کرج – خبرگزاری مهر: استان البرز به دلیل همجواری با تهران و معین بودن برای این استان از لحاظ تامین خون برای پایتخت حایز اهمیت است ولی کمبود پرسنل و تعداد پایگاه های خون، کمبود تجهیزات و امکانات، اجرا نشدن مصوبه هیئت دولت برای تأمین دو دستگاه اتوبوس ویژه خونگیری و همچنین اهدای خون مناسبتی، ذخایر خون را با نوسان مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نقش و رسالت اداره کل انتقال خون استان البرز به دلیل نزدیکی به استان تهران بسیار حائز اهمیت است، از این رو باید توجه ویژه ای به افزایش امکانات و تجهیزات این اداره کل برای خونگیری بیشتر صورت گیرد. متاسفانه برخی از شهرستان های تابعه استان هنوز پایگاه انتقال خون ثابت و سیار ندارند و افراد علاقمند باید به کرج مراجعه کنند و خون اهدا کنند.

اهدای خون به صورت مناسبتی ذخایر خون را کم و زیاد می کند. شهروندان در ماه مبارک رمضان به نسبت عاشورا خون کمتری اهدا می کنند و همین امر سبب می شود تا ذخایر خون کم و زیاد شود.

هیئت دولت سفرهای زیادی به استان البرز داشت در یکی از این سفرها تأمین یک دستگاه اتوبوس سیار ویژه خونگیری مصوب شد ولی هنوز این مصوبه بر زمین مانده است و کاری در این زمینه صورت نگرفته است و اداره کل انتقال خون استان با یک اتوبوس سیار غیر استاندارد و فرسوده رسالت خود را انجام دهد.

کمبود پرسنل و تعداد پایگاه های انتقال خون در سطح استان از جمله معضلاتی است که این مشکل در برخی از استان های کشور به صورت درد مشترک است.

استان البرز از ظرفیت های خیرین برای توسعه تجهیزات و تعداد پایگاه ها نیز استفاده کرده است اما با این وجود باز هم کافی نیست و خیرین باید توجه ویژه ای به این مقوله داشته باشند و در کنار مدرسه و بیمارستان سازی به این موضوع نیز توجه داشته باشند.

مصوبه تأمین اتوبوس سیار خونگیری البرز همچنان بر زمین مانده است

مدیر کل انتقال خون استان البرز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: مصوبه اتوبوس سیار خونگیری البرز همچنان بر زمین مانده است و کاری در این راستا صورت نگرفته است.

حسن حسینی با اشاره به اینکه خون، نقش اساسی و مهمی در حیات انسان ها دارد، اضافه کرد: بدون خون، زندگی نیز غیرممکن است؛ لذا فرهنگ اهدای خون باید زنده نگداشته شود تا از لحاظ تامین خون مشکلی نداشته باشیم.

اهدای خون مناسبتی نباشد

وی با تاکید بر اینکه اهدای خون نباید مناسبتی باشد، تصریح کرد: بدون شک، اهدای خون، مختص به ماه محرم و عاشورا نیست؛ همانگونه که در هرلحظه و هر ساعت و در هر مکانی ممکن است کسانی به خون نیاز داشته باشند اما توان خرید آن را نداشته باشند و در اثر نبود خون، ممکن است تلف شوند.

مدیر کل انتقال خون استان البرز ادامه داد: لازم است که جوانان و افراد جامعه خونشان را به خاطر نجات جان همنوعان خود اهدا کنند؛ بنابراین اهدای خون وقت، زمان، ملیت و نژاد نمی شناسد.

حسینی گفت: ممکن است بیش از ۵۰ درصد کسانی که نیاز به خون دارند توان خرید آن را نداشته باشند؛ بنابراین، کسانی که توان اهدای خون را دارند باید خونشان جان انسان های نیازمند را نجات دهد.

وقت آن رسیده که استاندار البرز برای دومین بار خون اهدا کند

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه خیلی از مدیران کل استان جزو اهداکننده های خون هستند، اضافه کرد: عربیان استاندار البرز نیز اهداکننده است، هم اکنون نوبت آن رسیده که در ماه مبارک رمضان نیز برای دومین بار خون اهدا کند.

مدیر کل انتقال خون استان البرز افزود: امیدواریم در سال جاری یک ساختمان مناسب برای اداره کل انتقال خون تهیه کنیم که فضا برای مدعوین و ارائه خدمات مناسب باشد.

البرز بالاترین آمارها خونگیری نسبت به جمعیتش دارد

حسینی با بیان اینکه اهدای خون امری پسندیده و نیکوی است، تصریح کرد: استان البرز بالاترین آمار خونگیری نسبت به جمعیتش دارد.

مدیر کل انتقال خون استان البرز ادامه داد: در سال 91 در استان البرز حدود 25 نفر به ازای هر یک هزار نفر خونگیری صورت گرفت و هم اکنون جزو 6 استان برتر کشور هستیم.

با افزایش امکانات امکان خونگیری دو برابری وجود دارد

وی با اشاره به اینکه جایگاه و وضعیت استان البرز از لحاظ خونگیری خوب است، افزود: ضمن این توانایی و ظرفیت خوبی که داریم اگر امکانات و تجهیزات اداره کل انتقال خون بیشتر شود تا دوبرابر هم می توانیم فرآورده خونی تهیه کنیم.

حسینی گفت: اما متاسفانه هم اکنون امکانات و فضای فیزیکی محدودی داریم که سبب شده تا نتوانیم با حداکثر ظرفیت فعالیت کنیم. از نظر وضعیت جمعیتی استان و با فرهنگ سازی مناسب می توانیم دوبرابر نیز خونگیری داشته باشیم.

مدیر کل انتقال خون استان البرز تصریح کرد: برای تغییر این وضعیت باید در سطح استان، نهادها و ارگان ها همکاری کنند تا بتوانیم تغییرات خوبی در انتقال خون ایجاد کنیم و وضعیت ساختمان و پرسنل را بهتر کنیم.

وی انتقاد کرد: این روزها وقتی اهدا کننده عزیزی به پایگاه های ثابت و سیار ما مراجعه می کند برخی مواقع باید یک ساعت و یک ساعت نیم برای اهدای خون خود منتظر شوند.

کرج دارای 4 پایگاه ثابت انتقال خون است

حسینی با اشاره به اینکه هم اکنون چهار پایگاه انتقال خون در سطح کرج فعال است، اضافه کرد: پایگاه مرکزی، پایگاه فردیس، توحید و آزادگان از جمله پایگاه های ثابت اداره کل انتقال خون است که امر خونگیری در این مراکز انجام می شود.

مدیر کل انتقال خون استان البرز گفت: با توجه به پراکندگی جمعیت استان البرز می توانستیم تعداد پایگاه ها را دو برابر کنیم. البته نگران وضعیت خونگیری استان نیستیم به دلیل اینکه جزو بالاترین مراکز انتقال خون در جهان به جهت میزان پوشش درخواست های بیمارستانی هستیم.

95 درصد نیاز خون بیمارستان های البرز را پوشش دادیم

وی با بیان اینکه 95 درصد نیاز خون بیمارستان های البرز را پوشش دادیم، افزود: این افتخار بزرگی است که متوجه شهروندان شده است. در استان نگرانی نداریم و در سطح استان های دیگر برای پوشش کمبود خون نیز توانمند هستیم و می توانیم استان های دیگر نیز پوشش دهیم.

حسینی تصریح کرد: در حال حاضر البرز، معین استان تهران است و این را می دانیم که خیلی از شهروندان به استان تهران مراجعه می کنند بنابراین به این استان هم باید کمک کنیم.

مدیرکل انتقال خون استان البرز گفت: هر قدر میزان خونگیری را بالا ببریم باز هم نیازمند هستیم به دلیل اینکه معین استان تهران هستیم.

وی ادامه داد: تلاش و کوشش ما این است که تعداد پایگاه های سیاری که مراکز مختلف مذهبی، نظامی و ... از ما درخواست دارند با توجه به توجیه اقتصادی انجام دهیم. اگر میزان اهدای خون در این مراکز و مکان ها مناسب باشد باید اکیپ سیار، تیم پزشکی، تجهیزات و نیروی انسانی برای خونگیری اعزام می شود. مکان خونگیری باید استانداردهایی داشته باشد تا بتوانیم خونگیری انجام دهیم و همچنین باید فضای باشد تا بتوانیم اهداکننده ها را تکریم و شرایط مناسبی را برای آنها داشته باشیم و حداقل شرایط استاندارد را مهیا کنیم.

مصوبات دولت برای انتقال خون همچنان بر زمین مانده است

مدیرکل انتقال خون استان البرز با بیان اینکه مصوبات دولت برای انتقال خون همچنان بر زمین مانده است، اضافه کرد: تامین یک دستگاه اتوبوس برای خونگیری به اداره کل انتقال خون استان جزو مصوبات ریاست جمهوری بوده تا دو اتوبوس سیار داشته باشیم اما متاسفانه به واقعیت نپوسته است و امیداوریم حداقل یک اتوبوس استاندارد داشته باشیم.

هم اکنون یک اتوبوس که شرایط خوبی ندارد و خیلی هم استاندارد نیست در اختیار اداره کل انتقال خون است.

برخی از شهرستان ها پایگاه ثابت و سیار ندارند

حسینی گفت: در حال حاضر برخی از شهرستان ها از جمله اشتهارد و نظرآباد پایگاه ثابت و سیار ندارند و باید فکری اساسی برای آن صورت گیرد.

وی با بیان اینکه اهداکننده های خون نقش اساسی در سازمان دارند، اضافه کرد: اهداکننده خونی در استان داریم که هم اکنون اهداکننده خون برتر در کشور است و هر ساله در استان و کشور مورد تقدیر قرار می گیرد.

مدیرکل انتقال خون استان البرز با اشاره به اینکه معمولا 24 خرداد روز جهانی اهداکننده ها است و در کل کشور جشنی به این مناسبت گرفته می شود و از همه اهداکننده های خون تقدیر صورت می گیرد، اضافه کرد: امسال 24 خرداد، روز جهانی اهدای خون با روز انتخابات ریاست جمهوری و شوراها مقارن شد و نتوانستیم جشنی برگزار کنیم اما در نظر گرفتیم عزیزان اهداکننده خون را در اولین فرصت دعوت کنیم و از آنها تقدیر و تشکر کنیم.

حسینی تصریح کرد: پایه و اساس سازمان انتقال خون همین عزیزان اهداکننده خون هستند و هر قدر از این افراد تشکر کنیم کم است امیدواریم خدا جبران کننده این لطف عزیزان باشد.

وی با بیان اینکه همه با هم باید کمک کنیم تا این نیاز جامعه را رفع کنند، افزود: یکسری افراد نیازمند به خون هستند که نیاز این افراد از سوی افرادی دیگر برآورده می شود بدون اینکه یکدیگر را بشناسند و این حس خوبی است.

مدیر کل انتقال خون استان البرز افزود: معمولاً خون این عزیزان اهداکننده به بیماران تلاسمی، بیمارانی که هر چند وقت یکبار دریافت خون دارند، افرادی که دچار سوختگی می شوند و برای تامین پروتئین از خون استفاده می کنند و افراد دیالیزی می رسد.

میزان مشارکت بانوان البرزی در اهدای خون 5 درصد است

حسینی تصریح کرد: متاسفانه میزان مشارکت بانوان البرزی در اهدای خون 5 درصد است و 95 درصد جمعیت اهدای خون آقایان هستند و میزان مشارکت بانوان ایرانی از میانگین جهانی کم تر است. در کل کشور میانگین اهدای خون بانوان پنج درصد است ولی در سال گذشته یک افزایشی را نیز داشتیم.

وی در مورد اینکه آیا حجامت خوب است یا اهدای خون، گفت: یک نکته مهم وجود دارد و آن این است که سیاست سازمان انتقال خون این نیست که وارد این مباحث شود. اهداکننده های خون به این فکر می کنند خونشان جان چندنفر را نجات می دهد و انتقال خون به هیچ وجه قابل مقایسه با حجامت نیست، و دید اهداکنندگان این نیست بیایید خونی بدهند که منفعتی داشته باشد.

مدیرکل انتقال خون استان البرز با بیان اینکه این کار اهداکننده های خون نشاط معنوی دارد، اضافه کرد: حس نوع دوستی تنها حس اهداکنندگان است. وقتی در سازمان انتقال خون با فردی صحبت می کنید وارد این موضوع نمی شود که انتقال خون چقدر فایده دارد بلکه این امر باید در جلسات علمی مورد بررسی قرار گیرد. اهدای خون سنتی بسیار زیبا است که در جامعه باید توسعه پیدا کند.

به خاطر نیاز مریضان خون اهدا می کنم

اسدالله رودکی دارنده کارت نقره ای اهدای خون در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در حال حاضر به خاطر رضای خدا و نیاز مریضان خون اهدا می کنم.

وی ادامه داد: وقتی خون اهدا می کنم احساس خوبی دارم و از خداوند می خواهم تن سالم دهد تا بتوانم به نیازمندان خون اهدا کنم.

گزارش: مهدی دهقان