شرکت حفاری شمال توضیحاتی درباره آخرین وضعیت حفاری در فاز 19 میدان مشترک پارس جنوبی به خبرگزاری مهر ارسال کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عطف به خبر منتشره در خبرگزاری مهر در تاریخ 92.4.8 با عنوان "رونمایی از دستاورد جدید خرید دکل از چین/ ایران مهندس نفت از چین وارد می کند؟" مطابق قانون مطبوعات جوابیه شرکت حفاری شمال  جهت تنویر افکار عمومی به حضور ارسال می گردد. خواهشمند است دستور فرمایید این جوابیه در اسرع وقت در خبرگزاری مهر منتشر  شود.

دستگاه حفاری دریایی سحر 2 یکی از پیشرفته ترین سوپرریگ های حفاری است که با تلاش و پیگیری های مستمر شرکت حفاری  شمال و حمایت های بی دریغ مسئولان محترم وزارت نفت، در اوج محدودیت ها بر علیه کشور عزیزمان با رعایت حداکثر صرفه و  صلاح مالی و فنی، تولید و به مالکیت شرکت حفاری شمال درآمده است.

این دستگاه  عظیم حفاری پس از ورود به آبهای حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران در خلج فارس در تاریخ 4 اردیبهشت 1392 در فاز 19 میدان گازی مشترک پارس جنوبی مستقر شد و عملیات آماده سازی دستگاه تا سوم خرداد ماه 1392  به اتمام رسید در این روز و به برکت سالگرد عملیات غرور آفرین آزادسازی خرمشهر، دستگاه حفاری سحر 2 عملیات حفاری خود را در اولین حلقه چاه توصیفی این فاز از میدان پارس جنوبی آغاز  کرد. طی مدت زمان 36 روز گذشته و با تلاش و مجاهدت حفار مردان شرکت حفاری شمال 5 حفره با عمق‌های متفاوت در این میدان حفاری شده است و لوله‌های راهنما نیز به حفره های یاد شده رانده شده است.

شایان ذکر است تمامی اقدامات انجام شده  در دستگاه حفاری سحر 2 از زمان ورود به آبهای عملیات حفاری بر حسن اجرای این عملیات نظارت کامل داشته و موارد مورد تایید این شرکت، نیز بوده است. ضمنا در بخشی از خبر یاد شده به مسئله فقدان نیروی انسانی متخصص و یا نیاز به حضور مهندسان  خارجی (چینی) برای اجرای عملیات حفاری اشاره شده است که در همین زمینه ضمن تکذیب تمامی موارد یاد شده تصریح می کنیم تمامی عملیات اجرایی ، راهبری و حفاری  دستگاه سحر 2 توسط متخصصان ایرانی و کارکنان شرکت حفاری شمال انجام و توسط متخصصان ایرانی شرکت پتروپارس نظارت می شود به گونه ای که حتی یک نفر متخصص غیر ایرانی در هیچ یک از مراحل عملیات حفاری در این دستگاه حضور نداشته و ندارد.

در پایان با تقدیر از زحمات اهالی رسانه‌ها در انعکاس صحیح و به موقع اخبار و طرح انتقادهای سازنده، قویا توصیه می کنیم در مسائل مرتبط با عملیات حفاری نفت و گاز که از ظرافت و پیچیدگی خاص برخوردار هستند قبل از انتشار اخبار از صحت اطلاعات مطلع شوند تا خدای ناکرده زمینه ساز تشویق در اذهان عمومی نشوند.

توضیحات خبرگزاری مهر

کارشناسان و نخبگان صنعت حفاری کشور به خوبی می‌دانند که یک سوپر ریگ حفاری 3000 اسب بخاری همچون سحر 2 که به اعتقاد مسئولان شرکت حفاری شمال یکی از پیشرفته‌ترین سوپر ریگ‌های حفاری است باید به طور متوسط روزانه 30 تا 40 متر رکورد حفاری از خود به جای بگذارد.

بر این اساس از سوم خرداد تا هشتم تیر ماه سالجاری تنها حدود 600 متر رکورد حفاری توسط این سوپر ریگ به ثبت رسیده است و این در حالی است که چنانچه حفاری از سوم خرداد آغاز شده باشد باید رکورد حفاری دریایی این دستگاه از مرز 1100 متر عبور کند.

از اینرو رکورد حفاری 600 متری کسب شده نشان می دهد که یا مشکلات فنی و یا تاخیر در آغاز زمان حفاری، منجر به این تاخیر در حفاری چاه‌های دریایی مرزی ترین فاز گازی پارس جنوبی شده است.

از سوی دیگر پیگیری‌ها نشان می دهد که پرسنل چینی برای روی دستگاه حضور داشته و حتی آموزش‌هایی به منظور راهبری و راه اندازی برخی از تجهیزات و ماشین آلات به کارکنان ایرانی ارائه کرده اند که تکذیب این موضوع از سوی شرکت حفاری شمال جای تعجب دارد.

در پایان باید به این موضوع اشاره کنیم که خبرگزاری مهر پیش از انتشار این گزارش با مشاور مطبوعاتی مدیرعامل شرکت حفاری شمال تماس گرفته اما نامبرده از هرگونه شفاف سازی و پاسخگویی خودداری کرده است.