یک منبع آگاه در سفارت ایران درامارات با بیان اینکه تا کنون حدود 100 ایرانی از امارات اخراج شده اند، گفت:  نماینده ای از سوی سفارت برای رسیدگی به وضعیت ایرانی ها تعیین شده که با مراکز ذیربط ایرانی در تماس است.

یک منبع آگاه در سفارت جمهوری اسلامی ایران در امارات در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اخراج اتباع ایرانی از امارات با بیان اینکه اخراج ایرانیان از امارات از اسفند ماه سال 91 شروع شده و تا کنون نیز ادامه دارد، گفت: این اقدام تنها منحصر به ایرانی ها نیست و اخراج اتباع عراقی ، پاکستانی، افغانی، بنگلادشی و لبنانی از حدود سال گذشته آغاز شده است.

وی افزود:مصطفی محمدنجار ، وزیر کشور در فروردین ماه در سفری که به امارات داشت در ملاقات با شیخ محمد بن راشد ، نخست وزیر امارات و همچنین شیخ سیف، وزیر کشور امارات در رابطه با اخراج اتباع ایرانی صحبت کرده و خواستار تجدید نظر در این باره شد.

این منبع آگاه همچنین ادامه داد: حسین امبرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه نیز حدود سه هفته پیش در ملاقات با وزیر مشاور در امور خارجی امارات خواستار جلوگیری از اخراج ایرانی ها از این کشور شد.

وی تصریح کرد: فیاض ، سفیر جمهوری اسلامی ایران درامارات هم ملاقات های جداگانه ای با معاون وزیر امور خارجه و مدیر کل اتباع خارجی وزارت امور خارجه امارات داشته است و یادداشت های متعددی از سوی سفارت ایران به وزارت امور خارجه امارات ارسال شده است تا در باره اخراج اتباع ایرانی تجدید نظر کنند.

این منبع آگاه در سفارت ایران در امارات با بیان اینکه تلاش ما این بوده است که جلوی اخراج اتباع ایرانی را بگیریم ، اظهار داشت: از سوی دیگر مهلت اندکی که برای خروج به ایرانیان می دهند ، انها را رنج می دهد و ما در مذاکرات خواسته ایم که با توجه به سوابق حضور ایرانیان و خدمات جامعه ایرانی نسبت به این مسئله تجدید نظر کنند.

وی با اشاره به اینکه 200 هزار ایرانی بر اساس آمار در امارات زندگی می کنند، افزود: بخش زیادی از ایرانیان در امارت دوبی ساکن هستند و  حدود 8 هزار شرکت ایرانی در دوبی ثبت شده است که بر اساس قوانین و مقررات دوبی مشغول فعالیت هستند و تا به حال حتی یک ایرانی (مگر آنکه تخلفی کرده باشد) از دوبی اخراج نشده است.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از اخراجی ها وجود ندارد ، اظهار داشت: خیلی از اتباع ایرانی اخراجی به سفارت مراجعه نمی کنند . تا کنون 100 نفر به سفارت مراجعه کرده اند که کار آنها پیگیری شده و شکایتشان به طرف اماراتی منتقل شده است و یک نماینده از سوی سفارت برای رسیدگی به وضعیت ایرانی ها تعیین شده که با مراکز ذیربط ایرانی در تماس است.

این منبع آگاه تأکید کرد: در نشست کنسولی آتی نیز این قضیه مطرح می شود و البته پیش از آن نیز برنامه هایی در دست اجرا وجود دارد.