همزمان با اوج گیری مصرف برق تابستانی مشترکان، معاون وزیر نیرو با تشریح آخرین وضعیت سوخت‌رسانی تابستانی به نیروگاه‌ها از افزایش تحویل گاز به نیروگاه‌ها از ابتدای تابستان خبر داد.

محمد بهزاد در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت تامین سوخت مایع و گاز طبیعی نیروگاه ها در فصل تابستان، گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط گازرسانی به نیروگاه ها حدود 16 تا 17 درصد کاهش یافته است اما این گازرسانی از محل تحویل سوخت مایع جبران شده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه از ابتدای تیرماه سالجاری میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌ها از رشد قابل توجه‌ای برخوردار شده است، تصریح کرد: در برخی از روزها حتی حجم گازرسانی به 160 تا 170 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون هیچگونه نگرانی بابت تامین سوخت و گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها وجود ندارد، اظهار داشت: در شرایط فعلی معادل تابستان سال گذشته گازوئیل و نفت کوره در مخازن نیروگاه‌ها ذخیره سازی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شبکه انتقال و توزیع و تمامی نیروگاه ها برای تامین برق تابستانی در مدار بهره‌برداری قرار دارند، تبیین کرد: از سوی دیگر با هماهنگی واحدهای دیسپچینگ برق و گاز، سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها در روزهای پیک مصرف تابستانی مصرف می شود.

بهزاد ظرفیت نصب شده تولید برق کشور را حدود 70 هزار مگاوات و ظرفیت تولید عملیاتی را حدود 47 هزار مگاوات عنوان کرد و افزود: از این رو با وجود افزایش پیک مصرف برق تابستانی هنوز ظرفیت و مازاد تولید برق در اختیار داریم.

در همین حال مجید بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز از افزایش حجم تحویل گاز به نیروگاه‌ها تا سقف 170 میلیون مترمکعب در روز در روزهای نخست تیرماه سالجاری خبر داد و اعلام کرد: با توجه به آنکه تعمیرات اساسی و دوره‌ای پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال و تاسیسات تقویت فشار گاز آغاز شده اما در گازرسانی به نیروگاه‌ها هیچگونه محدودیتی اعمال نشده است.

به گزارش مهر، وزارت نیرو امروز با انتشار گزارشی درباره اخرین وضعیت مصرف برق در ایران، اعلام کرد:  روز گذشته جمعه 14 تیر ماه پیک مصرف برق کشور 38 هزار و 791 مگاوات به ثبت رسید در حالی که پیک مصرف برق کشور در روز مشابه سال گذشته 38 هزار و 41 مگاوات گزارش شده بود.

بر این اساس روز گذشته و با وجود تعطیل بودن ادارات و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی، پیک مصرف برق کشور در مقایسه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 750 مگاوات افزايش یافته است.

روز گذشته همچنین میزان ذخیره نیروگاه‌های کشور به 6 هزار و 136 مگاوات رسید ضمن آنکه در این مدت صنایع کشور حدود سه هزار و 106 مگاوات برق مصرف کردند.