار به تملك اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري خراسان رضوي در آمد.

وي اظهار كرد: از سال 89 تا كنون6 اثر تاريخي شامل 2باب باغ منزل و 4باب كاروانسرا در بجستان به تملك اين اداره كل در آمده كه تاثير زيادي در حفاظت نگهداري، تغيير كاربري و احيا بنا هاي مذكور دارد.

رباط آهنگ با مساحت 150متر مربع ورباط خار فيروزي با مساحت 180متر مربع جزء كاروانسراي سرپوشيده بين راهي بجستان است.