رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با اشاره به مطالبات جامعه بیوتکنولوژی از رئیس جمهور آینده نظرخواهی از محققان این حوزه در زمینه اتخاذ تصمیمات در حوزه بیوتکنولوژی را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر بهزاد قره یاضی با بیان اینکه مطالبات محققان در حوزه بیوتکنولوژی برای پیشرفت و تعالی کشور منطبق بر سیاست های ابلاغی بالاترین مقام سیاستگذار کشور است، افزود: جامعه بیوتکنولوژی کشور انتظار دارد که صدای آنها شنیده شود و تصمیماتی که در حوزه بیوتکنولوژی، محیط زیست، کشاورزی، سلامت انسان و دام گرفته می شود از جامعه بیوتکنولوژی نیز پرسیده شود.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با اشاره به مطالبات جامعه بیوتکنولوژی از دولت آینده اظهار داشت: اولین مطالبه ما آن است که رئیس جمهور آینده به وعده های انتخاباتی و بعد از آن جامه عمل بپوشاند.

وی با اشاره به پیام دکتر روحانی در این همایش یادآور شد: دکتر روحانی اعلام کردند که مشتاقانه منتظر اعلام نتایج این همایش هستند که این امر می تواند باعث شود برخی از مشکلات حوزه بیوتکنولوژی را از این طریق به سمع ایشان برسانیم.

قره یاضی با اشاره به رتبه ایران در مهندسی ژنتیک کشاورزی خاطر نشان کرد: بر اساس این رتبه بندی رتبه ایران در حوزه مهندسی ژنتیک از کشورهایی چون آرژانتین و ترکیه بالاتر است.

وی با اشاره به وضعیت این دو کشور اضافه کرد: در حال حاضر آرژانتین 23 میلیون هکتار محصول تراریخته تولید می کند و میلیاردها دلار این محصولات تراریخته را به ایران می فروشد ولی تولیدات ایران در حوزه تراریخته صفر است.

وی با تاکید بر آنکه در تولید علم و انتشار مقاله و تبدیل آن به محصول حلقه مفقوده ای وجود دارد، ادامه داد: هند با تلاشی که در حوزه بیوتکنولوژی کرد امروزه توانسته 14 درصد روغن خوراکی دنیا را از طریق پنبه دانه تراریخته تولید شده تولید کند.

رئیس انجمن ایمنی زیستی با اشاره به وضعیت اجرا نشدن قانون ایمنی زیستی یادآور شد: در حال حاضر دلیل نبودن آیین نامه اجرایی مستمسکی شده است برای افرادی که مانع از تولید محصولات تراریخته هستند.