مشهد - خبرگزاری مهر: مدیرکل اداره قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: سه و نیم میلیون دانش آموز در طرح نور شرکت کردند.

محمد بنیادی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: هزار و 332مدرسه در قالب مدارس برنامه ای(نوبت اول) در شیفت صبح  و 10 هزارمدرسه قرآن فوق برنامه ای (نوبت دوم) در شیفت بعد از ظهر، به فعالیتهای قرآنی مشغول بودند.

وی تصریح کرد: درنهضت ملی حفظ قرآن کریم "طرح نورگ و در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری، در سال گذشته حدود سه و نیم میلیون نفر در طرح نور شرکت کردند.

تشکیل دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم

بنیادی تصریح کرد: تشکیل دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم با برگزاری 35 جلسه فعال و دارا بودن 6 کارگروه تخصصی در سطح ملی، در خدمت جامعه قرآنی است.

وی با بیان اینکه جذب 5 هزار نیروی متخصص قرآنی جهت مدارس قرآن، صورت گرفته است،ادامه داد:برگزاری مسابقات و جشنواره ها، اعم از مسابقات قرائت، حفظ، مفاهیم، تفسیر، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و اذان و احکام و انشای نماز با بیش از 7 میلیون شرکت کننده در 3 مقطع دو جنسیت و 4 مرحله امسال انجام شد.

تولید 7 عنوان کتاب در حوزه مدارس قرآنی

وی بیان داشت:تولید 7 عنوان کتاب در حوزه مدارس قرآنی و 18 عنوان کتاب در حوزه اقامه نماز ،جلسات هفتگی آشنایی با آیات قرآنی تحت عنوان زندگی با قرآن و عترت در مدارس و ادارات آموزش و پرورش  نیز ،اجرا می شود .

بنیادی اظهار داشت: برپایی محافل انس با قرآن و عترت، با شعار هر مدرسه 3 محفل و تشکیل سالانه بالغ بر 360هزار محفل قرآنی و برگزاری دوره های تلاوت و ختم قرآن کریم از برنامه های اداره کل قرآن، عترت و نماز است.

وی تشکیل گروه های همسرایی نغمات قرآن کریم درمدارس کشور را یادآور شد، و گفت: قرائت قرآن در مراسم صبحگاه با هماهنگی رادیو قرآن، سیمای قرآن و شبکه معارف و تلاوت آیات قرآن کریم در 120 هزار آموزشگاه  از دیگر برنامه های ماست.

بنیادی با اشاره به طرح های مشترک اجرای برنامه های درون سازمانی همگام با قرآن کریم (ویژه راهنمایی) در محضر قرآن ( ویژه ابتدایی)، قرآن پژوهی (ویژه متوسطه ) و اجرای برنامه های برون سازمانی برنامه درس هایی از قرآن با 3.5 میلیون مخاطب دانش آموز به صورت هفتگی، افزود: برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت با همکاری رادیو قرآن و سیمای آموزشی، مشارکت در اجرای طرح 1447 رادیو قرآن، از دیگر برنامه های ما بوده است.

ایجاد فضای مجازی و سایت و تولید نرم افزار قرآنی

وی ایجاد فضا های مجازی و سایت و تولید نرم افزار ( سایت صراط ، سایت مدرسه مجازی قرآن کریم ، سایت طرح ملی حفظ قرآن کریم و سرویس ویژه خبری مدارس قرآنی در خبرگزاری پانا، تهیه  وتوزیع 12.5 میلیون نرم افزار آموزش قرآن و ده هزار نرم افزار تنزیل را در راستای رشد برنامه های قرآن یادآور شد و گفت:جلسات تفسیر ویژه فرهنگیان که در طول سال تحصیلی به صورت هفته ای برگزار می شود؛ در ماه مبارک رمضان هر روز اجرا خواهد شد.

وی گفت: توسعه و تعمیق فرهنگ انتظار و مهدویت در بین دانش آموزان و فرهنگیان و اولیا و پاسخگویی به نیاز های فکری و اعتقادی آنان، ازجمله برنامه های اداره قرآن است.

بنیادی به گرامیداشت دهه ی بصیرت ، ولایت و دهه فاطمیه با توجه به اهمیت اعیاد اسلامی.اشاره داشت و گفت:بزرگداشت ایام محرم و صفر با توجه به اهمیت محرم و صفر و عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)در راستای فعالیتهای قرآنی قرار داشته است.

اجرای طرح هدایت مداحان و ذاکرین دانش آموزی

بنیادی به طرح هدایت مداحان و ذاکرین دانش آموزی  در ایجادفرهنگ سازی جهت استفاده از اشعار مناسب آیینی و اصیل و نوحه های حماسی  ومراثی  بین آنان اشاره کرد و افزود:گفتمان های دینی به منظور توانمند سازی علمی و مذهبی همکاران و دانش آموزان، هیئت های مذهبی دانش آموزان و فرهنگیان، اقامه شادی و عزای اهل بیت بر اساس وحدت بین فرق اسلامی، انجام می شود.

 مدیر کل اداره قران، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش افزود :برگزاری جشن شکوفایی نقطه آغازی است برای دانش آموزان در آستانه ورود به سن تشرف و تکلیف جهت دانش آموزان دختر سوم ابتدایی و پسر دوم متوسطه ،که همه ساله انجام می شود.

 وی افزود:این طرح به منظور تبیین بحث تقلید و مرجعیت و آشنایی دانش آموزان برگزار می شود.

ساماندهی ائمه جماعات مدارس به منظور توسعه فرهنگ نماز

بنیادی پیوند مسجد، مدرسه و منزل (طرح سه میم ) رایادآور شد و گفت: استفاده از ظرفیت و فعالیتهای بدون مدرسه به ویژه مساجد و کانونهای مذهبی برای تقویت معرفت و باور به معارف الهی  انجام می شود.

وی جلسات گفتمان نماز را  به منظور ترغیب به مطالعه، رشد آگاهی ها ، رفع شبهات ایجاد علاقه و افزایش کمی و کیفی حضور، دانش آموزان در نماز جماعت مدرسه معرفی و افزود: ساماندهی ائمه جماعات مدارس به منظور گسترش و توسعه فرهنگ اقامه نماز با همکاری حوزه های علمیه و دفاتر سازمان تبایغات اسلامی، طلاب توانمند را جذب و ساماندهی  برای اقامه نماز جماعت و سایر فعالیت های دینی به مدارس انجام می شود .

وی بیان کرد: نظارت بر توسعه ، تجهیز و حفظ نمازخانه های مدارس کشور، به منظور جلوگیری از تغییر کاربری نمازخانه های مدارس، ادارات و توسعه و تجهیز، بهسازی و زیبا سازی آن با همکاری سازمان نوسازی مدارس از جمله فعالیتهای نظارتی اداره قرآن است.