در کتاب «اصول علم فقه درباره اصول حاکم بر احکام الهي اسلام» در چهار فصل مباحثی مانند «شناسايي فقه به ‌مثابه يك كل»، «اصول عبادات»، «اصول تعهدات» و «اصول سياسات» مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب حاضر از چهار فصل به شرح زير منتشر شده است: در فصل اول با عنوان «شناسايي فقه به ‌مثابه يك كل» در هشت مبحث پيرامون رسالت «اصول علم فقه»، ماهيت مباحث اصول علم فقه و روش تحقيق آن، علم فقه (علم حقوق اسلامى) و رسالت آن، ماهيت گزاره‌هاي فقهي و تفاوت آن با علم حقوق، نظام‌هاي حقوقي و نظام حقوقي اسلام، ابواب فقه، اصول حاکم بر نظام حقوقی اسلام و قواعد فقهيه بحث و بررسي نموده است.

فصل دوم تحت عنوان «اصول عبادات» در مورد جایگاه عبادت و نتایج مترتب بر آن، اصول حاکم بر عبادات، اقسام عبادات و چند قاعده فقهيه مهم در مبحث عبادات به بحث و بررسي پرداخته است.  


فصل سوم با عنوان «اصول تعهدات» ضمن ارائه تعاريف مورد نياز در مورد اصول حاكم بر تعهدات، اسباب تعهدات، سقوط تعهدات و اقسام عقود و تعهدات به لحاظ مفاد به بحث و بررسي پرداخته است.

فصل چهارم نيز با عنوان «اصول سياسات» پيرامون معناي سياست و نمايي از مباحث آن، حقوق جزاي عمومي اسلام، اصول و قواعد حاكم بر نظام حقوق جزاي اسلامي و حقوق جزای اختصاصی اسلام به بحث پرداخته است.

«اصول علم فقه: درباره اصول حاکم بر احکام الهي اسلام» تألیف سعید رجحان به همت انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) در سال جاری به بهای 105000 ريال منتشر شد.