مشهد – خبرگزاری مهر: برگزاری همایش "روزه و سلامت" ، انتخاب 4 عنوان كتاب به نشر به عنوان نامزد بهترین اثر در حوزه کودک و نوجوان ، برگزاری نمايشگاه فرهنگي "حكايت آفتاب"، ارائه مشاوره تربیتی، اعتقادی و مذاهب به زائران حرم مطهر رضوی، مهدالرضا(ع) میزبان 4500 زائر کودک، از عناوین اخبار آستان قدس رضوی هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان همایش«روزه و سلامت» از سوی مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی برگزار شد.

در این همایش كه با هدف بهبود و افزایش سلامت کارکنان آستان قدس رضوی در ایام ماه مبارک رمضان تشكيل شد، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی به طرح موضوع روزه و سلامت پرداخت و در دو مرحله ابتدا به بیان اصول سلامت 12گانه و سپس به اصولی که باید در ماه مبارک رمضان هر فرد روزه‌داری را رعایت كند، اشاره كرد.

دکتر محسن نعمتی گفت: انسان سالم در ماه مبارک رمضان باید تمامی مواد مغذی بدن خود را از راه سالم برآورده کند و استفاده از ویتامین‌های دارویی و مکمل‌ها بسیار زیان‌بار است.

وی در ادامه به اصول موردنظر در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: افزایش میزان استفاده از مایعات، رعایت اعتدال و میانه‌روی در افطار و سحر، ورزش بعد از افطار و توجه به قشر سالمند و نوجوان دراین مدت از جمله امور مهمی است که باید در ماه مبارک رمضان مد نظر همه افراد قرار گیرد.

يادآور مي‌شود؛ اين مراسم در سالن اجتماعات مرکز آموزش ضمن خدمت آستان قدس رضوی با حضور جمعي از كاركنان آستان قدس رضوي برگزار شد.

4 عنوان كتاب به نشر نامزد بهترین اثر در حوزه کودک و نوجوان شدند

مدیرعامل موسسه انتشارات به نشر گفت: همزمان با برگزاری شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان چهار عنوان کتاب اين انتشارات نامزد بهترین اثر در حوزه‌های مختلف کتاب کودک و نوجوان شدند.

جواد محمدزاده مقدم اظهار کرد: همزمان با فرارسیدن روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، شانزدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان که مجموعه‌ای از بهترین آثار منتشره در 6 سال گذشته را در معرض دید عموم و داوری قرار خواهد داد، برگزار می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: بنا به جایگاه مناسبی که انتشارات به نشر در زمینه تالیف کتب کودک و نوجوان دارد چهار عنوان کتاب از این انتشارات در بخش‌های مختلف این جشنواره به عنوان نامزد نهایی بهترین اثر قرار گرفته‌اند.

محمدزاده مقدم  بیان كرد:هیات داوران این جشنواره در بخش «داستان کودک و خردسال » پس از بررسی 124 اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره ، کتاب‌های «خواب‌های خوشمزه» و «به عروسی من بیا» اثر سرور کتبی و کتاب «ماه و روباه و کلاغ » اثر زهره یحیی‌پور از انتشارات به نشر را در زمره نامزدهای بهترین اثر اعلام کردند.

همچنین هیات داوران در بخش«علمی و آموزشی» این جشنواره در رده ترجمه کودک و خردسال 112 عنوان اثر را مورد ارزیابی قرار داده که از این میان«مجموعه کاردستی‌های خلاق» تالیف طاهره عرفانی از انتشارات به نشر به همراه هفت اثر دیگر از سایر ناشرین را به عنوان نامزدهای نهایی بهترین اثر معرفی کردند.

مدیرعامل انتشارات به نشر افزود: بنا به فراخوان دبیرخانه این جشنواره کتاب‌های برتر بر اساس اطلاعات ارائه شده، کتاب‌هایی هستند که در جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی(اعم از دولتی و غیر دولتی) صاحب عناوینی همچون تشویق و سپاس، لوح تقدیر ، دیپلم افتخار، تندیس، کتاب سال و یا عناوین مشابه می‌باشند.

وی یادآور شد: این رویداد فرهنگی، ادبی 14 لغایت 18 تیرماه جاری همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان برگزار می‌شود که علاوه بر معرفی برترین آثار منتشره در زمینه‌های مختلف، نمایشگاه بزرگی نیز از کتب ناشران کودک و نوجوان برپا خواهد شد.

برگزاری نمایشگاه «حكايت آفتاب» در حرم رضوی

نمايشگاه فرهنگي«حكايت آفتاب» با تبيين ابعاد مختلف شخصيت امام رضا(ع)، همزمان با ايام تابستان و ماه مبارک رمضان ميزبان عموم زائران و مجاوران بارگاه منور رضوي است.

مدیر تبلیغات آستان قدس رضوی اظهار داشت: در اين نمايشگاه هشت تابلو از جنس چوب و فلز و هشت داستان از زندگي امام علي‌بن‌موسي‌الرضا(ع) را در قالب هنري جديد و بديع در ايوان غربي صحن جامع رضوي به نمايش گذاشته است.

علی امینی تصريح كرد: نمايشگاه «حكايت آفتاب» در ماه مبارک رمضان، همه روزه صبح‌ها از ساعت 8 لغایت 13 و عصرها از ساعت 15 لغایت نماز مغرب و عشاء در معرض ديد زائران و مجاوران حرم مطهر رضوي قرار دارد و يك راوي گروه‌هاي بازديدكننده را تا انتهاي بازديد هشت تابلو همراهي كرده و بخش‌هاي مختلف زندگي امام رضا(ع) را بيان مي‌كند.

تبيين بخشي از زندگي عالم آل محمد(ص)

وي با اشاره به اينكه در نمايشگاه «حكايت آفتاب» سعي شده تا حدودي بخشي از ابعاد زندگي عالم آل محمد(ص) براي زائران  تبيين شود، گفت: برپايي اين نمايشگاه ورود به يك عرصه نوين و تازه در به تصوير كشيدن مقاطع مختلف زندگي اهل بيت(ع) است.

اميني اظهار کرد: در مسير ساخت تابلوهاي سه بعدي داستان‌هاي زندگي حضرت علاوه بر ويژگي‌هاي معنوي هنر، حساسيت‌ها و ظرافت‌هاي خاصي مدنظر قرار گرفته است.

وي در بيان ويژگي خاص اين نمايشگاه تصريح كرد: به دليل اينكه تابلوها به تنهايي القاگر اثر موردنظر ما به مخاطبان نبود، روايتگري در نظر گرفته شد تا براي تمام گروه‌هاي زائر و مجاور كه تقاضاي بازديد از اين مكان را دارند، راوي داستان‌ها باشد.

ارائه مشاوره تربیتی، اعتقادی و مذاهب به زائران حرم مطهر رضوی

همزمان با ایام تابستان و ماه مبارک رمضان به عموم زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی خدمات رایگان مشاوره «تربیتی»، «اعتقادی»، «ادیان» و «مذاهب» ارائه می شود.

رئیس اداره پاسخگویی به سوالات دینی با بیان این خبر گفت: روزانه 12 ساعت در واحد مشاوره دینی واقع در سردرب غربی صحن جامع رضوی خدمات مشاوره «خانوادگی» و «تربیتی» ارائه می‌شود.

جواد هاشمی اظهارکرد: روزانه 12 ساعت در مدرسه پریزاد مشاوره «اعتقادی»، «ادیان» و «مذاهب» به عموم زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: واحد مشاوره دینی حرم مطهر رضوی در ایام ماه مبارک رمضان همه روزه به جزء روزهای تعطیل از ساعت 8 صبح لغایت 20 شب آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای به عموم است.

وی، "آسیب‌زدایی سیستم فرهنگی آستان قدس با رویکرد روانشناسی"، "بازآفرینی توانمندی‌های از دست رفته و شکوفا کردن استعدادها"، "اصلاح و درمان نابهنجاری‌های روانی و حفظ و ارتقاء سطح سلامت و بهداشت روان" زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی را مهم ترین اهداف راه‌اندازی مرکز مشاوره دینی حرم مطهر عنوان کرد.

پاسخگویی صحیح به نیازهای اخلاقی و تربیتی

رئیس اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی با اشاره به ضروت شکل‌گیری مرکز مشاوره دینی در حرم مطهر رضوی اظهارداشت: این اداره به منظور پاسخگويي صحيح و منطقي به نيازهاي ديني، اخلاقي، تربيتي و اجتماعي  زائران و مجاوران مبتني بر آموزه‌هاي‌‌ ديني، اقدام به تشكيل واحد مشاوره ديني کرد.

پاسخگوی به شبهات دینی و اعتقادی زائران

هاشمی افزود: مدرسه پریزاد زیر نظر مرکز مشاوره دینی حرم مطهر رضوي، پاسخگوی شبهات دینی و اعتقادی در زمینه‌های «دین‌شناسی عمومی»، «علوم قرآنی و حدیث»، «فلسفه و عرفان»، «تاریخ و سیره انبیاء و ائمه معصومین(ع)»، «فرق و مذاهب»، «منبع‌شناسی دینی» و «شخصیت‌شناسی دینی» است.

مهدالرضا(ع) میزبان 4500 زائر کودک

رئیس اداره علوم قران و حدیث آستان قدس رضوی از برپایی کارگاه های مهدالرضا(ع) ویژه ایام تابستان و ماه مبارک رمضان در حرم مطهر رضوی خبر داد.

مهدی لسانی گفت: كارگاه‌هاي آموزشي، قرآني مهدالرضا(ع) با محوريت قرآن و عترت براي كودكان 4 تا 7 سال از برنامه‌هايي است كه براي كودكان در حرم مطهر رضوي تدارك ديده شده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی  می شود در این ایام 4 هزار و 500 کودک در کارگاه های مهدالرضا(ع) شرکت کنند، افزود: این کارگاه‌ها همه روزه از ساعت 8 تا 16:30 در نوبت صبح و از ساعت 16 تا 20 در نوبت عصر در دارالقرآن ‌الكريم صحن جمهوری اسلامی حرم رضوی ميزبان زائران كوچك حضرت رضا(ع) است.

لسانی با اشاره به فراگیری دانش در دين مقدس اسلام  از زمان کودکی اظهارداشت: معاونت تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي تلاش كرده تا آموزش قرآن پيش دبستاني و تربيت ديني مهدالرضا(ع) را به عنوان يكي از برنامه‌هاي قرآني ويژه اين گروه سني در فعاليت‌هاي خود بگنجاند.

رئیس اداره علوم قرآن و حدیث گفت: بسياري از صاحب نظران و كارشناسان در حوزه‌هاي ديني و كودك، كارگاه‌هاي مهدالرضا(ع) را فرصت مناسبي براي فراگيري معارف ديني و قرآني براي كودكان عنوان مي‌كنند.

وی، آموزش آداب زيارت، صلوات خاصه حضرت رضا(ع)، آيات كاربردی و آشنايي با ماه مبارک رمضان، اعمال عبادی همچون روزه و نماز در قالب قصه، بازی‌های قرآنی و مشاركتی، امام‌شناسی و آموزش سيره معصومان(ع) را از موضوعاتی عنوان کرد كه در اين كارگاه‌ها به كودكان آموزش داده می‌شود.