سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد درباره روند مقاوم‌سازی و بازسازی اداره برنامه‌های تئاتر که طی دو سال گذشته تعطیل بوده است، گفت: مالکیت این اداره با مؤسسه‌ کمک به توسعه فرهنگ و هنر است و طرح بازسازی نیز توسط همان مؤسسه اجرا می‌شود و ما از آن اطلاعی نداریم.

هومن اخلاقی سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی و املاک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره از سرگیری طرح مقاوم‌سازی و بازسازی اداره برنامه‌های تئاتر که طی دو سال گذشته به این بهانه تعطیل شده است، به خبرنگار مهر گفت: یک سال پیش مقاوم‌سازی و بازسازی اداره تئاتر آغاز شد. در آن زمان تفکیک صورت گرفت و نقشه‌ها آماده شد و پیمانکار نیز کار خود را شروع کرد اما به هر دلیلی که بود شهرداری تهران مانع ادامه کار شد و از ما خواست تا مجوز دریافت کنیم.

وی ادامه داد: در این مقطع از کار بود که همه چیز تغییر کرد زیرا مالکیت اداره برنامه‌های تئاتر در اختیار مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر است و بعد از وقفه‌ای که در روند مقاوم‌سازی و بازسازی اداره تئاتر رخ داد، قرار بر این شد که این طرح توسط همان مؤسسه اجرا شود.

سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد با اشاره به اینکه گاهی مؤسسات زیر نظر این وزارتخانه به صورت مستقل از دفتر طرح‌های عمرانی طرح‌های بازسازی خود را انجام می‌دهند، یادآور شد: پروژه بازسازی مجموعه تئاترشهر، موزه هنرهای معاصر، تالار محراب، مرکز هنرهای تجسمی، تماشاخانه سنگلج، تالار هنر و فرهنگسرای نیاوران به صورت مستقیم زیر نظر دفتر طرح‌های عمرانی است و ما به این طرح‌ها ورود می‌کنیم.

اخلاقی افزود: برای انجام بازسازی مکان‌های دیگر در صورت ارائه درخواست این کار را انجام می‌دهیم. برای اجرای طرح مقاوم‌سازی و بازسازی اداره تئاتر از سوی مؤسسه مدنظر درخواستی جهت همکاری به ما ارائه نشده است. پیش از این برای بازسازی موزه استاد صبا از ما درخواست همکاری شد و ما ورود کردیم.

این مهندس عمران درباره کارشناسانه بودن یا نبودن اجرای طرح مقاوم سازی و بازسازی اداره تئاتر توسط مؤسسه‌ای غیر از دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد بیان کرد: شاید کارفرمایی عوامل فنی برای اجرای چنین طرح‌هایی نداشته باشد ولی باید به سراغ عوامل فنی و کارشناسان مجرب برود. ما تمام نقشه‌های تهیه شده برای مقاوم‌سازی و بازسازی اداره تئاتر را در اختیار مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر قرار دادیم که تحت مدیریت مهندس اسدی معاون اداری و مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.

سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی و املاک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تأکید کرد: اولویت اصلی و اول ما برای اداره تئاتر مقاوم‌سازی این بنا بوده است زیرا در مراجعاتی که از سوی مدیران و هنرمندان برای بازسازی ساختمان اداره تئاتر داشتیم مدام بر وجود لرزه‌های شدید ساختمان در زمان تمرین گروه‌های نمایشی اشاره می‌شد. به همین دلیل مقاوم سازی باید صورت گیرد و بعد از آن بازسازی بنا انجام شود که این امر زمان‌بر است.