کنسرت بزرگ بینا فرهنگی هانیبال یوسف کاری از آنسامبل " بن ایل" با اجرای خواننده پاپ کلاسیک ماریو تقدسی و رشید وطن دوست جمعه 14 تیر ماه در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در بخش اول این کنسرت که به اجرای قطعاتی از عاشقانه‌های ماندگار موسیقی غرب اختصاص داشت، ماریو تقدسی به یاد ستاره اپرای ایران زنده‌یاد حسین سرشار قطعه  Toreador را برای مخاطبان اجرا کرد.

اجرای عاشقانه‌هایی از موسیقی غرب

این قطعه فرانسوی قطعه‌ای است که در آن ماتادور برای تماشاگران از گاوبازی خود می‌گوید و گروه کر نیز با این جمله که "ماتادور موفق باش، مواظب خودت باش، کارمن منتظر توست" او را همراهی می‌کند.

تقدسی بعد از اجرای این قطعه گفت: امیدوارم امشب یک شب فراموش نشدنی را در کنار هم داشته باشیم. افرادی که امروز به عنوان هنرمندان در کنسرت حضور پیدا کرده‌اند دارای سبک‌های خاصی هستند که اتفاقا بسیار هم سخت است اما آنها می خواهند امشب شما را به دور دنیا ببرند که به عقیده من آهنگ های زیبای آن شب خاطره انگیزی را برای شما رقم می زند.

قطعه دومی که در بخش اول این کنسرت اجرا شد "چه زیباست این غروب" نام داشت که محتوای آن برگرفته از عاشقی است که در ساحل قدم می زند و با یادآوری عشق خود مشغول به آوازخوانی می شود. قطعه "دوستان همیشگی" که در کنسرت به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی خوانده شد هم از قطعه های پرطرفدار کنسرت هانیبال یوسف بود. این آهنگ برای بازی های المپیک سال 92 بارسلونا ساخته شده و بر این معنی استوار بود که عشق هرگز پایان نمی یابد و ما همیشه در کنار هم خواهیم ماند.

قطعه "ای خوشید من" ( (O sole Mioقطعه چهارم بخش اول کنسرت بود که با خوانندگی ماریو تقدسی به دو زبان ایتالیایی و آلمانی اجرا شد. این ترانه اصالتا ناپلی از جمله ترانه های بسیار معروف دنیای موسیقی است که تاکنون توسط خوانندگان برجسته بارها اجرا شده است.

تقدسی قبل از اجرای قطعه ایتالیایی "برگرد به سورینت"(Torna a Surriento)  که با خوانندگی علیرضا عبدالملکی همراه بود، خطاب به تماشاگران گفت: علیرضا عبدالملکی یکی از خوانندگان جوان و آینده‌دار موسیقی است که من در طول روزهایی که در ایران حضور داشتم تلاش کردم تا چنین هنرمندان مستعد و جوانی را آموزش دهم و این بار افتخار می کنم که یکی از آنها در کنار من برای اجرای این قطعه حضور دارد.

وی با اشاره به حضور رشید وطن‌دوست در این کنسرت به عنوان خواننده مهمان هم خاطرنشان کرد: اینکه امشب هنرمندان و استادانی در کنار هم قرار گرفتند باعث خوشحالی من و همکاران من است که این افتخار را داریم امشب در کنار هم قطعاتی را اجرا کنیم که یاعث افتخار هنر این سرزمین است. یکی از این هنرمندان رشید وطن دوست است که من در خارج از کشور هم با او همکاری‌هایی داشتم و یادم می آید وقتی در خارج از کشور با هم همراه می شدیم از من می خواست نقش های اول اپرا را به او بدهم.

قطعات "به او بگویید" ( Dicitencello) و "ماریا ماری" (Maria Mary ) آثاری بودند که در بخش اول کنسرت هانیبال یوسف با خوانندگی مسلط رشید وطن دوست روی قطعات اجرا شد و با استقبال قابل توجه تماشاگران نیز مواجه شد.

در بخش بعدی کنسرت ماریو تقدسی بعد از تعویض لباس اجرا که بیشتر شبیه طراحی لباس مردم نواحی آمریکای جنوبی بود، قطعات "بانوی اسپانیایی" ( La spagnola) به زبان اسپانیایی و "مرا با همه توانت محبت کن" (Bessame Mucho ) را اجرا کرد. این قطعه یکی از مشهورترین عاشقانه های دنیاست که در سال 1999 به عنوان پر اجراترین آهنگ های مکزیکی در دنیا شناخته شد. تقدسی در این بخش ها تلاش کرد با انجام حرکات نمایشی تماشاگران را به وجد آورد که اتفاقا در انجام این کار کاملا موفق عمل کرد.

وی پیش از اجرای قطعه "گوانتانامرا " ( Guantanamera) که در توصیف سواحل گوانتانامرای کشور کوبا به عنوان یکی از زیباترین سواحل دنیاست، خطاب به تماشاگران گفت: این سواحل یکی از زیباترین سواحل دنیاست که البته ما عین همان را در جزیره کیش خودمان داریم اما با توجه به اینکه هنوز برای این جزیره ترانه ای سروده نشده ما این ترانه را به نیت جزیره کیش می خوانیم که امیدوارم مورد پسند شما قرار بگیرد.

این خواننده پاپ کلاسیک بعد از اجرای موفق قطعه گوانتانامرا که با استقبال قابل توجه تماشاگران اجرا شد قطعه "راه من" (My Way ) را اجرا کرد. این قطعه بیانگر این مطلب بود که در راه پر فراز و نشیب زندگی در نهایت هرکسی راه خودش را پیدا می کند. تو نیز راه خودت را پیدا کن.

تقدسی قبل از اجرای ترانه پایانی بخش اول کنسرت گفت: این ترانه را امشب به افتخار حضور پدر و مادرم در این برنامه به آنها تقدیم می کنم چراکه بدون کمک و حمایت آنها ادامه راهی که از جوانی برای رسیدن به موسیقی طی کردم میسر نبود و من به خاطر تمام زحمت هایی که برای من کشیدند از آنها تشکر می کنم و امیدورام قدردان آن بوده باشم.

ترنم عاشقانه های ایرانی در برج میلاد

به گزارش خبرنگار مهر، بخش دوم این کنسرت بینا فرهنگی نیز به اجرای قطعاتی از موسیقی شرق که اغلب آنها به اجرای ترانه فولکلور ایرانی اختصاص داشت.

اولین قطعه ای که در این بخش اجرا شد، "دختر بویر احمدی" نام داشت که تقدسی این قطعه را به پوری بنایی بازیگر قدیمی سینمای ایران تقدیم کرد. "مستم مستم" با همنوازی ابتدایی دیجیریدو و سازهای ضربی، "آیریلیق "به خوانندگی رشید وطن دوست، "می‌خوام برم کوه " و "رشید خان" قطعات دیگری بودند که در بخش دوم این کنسرت اجرا شد.

هانیبال یوسف رهبر ارکستر این کنسرت بینا فرهنگی قبل از اجرای دو ترانه بعدی این کنسرت گفت: خوشحالم که امروز علاوه بر سفر به دور دنیا، یک ترانه ارمنی را به شما عزیزان تقدیم می کنم. ارامنه حدود 400 سال است که در ایران زندگی می کنند و ما می دانیم که چه تاثیر مثبتی در فرهنگ و هنر این سرزمین داشته اند. البته فارغ از اینها همسر من هم ارمنی است و من امروز مفتخرم که ترانه ارمنی "تو برای من سرچشمه عشقی را" به همسرم تقدیم کنم.

یوسف بعد از این قطعه که به اجرای ترانه "شامیرام " پرداخت و در ادامه خاطر نشان کرد: من هم یک آشوری هستم و هم یک ایرانی و البته به هردوی اینها افتخار می کنم. آشوری ها بیش از 7 هزار سال در این سرزمین قدمت دارند که باید به آن افتخار کرد. البته من یاد گرفتم به گذشتگانم با وجود تمام تلاش هایی که برای این سرزمین انجام دادند نبالم. من می خواهم به آینده فکر کنم و این نگرش را هم بیشتر می پسندم به همین جهت این قطعه را به جوانان آشوری تقدیم می کنم که بخشی از آینده هستند.

تقدیر از بازیگران سینما و تئاتر در کنار ستارگان

به گزارش مهر، بعد از اجرای این دو قطعه و قطعه "اگر ماه بودم" به خوانندگی ماریو تقدسی، ترانه "بازیگر" با شعری از افشین مقدم و آهنگسازی هانیبال یوسف که پیش  از این در جشن بازیگر خانه تئاتر اجرا شده بود، با دعوت تقدسی از هنرمندان سینما و بزرگان ادبیات چون پیمان معادی، پارسا پیروزفر، ایرج نوذری، هادی مرزبان، فرزانه کابلی، جواد مجابی، محمود دولت آبادی، شهره سلطانی، بهروز پناهنده، پوری بنایی روی صحنه برای مخاطبان ارائه شد.

یوسف در حین اجرای این قطعه گفت: امروز موسیقیدانان می خواهند با اجرای این قطعه از مقام بازیگران تئاتر و سینما که به حق خدمت زیادی به هنر کشورمان کرده اند، تقدیر کنند که امیدوارم گام کوچکی در تجلیل از این شخصیت های تاثیرگذار فرهنگی کشورمان باشد.

"حالا وقت خداحافظی است" ( Time to Say Goodbye) هم قطعه پایانی این کسنرت بود که به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی توسط ماریو تقدسی اجرا شد. این قطعه معروف ایتالیایی برای اولین‌بار توسط اندره بوچلی در سال 1995 اجرا شد. در این آهنگ خواننده با معشوق خود سخن می گوید: در نبود تو هیچ روشنی وجود نخواهد داشت. لحظه هایی که در آن نبوده ای با تو زندگی خواهم کرد. در کشتی هایی شناور بر روی دریا که هرگز وجود نداشته اند.

بخش پایانی کنسرت بینا فرهنگی هانیبال یوسف هم که تنظیم و بازنویسی قطعات فولک ایرانی آن بر عهده سهراب جلایی بود سرود "ای ایران" با شعری از حسین گل گلاب و آهنگسازی روح الله خالقی بود که همراه با اعضای ارکستر، گروه بن ایل و همراهی تماشاگران خوانده شد.

بر اساس گزارش مهر، در این کنسرت که برگزارکننده آن موسسه شکوه موسیقی ایرانیان بود ماریو تقدسی، رشید وطن دوست، ویدا محمودی، پریسا دلفانی، الهام نورانی نیو، علیرضا عبدالکریمی، مجید گرامیان در گروه خوانندگان، علی جعفری پویان (کنسرت مایستر)، فرمهر بیگلو، الناز پگاه، پریسا پیرزاده، فرشته توفیقی، علیرضا چهره قانی، آنیتا خانزاده، سحر دادبین، بهراد سوخکیان، عرفان شریف‌زاده، میلاد عالمی، مونیکا لران، سینا معزز، سپیده معزز، شهره مهر آبادی (ویولون)، سهراب برهمندی ، سهراب جلایی ، دانیال جورابچی ، هدی سعیدی (ویولا)، کریم قربانی، علی آقاجانی، محمد حسین غریبی، نگار نوراد (ویلن سل)، مهدی کلانتری، رضا دست فال (کنتر باس)، سایوری شفیعی (کلارینت)، آرین قیطاسی (ساکسیفون) ، مصطفی بیات ( ترومپت)، حسین شریفی ( ترومبون ) ، عادل روح نواز ( گیتار آکوستیک و الکتریک )، سعید صارمی (پرکاشن)، علیرضا طباطبایی (درامز)، صدا سدیفی (قانون)، عرفان قوی طلب (تمبک و عود) ، آرزو رضوانی ( دف )، امیر علی عبید رحمانی (دیجیریدو ) ، گوهار باغومیان، سمیرا جعفرپور، نصیبه جمشیدی، مونا گنجی زاده، آناهیتا عقیلی، سماحه لقمانی، رامسینا و ورونیکا ملک داودی، بهاره موسوی (سوپرانو)، ندا اصلانی، ندا سماواتی، شرمیلا شرما، نرگس جمال، عاطفه جهان بخش، آزاده رمضانی، لیلا مغان، ناهید ملیانی (آلتو)، مرتضی ظهرایی ، مجید فراهانی ، بابک قاسمی ، مهران محمد پور و رضا وهابی( تنور) ، عادل آل آقا، علی حسینی، ایمان حمزئیان، عرفان قوی طلب، رایموند موسسیان و تیام یوسفی (باس)  به عنوان اعضای ارکستر حضور داشتند.

در حاشیه

طبق برنامه قرار بود نوبت دوم کنسرت ساعت 21:30 برگزار شود اما به دلیل ادغام نوبت اول با نوبت دوم کنسرت با یک ساعت تاخیر در ساعت  22:30 آغاز شد.

محمود دولت آبادی، هادی مرزبان، جواد مجابی، پری ملکی، پیمان معادی، پارسا پیروزفر، پوری بنایی، تقی تقدسی، فرهاد هراتی، ایرج نوذری، فرزانه کابلی، سعید ذهنی از جمله مهمانان ویژه کنسرت بینا فرهنگی هانیبال الخاص بودند.