یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه اخوان المسلمین بهترین گروه سیاسی سازمان دهی شده در مصر است از احتمال بازگشت این تشکل به قدرت در آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "اریش گیسلینگ" کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با روزنامه سوئیسی تاگس آنسایگر به تشریح شرایط مصر پس از برکناری "محمد مرسی" از ریاست جمهوری پرداخت. وی با رد برخی گمانه زنی ها مبنی بر کنار رفتن اخوان المسلمین از صحنه سیاسی مصر با قدرت گرفتن ارتش گفت: اخوان المسلمین هنوز هم سازمان دهی شده ترین گروه سیاسی در مصر است و من معتقدم اگر در انتخابات آینده شرکت کنند بازهم بیشترین آرا را از آن خود می کنند.

گیسلینگ یادآور شد هر چند میلیون ها نفر طی روزهای اخیر در قاهره و دیگر شهرهای مصر علیه مرسی تظاهرات کرده اند، اما این افراد اکثریت مردم مصر نیستند.

این کارشناس خاورمیانه دستگیری دهها نفر از رهبران و فعالان اخوان المسلمین طی روزهای اخیر را در راستای تلاش ارتش برای کنترل اوضاع مصر دانست و افزود: ارتش نمی خواهد اخوان المسلمین را سرکوب کند بلکه این اقدام با هدف کنترل شماری از رهبران افراطی انجام می گیرد که ممکن است شرایط کشور را ناآرام کنند.

گیسلینگ در بخش دیگری از این مصاحبه با رد احتمال رادیکالیزه شدن فعالیت اخوان پس از این شکست اظهار داشت: هواداران اخوان المسلمین اعلام کرده اند با برگزاری تظاهرات، کودتای نظامی علیه دولت مرسی را محکوم می کنند، اما در عین حال تاکید کرده اند که به اعتراضات مسالمت آمیز خود ادامه داده و از به کار گیری خشونت خودداری می کنند. تا کنون نیز روند تحولات در مصر صحت این مسئله را نشان داده است. از سوی دیگر ارتش در تلاش است از فعالیت برخی گروههای افراطی در درون این جریان جلوگیری کند.

به اعتقاد این کارشناس، امکان همراهی گروههای اخوان المسلمین در دیگر کشورهای عربی با اخوان مصر در حال حاضر ضعیف است، زیرا این گروهها هر یک ارزشهای ایدئولوژیک متفاوتی داشته و در چارچوب مصالح داخلی خود فعالیت می کنند. تنها اخوان المسلمین در مصر و تونس به دلیل سازمان دهی قوی با یکدیگر قرابت دارند.

وی در تحلیل واکنش "بشار اسد" به سقوط مرسی که آن را "پایان اسلام سیاسی" خوانده است بیان داشت: منظور رئیس جمهوری سوریه از این سخن دادن پیام به مخالفان خود است که "ببینید اگر اسلام اخوانی روی کار بیاید، چه اتفاقی می افتد" یعنی هرج و مرج می شود پس این اتفاق باید درس عبرتی برای شورشیان باشد.

گیسلینگ در پایان با بیان اینکه مرسی تنها یک سال در قدرت بود و توانست در این مدت تغییراتی را در مصر ایجاد کند گفت: مرسی اشتباهات تاکتیکی مرتکب شد. وی فکر می کرد می تواند تمام اهداف ایدئولوژیک خود را پیاده کند بدون اینکه با گروههای دیگر به توافق برسد. با این حال باید گفت اخوان المسلمین نیز از این اتفاق درس گرفته اند.