یک بیانیه جدید که به امضای 100 تن از چهره‌های فرهنگی و هنری ترکیه رسیده، خواستار متوقف شدن «ادبیات فتنه جویانه» دولت شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران معترضی که در میدان تقسیم استانبول گرد هم آمده‌اند و با تظاهرات ضددولتی، خواستار استعفای دولت شده‌اند، این بار با حمایت 100 چهره مشهور ادبیات و هنر این کشور از جمله اورهان پاموک و یاشار کمال روبه رو شده‌اند.

این بیانیه جدید که در قالب یک آگهی تمام صفحه روز شنبه در چندین روزنامه ترکیه منتشر شد، خواستار توقف «ادبیات کینه جویانه و تفرقه افکنانه» از سوی دولت شده است.

در این آگهی که به امضای تعداد زیادی از هنرمندان، روزنامه‌نگاران و نویسندگان ترکیه‌ای رسیده، از دولت این کشور خواسته شده تا از ادبیات فتنه جویانه و برانگیزاننده اجتناب کند. در این آگهی آمده است: ما نگران هستیم این طرز صحبت به دوقطبی شدن جامعه منجر شود.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه این روزها و به دلیل آنچه تحریک مخالفان خوانده می‌شود، بیش از پیش زیر سوال است و پس از یک دهه ماندن در قدرت، اکنون به استبداد متهم شده است.

در حالی که معترضان از حمایت چهره‌های فرهنگی و هنری بهره می‌برند، آنها می‌گویند اردوغان تلاش کرده تا این چهره‌ها را تخریب کند. او احمت علی آلابورا بازیگر ترکیه‌ای را پس از این که پیامی در حمایت از جنبش اعتراضی منتشر کرد، به تحریک کنندگی ناآرامی‌ها متهم و او را تهدید به کشاندن به دادگاه کرد. او این اعتراض‌ها را فتنه خارجی‌ها خوانده و شبکه‌های بی.بی.سی. و سی.ان.ان را آتش بیار معرکه نامید.

از زمان شروع اعتراض‌ها به برنامه دولت در میدان تقسیم و پارک گزی که از 31 ماه مه آغاز شده، تا کنون بیش از 2.5 میلیون نفر در شهرهای مختلف ترکیه در تظاهرات ضددولتی شرکت کرده‌اند. این اعتراضات تاکنون چهار کشته و 8 مجروح داشته است.