گرگان – خبرگزاری مهر: عطر گندم، شالی، سویا و دیگر محصولات زراعی در مزارع گلستان پیچیده و سال نکو و پربرکتی برای کشاورزی استان رقم خورده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بهار کشاورزی گلستان فصلی پر از رونق و برکت بود و شاهد رشد برداشت محصولات زراعی در استان بودیم و هم اکنون برداشت خوشه های طلایی گندم و جو در برخی مناطق مختلف گلستان پایان یافته و در برخی دیگر از مناطق نیز روزهای پایانی برداشت را سپری می کند.
 
کشاورزان گلستان پس از تجربه کاهش برداشت محصول زراعی در سال قبل، امسال سال خوبی را از نظر زراعت پشت سر گذاشتند و سال کشاورزی استان طلایی و بهاری بوده است.
 
برداشت 240 هزار تن جو
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این زمینه به خبرنگار مهر می گوید: با پایان یافتن برداشت محصول جو، تولید این محصول در استان در سالجاری از مرز 240 هزار تن گذشت.
 
سید نصیر سیدمحمدی افزود: سطح کشت محصول جو 95 هزار هکتار و تولید جو در سال گذشته 171 هزار تن بوده است.
 
وی اظهار داشت: همچنین تولید محصول جو در استان سالجاری 240 هزار و  756 تن بوده است.
 
انعقاد قرداد کشت سویا در 51 هزار هکتار از مزارع
 
وی همچنین از انعقاد قرارداد کشت سویا در گلستان خبر داد و گفت: سطح انعقاد قرارداد کشت به 51 هزار هکتار رسید و کشاورزان می توانند برای انعقاد قرارداد، به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.
 
سید نصیر محمدی یادآورشد: سطح کشت شده سویا از ابتدای کشت تاکنون 30 هزار هکتار است.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به برداشت گندم از مزارع استان به خبرنگار مهر گفت: سطح کشت تولید این محصول امسال در استان 357 هزار و 137 هکتار است.
 
پیش بینی برداشت 1.1 میلیون تن گندم در گلستان
 
سید نصیر سید محمدی افزود: پیش بینی می شود از این میزان یک میلیون و 100 هزار تن گندم برداشت و تولید شود.
 
وی نرخ خرید تضمینی را به ازای هر کیلوگرم گندم 7200 ریال اعلام کرد و گفت: با احتساب 500 ریال هزینه حمل و نرخ خرید 7700 ریال است.
 
70 مرکز گندم کشاورزان را خریداری می کنند
 
در عین حال شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان برای خرید تضمینی این محصول از کشاورزان تدابیر لازم اندیشیده است، مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی گلستان از راه اندازی 70 مرکز خرید تضمینی گندم در استان به منظور افزایش رفاه حال کشاورزان خبر داد و گفت: این مراکز شامل بخش دولتی، تعاونی و خصوصی بووده که دایر شده است.
 
سیاوش حسین پور اظهار داشت: هر ساله در راستای افزایش رفاه حال گندمکاران گلستانی در زمان تحویل با توجه به میزان پراکندگی کشت گندم مراکز خرید متعددی در بخش های مختلف راه اندازی شد.
 
وی افزود : در سال زراعی جاری با توجه به سطح زیرکشت 357 هزار هکتاری در استان ، تدابیر ویژه ای در این زمینه اتخاذ شد تا کشاورزان محترم در کوتاه ترین زمان ممکن محموله گندم خود را تحویل دهند.
 
ذخیره سازی 296 هزار تن گندم در گلستان
 
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان نیز  با اشاره به ذخيره گندم استان گفت: 300 هزار تن گندم براي مصرف استان بايد خريداري شود كه تا كنون 296 هزار تن آن خريداري و ديون كشاورزان نيز پرداخت شده است.
 
قدرت الله عابدی اظهار داشت: پيش بيني مي شود بيشتر از 300 هزار تن ذخيره گندم خريد داشته باشيم زیرا مصرف گندم استان ماهيانه 20 هزار تن است و اين ميزان تا تير ماه 93 مورد استفاده قرار مي گيرد.
 
گلستان حدود 700 هزار هکتار مزرعه دارد و در تولید برخی از محصولات کشاورزی از جمله گندم، جو، سویا، کلزا و ... رتبه های برتری کشوری را داراست.