باغ موزه تاها بهبهانی تا اوایل سال آینده در باغی قجری در منطقه جاجرود تهران آماده بهره‌برداری خواهد شد.

تاها بهبهانی، هنرمند پیشکسوت مجسمه‌سازی و نقاشی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بعد از نمایشگاه "اسب و خیال 2" که چند سال پیش توسط 53 نفر از شاگردانم برگزار شد، آبان‌ماه امسال شاگردانم نمایشگاه "انسان و طبیعت" را رونمایی خواهند کرد.

وی افزود: سال 1353 شاگردان من به همراه خودم نمایشگاهی با عنوان "اسب و خیال" برگزار کردیم که در آن دوران مورد استقبال قرار گرفت که حدود 20 سال بعد با آثاری دیگر این نمایشگاه تکرار شد و به نمایشگاه "اسب و خیال 2" معروف شد.

این هنرمند مجسه‌ساز که مدالیوم‌هایش معروف است بیان کرد: امسال و در آبان‌ماه در آرت سنتر بار دیگر شاگردانم دور هم جمع شده و نمایشگاهی با عنوان "انسان و طبیعت" را برگزار خواهند کرد.

وی در مورد سوژه این نمایشگاه توضیح داد: در این نمایشگاه به رابطه انسان با طبیعت، رابطه متقابل این دو با هم، طبیعت و محیط زیست و مواردی اینچنین از دیدگاه هنری نگریسته شده است. در این نمایشگاه 53 نقاش و 10 مجسمه‌ساز جوان که همگی از شاگردان من هستند آثار خود را به نمایش خواهند گذاشت.

بهبهانی با ذکر این جمله که همه این آثار سوررئال هستند، ادامه داد:‌ هنرمندان جوان این نمایشگاه از یک سال پیش تاکنون روی این آثار کار کردهاند و آثارشان تا مهرماه آماده خواهد شد که طبق صحبت‌هایی که کرده‌ایم آنها را به آرت سنتر خواهیم برد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد موزه‌ای که قصد ساختش را دارد گفت: این مجموعه‌ یک موزه نیست بلکه بر سبک و روال باغ‌موزه‌ها ساخته خواهد شد. باغی قجری را در منطقه جاجرود برای این مقصود تهیه کرده‌ایم. مجموعه بسیار بزرگی است که صرفا متعلق به من نیست بلکه دوست دارم آن را به مردم کشورم اهدا کنم.

این هنرمند پیشکسوت مجسمه‌سازی در پایان در مورد چگونگی پیشرفت مراحل کاری این باغ موزه توضیح داد: ساخت و ساز این باغ موزه تا 80 درصد پیشرفت داشته است. در این موزه تنها آثار خودم به نمایش گذاشته خواهد شد و در افتتاح آن که اردیبهشت ماه سال 93 برگزار می‏‌شود 25 مجسمه بزرگ جدید از من نیز به نمایش درخواهد آمد.

تاها بهبهانی نقاش، مجسمه‌ساز، طراح صحنه، کارگردان تلویزیون و تئاتر و استاد دانشگاه معروف ایرانی‌زاده ۱۳۲۵ تهران است. آثار این هنرمند در مجموعه مجموعه‌داران ایران، فرانسه، آلمان، هلند، ژاپن، انگلستان، نیوزلند، آمریکا، بلژیک، سوییس و ... حفظ و نگهداری می‌شود.

بخشی از آثارش در کتاب "پرندگان طاها" به چاپ رسیده‌ است. سه فیلم از زندگی و آثار وی ساخته شده که به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی برگردان شده است.