یک روزنامه اتریشی نوشت دولت ترکیه با وجود اطلاع داشتن از تصمیم دادگاه مبنی بر توقف پروژه پارک گزی، اقدام به سرکوب معترضان کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اشتاندارد، در حالی که اعتراضات به اقدام دولت در پارک گزی استانبول، جنبش ضددولتی سراسری در ترکیه به راه انداخته است، حکم دادگاه تصمیم گیری در مورد پروژه پارک گزی منتشر شد.

بر این اساس پروژه دولتی در پارک گزی استانبول مغایر قوانین بوده و باید متوقف شود. این حکم که همان خواسته معترضان در میدان تقسیم استانبول است، در حالی منتشر می شود که تقریبا یک ماه از تاریخ صدور آن می گذرد.

گزارش اشتاندارد حاکی است حکم دادگاه در تاریخ ششم ژانویه صادر شده اما دولت آن را چهار هفته بعد منتشر کرده و این در حالی است که طی این مدت اعتراضات به شدت گسترش یافته و منجر به سرکوب شدید در معترضان در شهرهای مختلف ترکیه شده است.

در تاریخ یازدهم ژوئن "رجب طیب اردوغان" حکم پاکسازی میدان تقسیم محل اصلی اعتراضات در استانبول را صادر کرد. چهار روز بعد این اقدام در پارک گزی تکرار شد و این اقدامات که با خشونت پلیس همراه بود چهار کشته و حدود 8 هزار مجروح به جا گذاشت.

در همین حال سکوت دولت در اعلام حکم دادگاه که می توانست معادلات را در استانبول و باقی شهرها تغییر دهد، سوالات زیادی را برای مخالفان ایجاد کرده است. در این میان بیش از همه مواضع تند نخست وزیر که موجب تشدید اعتراضات و کشیده شدن آن به شهرهای آنکارا، ازمیر و آنتالیا شد، سوال برانگیز است.